Nørre Djurs

Kommune

 

 

Kommunalbestyrelsen

 

 

Dato:

7. august 2003

Lokale:

Mødelokale 1

Tidspunkt:

18.30 - 20.10

Fraværende:

Ingen.

 


Indholdsfortegnelse

 

Kommunalbestyrelsen den 7. august 2003

 

 

Sag nr.                                                                                                  Side

 

1. ......... Spørgetid...............................................................................................................

2. ......... Efterretningssager...................................................................................................

3. ......... Sager afgjort af udvalgene......................................................................................

4. ......... Underskriftsbemyndigelse.......................................................................................

5. ......... Den Erhvervsdrivende Fond Bønnerup Havn - Vedtægtsændringer.........................

6. ......... Norddjurs Daghøjskole - Vedtægtsændring............................................................

7. ......... Likviditetsregnskab pr. 30. juni 2003......................................................................

8. ......... Økonomirapport pr. 30. juni 2003.........................................................................

9. ......... Budgetseminar den 28. august 2003, kl. 14.00 - 18.00...........................................

10. ....... Fælleskommunalt Brand- og redningsberedskab - Godkendelse af årsregnskabet for 2002 og budgetforslag for 2004...........................................................................................

11. ....... Budgetforslag 2004 - 2007 for spildevandsanlæg og renovation..............................

12. ....... Budgetopfølgning pr. 30. juni 2003 - Økonomiudvalgets område............................

13. ....... Regulering af tilskud og udligning m.v. til afregning i 2003........................................

14. ....... Ældreområdet Tillægsbevillingsansøgning som følge af ansættelser inden for visitationsområdet..............................................................................................................................

15. ....... Bofællesskaberne - tillægsbevilling/budgetomplacering for 2003..............................

16. ....... Normeringsopgørelse for skoleåret 2003/2004 Undervisningspersonale..................

17. ....... Normeringsopgørelsen for skoleåret 2003/2004 Skolefritidsordninger.....................

18. ....... Budgetopfølgning 2003 - Børne- og Kulturudvalgets område..................................

19. ....... Tillægsbevillingsansøgning.......................................................................................

20. ....... Værdier som arbejdsgrundlag i Nørre Djurs Kommune...........................................

21. ....... Eventuelt................................................................................................................

22. ....... LUKKET MØDE - Sager afgjort af udvalgene.......................................................

23. ....... LUKKET MØDE - Erhvervelse af areal ved behandlingsanlægget i Glatved............

24. ....... LUKKET MØDE - Meddelelser fra formanden.....................................................

25. ....... LUKKET MØDE - Eventuelt................................................................................

 

 

 


 


 


1.   Spørgetid

 

J.nr.:

00.01P24

Init.:

mc

 0

kmb-168.doc

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 7. august 2003

Fraværende: Ingen.

 

Ingen spørgsmål modtaget.


 

 

 

 

 

 

 


2.   Efterretningssager

 

J.nr.:

 

Init.:

hjl

 0

kmb-178.doc

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

          Love, bekendtgørelser og cirkulærer.

 

     08.03 K03

          Statsamtet Århus, Tilsynsrådet, afgørelse vedrørende Hans Møllers klage om Nørre                 Djurs Kommunes bevilling af tilskud til Bønnerup Havn.

 

     15.04 K03

          Konkurrencestyrelsen, afgørelse i sag vedrørende Stenvad Kro Selskabs-

          lokale & Forsamlingshus´ klage over Nørre Djurs Kommune.

 

     30.00

          Indenrigs- og Sundhedsministeren, brev om effektiv integration af flygtninge og ind-

          vandrede - en opgave for hele det danske samfund.

 

     24.10.11

          Sekretariatet for det Jysk-Fynske erhvervssamarbejde v/Århus Amts Erhvervsafde-                 ling, nyhedsbrev nr. 6/4. juni 2003.

 

     00.16 P35

          Djurslands Udviklings Råd, referat fra møde den 12. juni 2003.

 

     30.10

          Politimesteren i Grenaa fremsender kopi af pressemeddelelse m.v. om “Fremtidens

          politi”.

 

     15.00 G12

          Arbejdsformidlingen, Århus Amt, ledighedstal for april og maj 2003.

 

     15.00 A00

          Arbejdsmarkedsrådet for Århus Amt, pressemeddelelse af 25. juni 2003.

 

     08.00 S55

          Fonden Bønnerup Lystbådehavn, årsrapport 2002.

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 7. august 2003

Fraværende: Ingen.

 

Til efterretning.


 

 

 

 

 

 


3.   Sager afgjort af udvalgene

 

J.nr.:

 

Init.:

mc

 0

kmb-170.doc

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

 

Der foreligger beslutningsdagsordener fra:

 

Udvalget for Teknik og Miljø, den 19. juni 2003

Børne- og Kulturudvalget, den 19. juni 2003

Det Sociale Udvalg, den 19. juni 2003

Økonomiudvalget, den 29. juli 2003.

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 7. august 2003

Fraværende: Ingen.

 

Til efterretning.


 

 

 

 

 

 


4.   Underskriftsbemyndigelse

 

J.nr.:

00.15 A21

Init.:

hjl

 0

kmb-176.doc

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

Kommunalbestyrelsen befuldmægtigede i sit konstituerende møde den 6. december 2001 kommunaldirektør Mogens Caspersen, økonomichef Hans Jørgen Laursen og pantefoged Inge Madsen til - i forbindelse med incassovirksomhed - at underskrive med kollektiv underskrift af 2 personer i forening på skadesløsbreve, udpantninger m.v.

 

I forbindelse med, at Inge Madsen er fratrådt anmodes der om, at underskriftsbemyndigelsen ændres til kommunaldirektør Mogens Caspersen, økonomichef Hans Jørgen Laursen og pantefoged Berit Pløger.

 

Kommunaldirektøren indstiller, at anmodningen imødekommes.

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 7. august 2003

Fraværende: Ingen.

 

Godkendt.


 

 

 

 

 

 


5.     Den Erhvervsdrivende Fond Bønnerup Havn - Vedtægtsændringer

 

J.nr.:

08.00 P24

Init.:

hjl

 0

kmb-177.doc

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

På baggrund af den verserende sag, der tager sit udgangspunkt i opførelse af en ny facilitetsbygning på havnen, har kommunen ved skrivelse af 6. juni 2003 anmodet havnens bestyrelse om at foretage ændringer i vedtægterne.

 

Den Erhvervsdrivende Fond Bønnerup Havn fremsender nu ændrede vedtægter, der opfylder de krav, som er stillet i kommunens skrivelse.

 

Fondsmyndigheden har godkendt vedtægtsændringen i skrivelse af 23. juli 2003.

 

Kommunaldirektøren indstiller, at vedtægten herefter tillades ændret som fremsendt.

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 7. august 2003

Fraværende: Ingen.

 

Godkendt.


 

 

 

 

 

 


6.   Norddjurs Daghøjskole - Vedtægtsændring

 

J.nr.:

18.18.S55

Init.:

vv

 0

bk-052.doc

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

Bestyrelsen for Norddjurs Daghøjskole har fremsendt ændrede vedtægter til godkendelse.

 

Der er sket ændring i §§ 1, 2, 4 stk. 2 og 4.

 

Forvaltningsdirektøren anbefaler, at vedtægterne godkendes.

 

Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 19. juni 2003

Fraværende: Ingen

 

Anbefales.

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 7. august 2003

Fraværende: Ingen.

 

Godkendt.


 

 

 

 

 

 


7.   Likviditetsregnskab pr. 30. juni 2003

 

J.nr.:

00.01 Ø10

Init.:

hjl

 0

of-381.doc

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

Der foreligger likviditetsregnskab pr. 30. juni 2003.

 

Indenrigs- og Sundhedsministeriet har i forbindelse med kommunens dispensation fra kassekreditreglen godkendt en likviditetsplan, der pr. nævnte dato skulle udvise en negativ saldo på 5.553.278 kr.

 

Det faktiske resultat blev en positiv saldo på 3.145.928 kr.

 

Det bemærkes, at ovennævnte tal udtrykker kassebeholdningen opgjort efter kassekreditreglen, og ikke den faktiske likvide beholdning.

 

Vicekommunaldirektøren indstiller, at likviditetsopgørelsen tages til efterretning.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 29. juli 2003

Fraværende: Ingen.

 

Anbefales.

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 7. august 2003

Fraværende: Ingen.

 

Til efterretning.


 

 

 

 

 

 


8.   Økonomirapport pr. 30. juni 2003

 

J.nr.:

00.01 Ø02

Init.:

hjl

 0

of-383.doc

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

Der foreligger økonomirapport pr. 31. marts 2003.

 

Rapporten er opgjort i beretningsform suppleret med den korrigerede kassebeholdning, der ved kvartalets udløb udgjorde -7.265.853 kr., samt overordnede bemærkninger.

 

Økonomirapport opgjort på bevillingsniveau er vedlagt sagen.

 

Vicekommunaldirektøren indstiller, at økonomirapporten tages til efterretning.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 29. juli 2003

Fraværende: Ingen.

 

Anbefales.

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 7. august 2003

Fraværende: Ingen.

 

Til efterretning.


 

 

 

 

 

 


8.   Budgetseminar den 28. august 2003, kl. 14.00 - 18.00

 

J.nr.:

81.45

Init.:

sb

 0

ok-115.doc

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

 

Som det fremgår af kommunens budgetprocedurer skal Kommunalbestyrelsen i august holde et budgetseminar, hvor kommunens indtægter, fagudvalgenes budgetrammer, prioriteringsblokke, og anlægsønsker gennemgås. Herudover vil der være afsat tid til politiske drøftelser, hvor hovedvægten vil ligge på de områder, hvor udvalgsbehandlingen viser uenighed omkring prioriteringerne.

 

Økonomiudvalget bedes forholde sig til udkastet til dagsordenen for budgetseminaret den 28. august 2003.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 29. juli 2003

Fraværende: Ingen.

 

Dagsorden godkendt. Dato for seminaret fastsættes af kommunalbestyrelsen.

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 7. august 2003

Fraværende: Ingen.

 

Budgetseminaret holdes den 27. August 2003 kl. 16.00 til ca. 20.00


 

 

 

 

 

 


10.   Fælleskommunalt Brand- og redningsberedskab - Godkendelse af årsregnskabet for 2002 og budgetforslag for 2004

 

J.nr.:

14.00.06S55

Init.:

mc

 0

kmb-175.doc

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

 

I henhold til § 10, stk. 3, i Samordningsaftale for Fælleskommunalt Brand- og redningsberedskab mellem Grenaa, Nørre Djurs og Midtdjurs kommuner fremsendes godkendt regnskabet for 2002 vedlagt revisionens beretning til kommunalbestyrelsen afgørelse. Beredskabskommissionen indstiller, at regnskabet fremsendes til de respektive kommuner for godkendelse.

 

Samtidig fremsendes budgetforslag for 2004. Beredskabskommissionen godkender budgetforslaget, der følger Grenaa Kommunes budgetoplæg, og indstiller, at det fremsendes til de respektive kommuner for godkendelse.

 

Kommunaldirektøren indstiller, regnskabet for 2002 og budgetforslaget for 2004 godkendes.

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 7. august 2003

Fraværende: Ingen.

 

Godkendt.


 

 

 

 

 

 


11.   Budgetforslag 2004 - 2007 for spildevandsanlæg og renovation

 

J.nr.:

00.01Ø02

Init.:

jac/js

 0

utm-095.doc

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

DRIFT

 

Der er udarbejdet forslag til driftsbudget for år 2004 for henholdsvis

kloakforsyningen, der omfatter drift og vedligeholdelse af rensanlæg og kloakker,

tømningsordninger, der omfatter slamrenovation for septiktanke og samletanke, og

renovation, der omfatter genbrugsordning i sommerhusområder samt storskraldsordning

 

Driftsudgifterne svarer stort set til det fremskrevne budget, bortset fra justeringer +/- af enkelte konti.

 

 

ANLÆG

 

Der er udarbejdet forslag til investeringsoversigt for spildevandsanlæg for perioden 2004 - 2007.

 

 

FASTSÆTTELSE AF TAKSTER, ekskl. moms

 

Kloakforsyningen: Gældende perioden 1. oktober 2003 - 30. september 2004.

 

Tilslutningsbidrag for boligenhed........................................................... 35.760,00

Bidraget er pristalsreguleret efter Danmarks Statistik indeks

 

Vandafledningsbidrag

Fast afgift pr. boligenhed/stk.............................................................................. 436,00

Variabel afgift pr. m3........................................................................................... 27,00

Den faste afgift er pristalsreguleret efter Danmarks Statistik indeks. Afgiften på den variable afgift er steget med 1,00 kr. i forhold til 2003 og forslås stigende med 1,00 kr. i efterfølgende år, hvilket likviditetsbehovet er beregnet udfra.

 

 

Tømningsordninger: Gældende for 2004

 

Tømning af septiktank................................................................................... 148,00

Taksten er for år 2004 beregnet med henblik på delvis afvikling af overskud i forsyningsvirksomheden. Ordningen skal eventuelt i licitation i 2003 eller overdrages til fælles kommunal tømningsordning i Reno Djurs’s regi. Begge dele kan medføre ændring af taksten.

 

Tømning af samletank

Indtil 2,5 m3...................................................................................................... 500,00

Mellem 2,5 - 6,0 m3.......................................................................................... 821,60

Mellem 6,0 - 10,0 m3..................................................................................... 1.141,60

Taksterne er beregnet ud fra en kalkulation på de faktiske omkostninger, tillagt 10% for afvikling af forsyningsvirksomhedens gæld til kommunen over 4 år.

 

 

Renovation Gældende for 2004

 

Genbrugsordning i sommerhusområder

Afgift for indsamling/flishugning af grenafklip 2 gange årligt.................................. 200,00

 

 

Storskraldsordning

Storskraldsindsamling samt miljøkontrol af nedlagte lossepladser

Helårshuse.......................................................................................................... 17,60

Sommerhuse....................................................................................................... 12,80

 

Teknisk chef indstiller,

 

at forslag til driftsbudget for spildevandsanlæg og renovation godkendes,

at forslag til investeringsoversigt 2004 - 2007 godkendes, og

at taksterne for spildevandsanlæg, tømningsordning og renovation godkendes.

 

Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 19. juni 2003

Fraværende: Ingen.

 

Indstillingen anbefales.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 29. juli 2003

Fraværende: Ingen.

 

Anbefales.

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 7. august 2003

Fraværende: Ingen.

 

Godkendt.


 

 

 

 

 

 


12.   Budgetopfølgning pr. 30. juni 2003 - Økonomiudvalgets område

 

J.nr.:

00.01 Ø09

Init.:

hjl

 0

of-385.doc

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

På baggrund af regnskabsrapporten pr. 30. juni 2003 og vurdering af ressourcebehovet i den resterende del af regnskabsåret, ansøges der om tillægsbevilling/tillæg til rådighedsbeløb for 2003 på -874.000 kr. (netto mindreudgift) således:

 

651.010      IT-plan for hele kommunen                                                      100.000 kr.

08.55.70     KommuneKredit                                                                    -974.000 kr.

I alt                                                                                                           -874.000 kr.

 

Specifikation af beløbene er indlagt i sagen tillige med begrundelser for de enkelte forhold.

 

Ansøgningen foreslås finansieret ved, at nettobeløbet tillægges de likvide aktiver.

 

Vicekommunaldirektøren indstiller, at der gives tillægsbevilling/tillæg til rådighedsbeløb som ansøgt.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 29. juli 2003

Fraværende: Ingen.

 

Anbefales.

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 7. august 2003

Fraværende: Ingen.

 

Godkendt.


 

 

 

 

 

 


13.  Regulering af tilskud og udligning m.v. til afregning i 2003

 

J.nr.:

00.01 Ø36

Init.:

hjl

 0

of-379.doc

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

Indenrigs- og Sundhedsministeriet har fremsendt udmelding om regulering af tilskud i 2003 (midtvejsregulering af tilskud og udligning m.v.).

 

Udmeldingen viser, at kommunen netto skal betale 360.000 kr. Beløbet afregnes i oktober kvartal 2003 med en tredjedel i hver måned.

 

Bevillingsmæssigt var der i budgettet afsat 538.990 kr. som afregning vedrørende det skrå skatteloft, men udmeldingen viser, at der alene skal afregnes 300.000 kr.

 

På baggrund af ovennævnte ansøges der om en tillægsbevilling for 2003 på -178.990 kr. (netto merindtægt) til bevillingsniveauet hovedkonto 7 og 8.

 

Specifikation af beløbet fremgår af bilag i sagen.

 

Vicekommunaldirektøren indstiller, at der meddeles bevilling i det ansøgte omfang, og at beløbet tillægges de likvide midler.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 29. juli 2003

Fraværende: Ingen.

 

Anbefales.

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 7. august 2003

Fraværende: Ingen.

 

Godkendt.


 

 

 

 

 

 


14.    Ældreområdet
Tillægsbevillingsansøgning som følge af ansættelser inden for visitationsområdet.

 

J.nr.:

16.08

Init.:

kmk

 0

su-116.doc

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

Kommunalbestyrelsen besluttede på møde den 6. marts 2003, at adskille myndighedsopgaven fra den kommunale udførerdel, som det står beskrevet i Loven om Frit Leverandørvalg.

 

Adskillelsen trådte i kraft pr.1. maj 2003 og er sket på den måde, at der er oprettet en visitatorstilling og at der senere ansættes en person til forebyggende hjemmebesøg - begge fuldtidsstillinger og placeret på rådhuset.

 

Som følge heraf skal der ske omplacering af både normering og lønbudget (herunder også de personaleafhængige omkostninger) til rådhusets lønbudget og normering.

 

 

Nuværende (konto 5)

fremtidig  (konto 6)

 

Løn (2003)

Normering

Løn (2003)

Normering

Visitator (fra 1.5.2003)

175.000

0,810

215.000

1,000 st.

 

Herudover skal der overføres midler fra konto 5 til dækning af  udgifter til kørsel, kurser m.m. Anslået 5.000 kr. pr. år.

 

Der henvises til skemamateriale med specifikation, vedlagt sagen.

 

Den manglende normering og det manglende lønbudget for 2004 (normeringsudvidelse på 7 timer/uge) indarbejdes i budget 2004.

 

For den resterende del af 2003 er det besluttet, at finansiering af merudgifterne skal indeholdes i det afsatte beløb til ældreplanen.

 

På baggrund af ovennævnte ansøges der om en tillægsbevilling for 2003 på 220.000 kr. til funktion 6.51 Sekretariat og forvaltninger, der finansieres via funktion 5.32 Hjemmesygepleje. Der ansøges tillige om ændring af normeringen som beskrevet.

 

Forvaltningsdirektøren indstiller, at ansøgningen imødekommes.

 

Beslutning i Socialudvalget den 19. juni 2003

Fraværende: Ingen

 

Anbefales.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 29. juli 2003

Fraværende: Ingen.

 

Birthe van den Bos inhabil.

Anbefales.

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 7. august 2003

Fraværende: Ingen.

 

Birthe van den Bos inhabil.

Godkendt.


 

 

 

 

 

 


15.   Bofællesskaberne - tillægsbevilling/budgetomplacering for 2003

 

J.nr.:

16.15.01 S03

Init.:

hjl

 0

su-123.doc

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

 

I forbindelse med regnskabsafslutningen for 2002 er det konstateret, at en række posteringer ikke er udkonteret til relevante driftskonti, men henstår på mellemregningskonti.

 

Det drejer sig om 1.374.233 kr. i udgift, henholdsvis indtægt, som nu er berigtiget i regnskabsåret 2003.

 

Med henblik på at få de bevillingsmæssige forhold på plads ansøges der om tillægsbevilling/budgetomplacering for 2003 således:

 

Vedrørende bofællesskaberne er der tale om en manglende udkontering

af lønudgifter samt øvrige udgifter på i alt 1.374.233 kr., afrundet                       1.374.000 kr.

 

Udkonteringen til driftskonti betyder endvidere også, at vi modtager

kr. mere i grundtakstrefusion, afrundet                                                                 -585.000 kr.

 

På integrationsområdet blev den foreløbige restrefusion ikke

indtægtsført/restanceført. Der er således modtaget netto 789.299 kr. i

restrefusion i 2003 vedrørende 2002, afrundet                                                     -789.000 kr.

Balance                                                                                                                           0 kr.

 

Forvaltningsdirektøren indstiller, at der ydes tillægsbevilling/budgetomplacering som anført ovenfor.

 

Beslutning i Socialudvalget den 19. juni 2003

Fraværende: Ingen

 

Anbefales.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 29. juli 2003

Fraværende: Ingen.

 

Anbefales.

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 7. august 2003

Fraværende: Ingen.

 

Godkendt.


 

 

 

 

 

 

 

 


16.   Normeringsopgørelse for skoleåret 2003/2004
Undervisningspersonale

 

J.nr.:

81.01.01

Init.:

kmk

 0

bk-048.doc

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

På grundlag af skolernes ressourceopgørelser er der foretaget normeringsberegning for skoleåret 2003/2004 for folkeskolens undervisningspersonale.

 

Normeringen omfatter personale på de tre ordinære skoler - Glesborg, Voldby og Ørum skoler - Stendysseskolen samt de stillinger, der hører under forvaltningen (konsulenter m.v.)

 

Med virkning fra budgetåret 2004 vil normeringen blive fastlagt på det enkelte omkostningssted, hvilket vil gøre det  mere overskueligt at følge normeringsforbruget og nemmere at indkredse mer- eller mindreforbrug af normeringen.

 

Beregningen viser, at der for skoleåret 2003/2004 samlet skal normeres 87,347 stillinger. Til sammenligning blev der i skoleåret 2002/2003 fastlagt en normering på 91,229 stillinger.

 

Ved budgetbehandlingen for budgetåret 2003 blev der indlagt en besparelse på 2,500 stillinger. Denne besparelse er videreført, hvorfor nedgangen i normeringen i forhold til sidste skoleår er på 1,382 stillinger.

 

Normeringsberegning med nærmere specifikation er vedlagt sagen.

 

Forvaltningsdirektøren indstiller, at normeringsplanen for skoleåret 2003/2004 godkendes.

 

Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 19. juni 2003

Fraværende: Ingen

 

Anbefales.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 29. juli 2003

Fraværende: Ingen.

 

Anbefales.

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 7. august 2003

Fraværende: Ingen.

 

Godkendt.


 

 

 

 

 

 


17.   Normeringsopgørelsen for skoleåret 2003/2004
Skolefritidsordninger

 

J.nr.:

81.01.01G01

Init.:

vv

 0

bk-050.doc

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

Der er foretaget normeringsberegning for skoleåret 2003/2004 for pædagoger i skolefritidsordningerne.

 

Normeringen omfatter pædagoger i de tre skolefritidsordninger, Glesborg, Voldby og Ørum, og beregningen viser, at der i det kommende år skal normeres 13,225 stillinger.

 

Antallet af stillinger bliver beregnet på grundlag af antallet af indskrevne børn pr. 1. marts 2003.

 

Normeringsberegning med nærmere specifikation er vedlagt sagen.

 

Forvaltningsdirektøren indstiller, at normeringen for skoleåret 2003/2004 godkendes.

 

Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 19. juni 2003

Fraværende: Ingen

 

Anbefales.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 29. juli 2003

Fraværende: Ingen.

 

Anbefales.

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 7. august 2003

Fraværende: Ingen.

 

Godkendt.


 

 

 

 

 

 

 


18.   Budgetopfølgning 2003 - Børne- og Kulturudvalgets område

 

J.nr.:

00.01.Ø09

Init.:

vv

 0

bk-053.doc

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

Der er foretaget en vurdering af ressourcebehovet i den resterende del af regnskabsåret 2003 og der søges derfor om budgetomplacering/tillægsbevilling for 2003 på 797.000 kr., således:

 

Funktion

 

Netto kr.

03.22.01

Folkeskoler

226.000 kr.

03.22.07

Undervisning af børn med vidtgående handecap

308.000 kr.

03.22.10

Bidrag til statslige og private skoler

-70.000 kr.

03.22.12

Efterskoler

-50.000 kr.

03.32.50

Folkebiblioteker

344.000 kr.

05.25.10

Fælles formål, dagpleje, daginstitutioner m.v.

244.000 kr.

05.25.11

Dagpleje

27.000 kr.

05.25.13

Børnehaver

-232.000 kr.

I alt

 

797.000 kr.

 

Specifikation af beløbene er indlagt i sagen tillige med begrundelser for de enkelte forhold.

 

Forvaltningsdirektøren indstiller, at ansøgningen godkendes og at beløbet finansieres af de likvide midler.

 

Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 19. juni 2003

Fraværende: Ingen

 

Anbefales.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 29. juli 2003

Fraværende: Ingen.

 

Anbefales.

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 7. august 2003

Fraværende: Ingen.

 

Godkendt.


 

 

 

 

 

 


19.   Tillægsbevillingsansøgning

 

J.nr.:

81.01.01Ø09

Init.:

kmk

 0

bk-049.doc

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

Der er foretaget normeringsberegning for skoleåret 2003/2004 for folkeskolens undervisningspersonale. Normeringssagen er forelagt ved særskilt sag.

 

Normeringsberegningen viser, at der i kommende skoleår skal anvendes 1,382 stillinger minde end i indeværende skoleår (inkl. den besparelse på 2,5 lærerstilling, som blev indlagt ved budgetbehandlingen). Nedgang i normeringen har virkning fra 1. august 2003.

 

På den baggrund søges der en negativ tillægsbevilling på 160.000 kr. for 2003.

 

Den negative tillægsbevillingen søges til det bevillingsnivau, der omfatter funktionen 3.01 Folkeskoler.

 

Forvaltningschefen indstiller ansøgningen godkendt og at mindreudgiften tillægges de likvide midler.

 

Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 19. juni 2003

Fraværende: Ingen

 

Anbefales.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 29. juli 2003

Fraværende: Ingen.

 

Anbefales.

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 7. august 2003

Fraværende: Ingen.

 

Godkendt.


 

 

 

 

 

 


20.   Værdier som arbejdsgrundlag i Nørre Djurs Kommune

 

J.nr.:

00.01 P22

Init.:

sb

 0

ok-114.doc

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

 

I vedlagte bilag er dels beskrevet formålet med at igangsætte værdiprocessen, og dels hvordan værdiprocessen er tænkt gennemført. Endelig ses det i bilaget, at udvælgelsen af kommunens værdisæt er en proces, som har stået på siden marts 2003 og har involveret en række af kommunens medarbejdere.

 

Direktionen vil før mødet bearbejde de input, som er fremkommet i processen og på den baggrund udarbejde en indstilling til økonomiudvalget vedrørende valget af værdier. Indstilling vil blive gennemgået på mødet.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 29. juli 2003

Fraværende: Ingen.

 

Økonomiudvalget indstiller følgende værdier som arbejdsgrundlag i Nørre Djurs Kommune: Åbenhed, Sund fornuft, Faglighed, Udvikling og Frihed.

 

Åbenhed:

Vi ønsker at have en åben dialog med borgere politikere og øvrige samarbejdspartnere og interessenter om kommunens virksomhed. For at give mulighed for dette skal vores information være proaktiv. Vi skal være synlige, imødekommende og være i stand til “at møde borgerne i øjenhøjde”. Endvidere er vi åbne over for nye ideer og nye samarbejdsrelationer.

 

Sund fornuft:

I en verden hvor dokumentation, regelstyring og bureaukratiet vinder indtog, vil vi i Nørre Djurs Kommune holde fast i vores sunde fornuft. På de områder hvor det er hensigtsmæssigt, og i det omfang lovgivningen tillader det, vil vi undgå manualer og regelsæt og i stedet handle ud fra intuition og situationsfornemmelse.

 

Faglighed:

Faglighed og kvalitet skal være et kendetegn for aktiviteterne i kommunen. Vi vil konstant bestræbe os på at lave løsninger og afgørelser, der både fagligt og moralsk er bæredygtige. Samtidig med at vi holder for øje, at faglighed er vigtigt, vil vi i forhold til den konkrete situation være opmærksomme på ikke at “skyde over målet”, hverken fagligt eller ressourcemæssigt. Vi vil være rettidige i forhold til aftaler og tidsfrister.

 

Udvikling:

I Nørre Djurs Kommune er vi opmærksomme på hver enkelt medarbejders kompetence, muligheder og potentiale for at skabe udvikling. De opgaver, kommunen skal løse, forandrer sig i en sådan hastighed, at kommunen - for at løse opgaverne bedst og billigst - konstant skal udvikle sine serviceydelser, myndighedsvaretagelse og administration. Forandringsparathed er derfor en nødvendig egenskab for kommunens medarbejdere.

 

Frihed:

Vi vil støtte og give rum til, at den enkelte medarbejder kan udfolde sine kvaliteter. Samtidig vil vi understøtte og opmuntre til, at medarbejderne både kan og vil tage ansvar for eget arbejdsområde. På afdelings- og institutionsniveau vil vi ligeledes give frihed til at udbygge egne kvaliteter og særpræg, når det sker med respekt for helheden.

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 7. august 2003

Fraværende: Ingen.

 

Godkendt.


 

 

 

 

 

 


21.   Eventuelt

 

J.nr.:

 

Init.:

mc

 0

kmb-171.doc

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 7. august 2003

Fraværende: Ingen.

 

Ingen sager.