
Nørre
Djurs
Kommune
|
Dato: |
|
|
Lokale: |
|
|
Tidspunkt: |
|
|
Fraværende: |
Indholdsfortegnelse
Kommunalbestyrelsen den 7. august 2003
Sag
nr. Side
1. ......... Spørgetid...............................................................................................................
2. ......... Efterretningssager...................................................................................................
3. ......... Sager
afgjort af udvalgene......................................................................................
4. ......... Underskriftsbemyndigelse.......................................................................................
5. ......... Den
Erhvervsdrivende Fond Bønnerup Havn - Vedtægtsændringer.........................
6. ......... Norddjurs
Daghøjskole - Vedtægtsændring............................................................
7. ......... Likviditetsregnskab
pr. 30. juni 2003......................................................................
8. ......... Økonomirapport
pr. 30. juni 2003.........................................................................
9. ......... Budgetseminar
den 28. august 2003, kl. 14.00 - 18.00...........................................
10. ....... Fælleskommunalt
Brand- og redningsberedskab - Godkendelse af årsregnskabet for 2002 og
budgetforslag for 2004...........................................................................................
11. ....... Budgetforslag
2004 - 2007 for spildevandsanlæg og renovation..............................
12. ....... Budgetopfølgning
pr. 30. juni 2003 - Økonomiudvalgets område............................
13. ....... Regulering
af tilskud og udligning m.v. til afregning i 2003........................................
14. ....... Ældreområdet
Tillægsbevillingsansøgning som følge af ansættelser inden for
visitationsområdet..............................................................................................................................
15. ....... Bofællesskaberne
- tillægsbevilling/budgetomplacering for 2003..............................
16. ....... Normeringsopgørelse
for skoleåret 2003/2004 Undervisningspersonale..................
17. ....... Normeringsopgørelsen
for skoleåret 2003/2004 Skolefritidsordninger.....................
18. ....... Budgetopfølgning
2003 - Børne- og Kulturudvalgets område..................................
19. ....... Tillægsbevillingsansøgning.......................................................................................
20. ....... Værdier
som arbejdsgrundlag i Nørre Djurs Kommune...........................................
21. ....... Eventuelt................................................................................................................
22. ....... LUKKET
MØDE - Sager afgjort af udvalgene.......................................................
23. ....... LUKKET
MØDE - Erhvervelse af areal ved behandlingsanlægget i Glatved............
24. ....... LUKKET
MØDE - Meddelelser fra formanden.....................................................
25. ....... LUKKET
MØDE - Eventuelt................................................................................
|
|
||||||
|
J.nr.: |
00.01P24 |
Init.: |
mc |
|
kmb-168.doc |
|
Sagsfremstilling:
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den
7.
august 2003
Fraværende: Ingen.
Ingen spørgsmål modtaget.
|
|
||||||
|
J.nr.: |
|
Init.: |
hjl |
|
kmb-178.doc |
|
Sagsfremstilling:
Love, bekendtgørelser og cirkulærer.
08.03 K03
Statsamtet Århus, Tilsynsrådet, afgørelse vedrørende Hans
Møllers klage om Nørre Djurs
Kommunes bevilling af tilskud til Bønnerup Havn.
15.04 K03
Konkurrencestyrelsen, afgørelse i sag vedrørende Stenvad
Kro Selskabs-
lokale & Forsamlingshus´ klage over Nørre Djurs
Kommune.
30.00
Indenrigs- og Sundhedsministeren, brev om effektiv
integration af flygtninge og ind-
vandrede - en opgave for hele det danske samfund.
24.10.11
Sekretariatet for det Jysk-Fynske erhvervssamarbejde
v/Århus Amts Erhvervsafde- ling,
nyhedsbrev nr. 6/4. juni 2003.
00.16 P35
Djurslands Udviklings Råd, referat fra møde den 12. juni
2003.
30.10
Politimesteren i Grenaa fremsender kopi af pressemeddelelse
m.v. om “Fremtidens
politi”.
15.00 G12
Arbejdsformidlingen, Århus Amt, ledighedstal for april og
maj 2003.
15.00 A00
Arbejdsmarkedsrådet for Århus Amt, pressemeddelelse af 25.
juni 2003.
08.00 S55
Fonden Bønnerup Lystbådehavn, årsrapport 2002.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den
7.
august 2003
Fraværende: Ingen.
Til efterretning.
|
|
||||||
|
J.nr.: |
|
Init.: |
mc |
|
kmb-170.doc |
|
Sagsfremstilling:
Der foreligger beslutningsdagsordener fra:
Udvalget for Teknik og Miljø, den 19. juni 2003
Børne- og Kulturudvalget, den 19. juni 2003
Det Sociale Udvalg, den 19. juni 2003
Økonomiudvalget, den 29. juli 2003.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den
7.
august 2003
Fraværende: Ingen.
Til efterretning.
|
|
||||||
|
J.nr.: |
00.15 A21 |
Init.: |
hjl |
|
kmb-176.doc |
|
Sagsfremstilling:
Kommunalbestyrelsen befuldmægtigede i sit
konstituerende møde den 6. december 2001 kommunaldirektør
I forbindelse med, at
Kommunaldirektøren indstiller, at anmodningen imødekommes.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den
7.
august 2003
Fraværende: Ingen.
Godkendt.
|
5. Den
Erhvervsdrivende Fond Bønnerup Havn - Vedtægtsændringer |
||||||
|
|
||||||
|
J.nr.: |
08.00 P24 |
Init.: |
hjl |
|
kmb-177.doc |
|
Sagsfremstilling:
På baggrund af den verserende sag, der tager sit
udgangspunkt i opførelse af en ny facilitetsbygning på havnen, har kommunen ved
skrivelse af 6. juni 2003 anmodet havnens bestyrelse om at foretage ændringer i
vedtægterne.
Den Erhvervsdrivende Fond Bønnerup Havn fremsender nu
ændrede vedtægter, der opfylder de krav, som er stillet i kommunens skrivelse.
Fondsmyndigheden har godkendt vedtægtsændringen i
skrivelse af 23. juli 2003.
Kommunaldirektøren indstiller, at vedtægten herefter tillades ændret som fremsendt.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den
7.
august 2003
Fraværende: Ingen.
Godkendt.
|
|
||||||
|
J.nr.: |
18.18.S55 |
Init.: |
vv |
|
bk-052.doc |
|
Sagsfremstilling:
Bestyrelsen for Norddjurs Daghøjskole har fremsendt
ændrede vedtægter til godkendelse.
Der er sket ændring i §§ 1, 2, 4 stk. 2 og 4.
Forvaltningsdirektøren anbefaler, at vedtægterne godkendes.
Beslutning i Børne- og
Kulturudvalget den 19. juni 2003
Fraværende: Ingen
Anbefales.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den
7.
august 2003
Fraværende: Ingen.
Godkendt.
|
|
||||||
|
J.nr.: |
00.01 Ø10 |
Init.: |
hjl |
|
of-381.doc |
|
Sagsfremstilling:
Der foreligger likviditetsregnskab pr. 30. juni 2003.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har i forbindelse
med kommunens dispensation fra kassekreditreglen godkendt en likviditetsplan,
der pr. nævnte dato skulle udvise en negativ saldo på 5.553.278 kr.
Det faktiske resultat blev en positiv saldo på
3.145.928 kr.
Det bemærkes, at ovennævnte tal udtrykker
kassebeholdningen opgjort efter kassekreditreglen, og ikke den faktiske likvide
beholdning.
Vicekommunaldirektøren indstiller, at likviditetsopgørelsen tages til
efterretning.
Beslutning i Økonomiudvalget den 29.
juli 2003
Fraværende: Ingen.
Anbefales.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den
7.
august 2003
Fraværende: Ingen.
Til efterretning.
|
|
||||||
|
J.nr.: |
00.01 Ø02 |
Init.: |
hjl |
|
of-383.doc |
|
Sagsfremstilling:
Der foreligger økonomirapport pr. 31. marts 2003.
Rapporten er opgjort i beretningsform suppleret med
den korrigerede kassebeholdning, der ved kvartalets udløb udgjorde -7.265.853
kr., samt overordnede bemærkninger.
Økonomirapport opgjort på bevillingsniveau er vedlagt
sagen.
Vicekommunaldirektøren indstiller, at økonomirapporten tages til efterretning.
Beslutning i Økonomiudvalget den 29.
juli 2003
Fraværende: Ingen.
Anbefales.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den
7.
august 2003
Fraværende: Ingen.
Til efterretning.
|
|
||||||
|
J.nr.: |
81.45 |
Init.: |
sb |
|
ok-115.doc |
|
Sagsfremstilling:
Som det fremgår af kommunens budgetprocedurer skal
Kommunalbestyrelsen i august holde et budgetseminar, hvor kommunens indtægter,
fagudvalgenes budgetrammer, prioriteringsblokke, og anlægsønsker gennemgås.
Herudover vil der være afsat tid til politiske drøftelser, hvor hovedvægten vil
ligge på de områder, hvor udvalgsbehandlingen viser uenighed omkring
prioriteringerne.
Økonomiudvalget bedes forholde sig til udkastet til
dagsordenen for budgetseminaret den 28. august 2003.
Beslutning i Økonomiudvalget den 29.
juli 2003
Fraværende: Ingen.
Dagsorden godkendt. Dato for seminaret fastsættes af
kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den
7.
august 2003
Fraværende: Ingen.
Budgetseminaret holdes den 27. August 2003 kl. 16.00
til ca. 20.00
|
|
||||||
|
J.nr.: |
14.00.06S55 |
Init.: |
mc |
|
kmb-175.doc |
|
Sagsfremstilling:
I henhold til § 10, stk. 3, i Samordningsaftale for
Fælleskommunalt Brand- og redningsberedskab mellem Grenaa, Nørre Djurs og
Midtdjurs kommuner fremsendes godkendt regnskabet for 2002 vedlagt revisionens
beretning til kommunalbestyrelsen afgørelse. Beredskabskommissionen indstiller,
at regnskabet fremsendes til de respektive kommuner for godkendelse.
Samtidig fremsendes budgetforslag for 2004.
Beredskabskommissionen godkender budgetforslaget, der følger Grenaa Kommunes
budgetoplæg, og indstiller, at det fremsendes til de respektive kommuner for
godkendelse.
Kommunaldirektøren indstiller, regnskabet for 2002 og budgetforslaget for 2004 godkendes.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den
7.
august 2003
Fraværende: Ingen.
Godkendt.
|
11. Budgetforslag 2004 - 2007 for
spildevandsanlæg og renovation |
||||||
|
|
||||||
|
J.nr.: |
00.01Ø02 |
Init.: |
jac/js |
|
utm-095.doc |
|
Sagsfremstilling:
DRIFT
Der er udarbejdet forslag til driftsbudget for år 2004
for henholdsvis
kloakforsyningen, der
omfatter drift og vedligeholdelse af rensanlæg og kloakker,
tømningsordninger, der
omfatter slamrenovation for septiktanke og samletanke, og
renovation, der
omfatter genbrugsordning i sommerhusområder samt storskraldsordning
Driftsudgifterne svarer stort set til det fremskrevne
budget, bortset fra justeringer +/- af enkelte konti.
ANLÆG
Der er udarbejdet forslag til investeringsoversigt for
spildevandsanlæg for perioden 2004 - 2007.
FASTSÆTTELSE AF TAKSTER, ekskl. moms
Kloakforsyningen: Gældende perioden 1. oktober 2003 - 30. september 2004.
Tilslutningsbidrag
for boligenhed........................................................... 35.760,00
Bidraget er
pristalsreguleret efter Danmarks Statistik indeks
Vandafledningsbidrag
Fast afgift pr.
boligenhed/stk.............................................................................. 436,00
Variabel afgift pr. m3........................................................................................... 27,00
Den faste afgift er
pristalsreguleret efter Danmarks Statistik indeks. Afgiften på den variable
afgift er steget med 1,00 kr. i forhold til 2003 og forslås stigende med 1,00
kr. i efterfølgende år, hvilket likviditetsbehovet er beregnet udfra.
Tømningsordninger: Gældende for 2004
Tømning af
septiktank................................................................................... 148,00
Taksten er for år 2004
beregnet med henblik på delvis afvikling af overskud i forsyningsvirksomheden.
Ordningen skal eventuelt i licitation i 2003 eller overdrages til fælles
kommunal tømningsordning i Reno Djurs’s regi. Begge dele kan medføre ændring af
taksten.
Tømning af
samletank
Indtil 2,5 m3...................................................................................................... 500,00
Mellem 2,5 - 6,0 m3.......................................................................................... 821,60
Mellem 6,0 - 10,0 m3..................................................................................... 1.141,60
Taksterne er beregnet
ud fra en kalkulation på de faktiske omkostninger, tillagt 10% for afvikling af
forsyningsvirksomhedens gæld til kommunen over 4 år.
Renovation Gældende for 2004
Genbrugsordning
i sommerhusområder
Afgift for
indsamling/flishugning af grenafklip 2 gange årligt.................................. 200,00
Storskraldsordning
Storskraldsindsamling
samt miljøkontrol af nedlagte lossepladser
Helårshuse.......................................................................................................... 17,60
Sommerhuse....................................................................................................... 12,80
Teknisk chef indstiller,
at forslag til driftsbudget for spildevandsanlæg og
renovation godkendes,
at forslag til investeringsoversigt 2004 - 2007
godkendes, og
at taksterne
for spildevandsanlæg, tømningsordning og renovation godkendes.
Beslutning i Udvalget for Teknik og
Miljø den 19. juni 2003
Fraværende: Ingen.
Indstillingen anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 29.
juli 2003
Fraværende: Ingen.
Anbefales.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den
7.
august 2003
Fraværende: Ingen.
Godkendt.
|
12. Budgetopfølgning pr. 30.
juni 2003 - Økonomiudvalgets område |
||||||
|
|
||||||
|
J.nr.: |
00.01 Ø09 |
Init.: |
hjl |
|
of-385.doc |
|
Sagsfremstilling:
På baggrund af regnskabsrapporten pr. 30. juni 2003 og
vurdering af ressourcebehovet i den resterende del af regnskabsåret, ansøges
der om tillægsbevilling/tillæg til rådighedsbeløb for 2003 på -874.000 kr.
(netto mindreudgift) således:
651.010 IT-plan for hele kommunen 100.000
kr.
08.55.70 KommuneKredit -974.000
kr.
I alt -874.000
kr.
Specifikation af beløbene er indlagt i sagen tillige
med begrundelser for de enkelte forhold.
Ansøgningen foreslås finansieret ved, at nettobeløbet
tillægges de likvide aktiver.
Vicekommunaldirektøren indstiller, at der gives tillægsbevilling/tillæg til
rådighedsbeløb som ansøgt.
Beslutning i Økonomiudvalget den 29.
juli 2003
Fraværende: Ingen.
Anbefales.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den
7.
august 2003
Fraværende: Ingen.
Godkendt.
|
13. Regulering af tilskud og
udligning m.v. til afregning i 2003 |
||||||
|
|
||||||
|
J.nr.: |
00.01 Ø36 |
Init.: |
hjl |
|
of-379.doc |
|
Sagsfremstilling:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har fremsendt
udmelding om regulering af tilskud i 2003 (midtvejsregulering af tilskud og
udligning m.v.).
Udmeldingen viser, at kommunen netto skal betale
360.000 kr. Beløbet afregnes i oktober kvartal 2003 med en tredjedel i hver
måned.
Bevillingsmæssigt var der i budgettet afsat 538.990
kr. som afregning vedrørende det skrå skatteloft, men udmeldingen viser, at der
alene skal afregnes 300.000 kr.
På baggrund af ovennævnte ansøges der om en
tillægsbevilling for 2003 på -178.990 kr. (netto merindtægt) til
bevillingsniveauet hovedkonto 7 og 8.
Specifikation af beløbet fremgår af bilag i sagen.
Vicekommunaldirektøren indstiller, at der meddeles bevilling i det ansøgte
omfang, og at beløbet tillægges de likvide midler.
Beslutning i Økonomiudvalget den 29.
juli 2003
Fraværende: Ingen.
Anbefales.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den
7.
august 2003
Fraværende: Ingen.
Godkendt.
|
14. Ældreområdet |
||||||
|
|
||||||
|
J.nr.: |
16.08 |
Init.: |
kmk |
|
su-116.doc |
|
Sagsfremstilling:
Kommunalbestyrelsen besluttede på møde den 6. marts
2003, at adskille myndighedsopgaven fra den kommunale udførerdel, som det står
beskrevet i Loven om Frit Leverandørvalg.
Adskillelsen trådte i kraft pr.1. maj 2003 og er sket
på den måde, at der er oprettet en visitatorstilling og at der senere ansættes
en person til forebyggende hjemmebesøg - begge fuldtidsstillinger og placeret
på rådhuset.
Som følge heraf skal der ske omplacering af både
normering og lønbudget (herunder også de personaleafhængige omkostninger) til
rådhusets lønbudget og normering.
|
|
Nuværende (konto
5) |
fremtidig (konto 6) |
||
|
|
Løn (2003) |
Normering |
Løn (2003) |
Normering |
|
Visitator (fra 1.5.2003) |
175.000 |
0,810 |
215.000 |
1,000 st. |
Herudover skal der overføres midler fra konto 5 til
dækning af udgifter til kørsel, kurser
m.m. Anslået 5.000 kr. pr. år.
Der henvises til skemamateriale med specifikation,
vedlagt sagen.
Den manglende normering og det manglende lønbudget for
2004 (normeringsudvidelse på 7 timer/uge) indarbejdes i budget 2004.
For den resterende del af 2003 er det besluttet, at
finansiering af merudgifterne skal indeholdes i det afsatte beløb til
ældreplanen.
På baggrund af ovennævnte ansøges der om en
tillægsbevilling for 2003 på 220.000 kr. til funktion 6.51 Sekretariat og
forvaltninger, der finansieres via funktion 5.32 Hjemmesygepleje. Der ansøges
tillige om ændring af normeringen som beskrevet.
Forvaltningsdirektøren indstiller, at ansøgningen imødekommes.
Beslutning i Socialudvalget den 19.
juni 2003
Fraværende: Ingen
Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 29.
juli 2003
Fraværende: Ingen.
Birthe van den Bos inhabil.
Anbefales.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den
7.
august 2003
Fraværende: Ingen.
Birthe van den Bos inhabil.
Godkendt.
|
15. Bofællesskaberne - tillægsbevilling/budgetomplacering
for 2003 |
||||||
|
|
||||||
|
J.nr.: |
16.15.01 S03 |
Init.: |
hjl |
|
su-123.doc |
|
Sagsfremstilling:
I forbindelse med regnskabsafslutningen for 2002 er
det konstateret, at en række posteringer ikke er udkonteret til relevante
driftskonti, men henstår på mellemregningskonti.
Det drejer sig om 1.374.233 kr. i udgift, henholdsvis
indtægt, som nu er berigtiget i regnskabsåret 2003.
Med henblik på at få de bevillingsmæssige forhold på
plads ansøges der om tillægsbevilling/budgetomplacering for 2003 således:
Vedrørende bofællesskaberne er der tale om en
manglende udkontering
af lønudgifter samt øvrige
udgifter på i alt 1.374.233 kr., afrundet 1.374.000
kr.
Udkonteringen til
driftskonti betyder endvidere også, at vi modtager
kr.
mere i grundtakstrefusion, afrundet -585.000
kr.
På integrationsområdet blev
den foreløbige restrefusion ikke
indtægtsført/restanceført.
Der er således modtaget netto 789.299 kr. i
restrefusion i 2003
vedrørende 2002, afrundet -789.000
kr.
Balance 0
kr.
Forvaltningsdirektøren indstiller, at der ydes
tillægsbevilling/budgetomplacering som anført ovenfor.
Beslutning i Socialudvalget den 19.
juni 2003
Fraværende: Ingen
Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 29.
juli 2003
Fraværende: Ingen.
Anbefales.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den
7.
august 2003
Fraværende: Ingen.
Godkendt.
|
16. Normeringsopgørelse for skoleåret
2003/2004 |
||||||
|
|
||||||
|
J.nr.: |
81.01.01 |
Init.: |
kmk |
|
bk-048.doc |
|
Sagsfremstilling:
På grundlag af skolernes ressourceopgørelser er der
foretaget normeringsberegning for skoleåret 2003/2004 for folkeskolens
undervisningspersonale.
Normeringen omfatter personale på de tre ordinære
skoler - Glesborg, Voldby og Ørum skoler - Stendysseskolen samt de stillinger,
der hører under forvaltningen (konsulenter m.v.)
Med virkning fra budgetåret 2004 vil normeringen blive
fastlagt på det enkelte omkostningssted, hvilket vil gøre det mere overskueligt at følge
normeringsforbruget og nemmere at indkredse mer- eller mindreforbrug af
normeringen.
Beregningen viser, at der for skoleåret 2003/2004
samlet skal normeres 87,347 stillinger. Til sammenligning blev der i skoleåret
2002/2003 fastlagt en normering på 91,229 stillinger.
Ved budgetbehandlingen for budgetåret 2003 blev der
indlagt en besparelse på 2,500 stillinger. Denne besparelse er videreført,
hvorfor nedgangen i normeringen i forhold til sidste skoleår er på 1,382
stillinger.
Normeringsberegning med nærmere specifikation er
vedlagt sagen.
Forvaltningsdirektøren indstiller, at normeringsplanen for skoleåret
2003/2004 godkendes.
Beslutning i Børne- og
Kulturudvalget den 19. juni 2003
Fraværende: Ingen
Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 29.
juli 2003
Fraværende: Ingen.
Anbefales.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den
7.
august 2003
Fraværende: Ingen.
Godkendt.
|
17. Normeringsopgørelsen for skoleåret
2003/2004 |
||||||
|
|
||||||
|
J.nr.: |
81.01.01G01 |
Init.: |
vv |
|
bk-050.doc |
|
Sagsfremstilling:
Der er foretaget normeringsberegning for skoleåret
2003/2004 for pædagoger i skolefritidsordningerne.
Normeringen omfatter pædagoger i de tre skolefritidsordninger,
Glesborg, Voldby og Ørum, og beregningen viser, at der i det kommende år skal
normeres 13,225 stillinger.
Antallet af stillinger bliver beregnet på grundlag af
antallet af indskrevne børn pr. 1. marts 2003.
Normeringsberegning med nærmere specifikation er
vedlagt sagen.
Forvaltningsdirektøren indstiller, at normeringen for skoleåret 2003/2004
godkendes.
Beslutning i Børne- og
Kulturudvalget den 19. juni 2003
Fraværende: Ingen
Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 29.
juli 2003
Fraværende: Ingen.
Anbefales.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den
7.
august 2003
Fraværende: Ingen.
Godkendt.
|
18. Budgetopfølgning 2003 - Børne- og Kulturudvalgets
område |
||||||
|
|
||||||
|
J.nr.: |
00.01.Ø09 |
Init.: |
vv |
|
bk-053.doc |
|
Sagsfremstilling:
Der er foretaget en vurdering af ressourcebehovet i
den resterende del af regnskabsåret 2003 og der søges derfor om
budgetomplacering/tillægsbevilling for 2003 på 797.000 kr., således:
|
Funktion |
|
Netto kr. |
|
03.22.01 |
Folkeskoler |
226.000 kr. |
|
03.22.07 |
Undervisning af børn med vidtgående handecap |
308.000 kr. |
|
03.22.10 |
Bidrag til statslige og private skoler |
-70.000 kr. |
|
03.22.12 |
Efterskoler |
-50.000 kr. |
|
03.32.50 |
Folkebiblioteker |
344.000 kr. |
|
05.25.10 |
Fælles formål, dagpleje, daginstitutioner m.v. |
244.000 kr. |
|
05.25.11 |
Dagpleje |
27.000 kr. |
|
05.25.13 |
Børnehaver |
-232.000 kr. |
|
I alt |
|
797.000 kr. |
Specifikation af beløbene er indlagt i sagen tillige
med begrundelser for de enkelte forhold.
Forvaltningsdirektøren indstiller, at ansøgningen godkendes og at beløbet
finansieres af de likvide midler.
Beslutning i Børne- og
Kulturudvalget den 19. juni 2003
Fraværende: Ingen
Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 29.
juli 2003
Fraværende: Ingen.
Anbefales.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den
7.
august 2003
Fraværende: Ingen.
Godkendt.
|
|
||||||
|
J.nr.: |
81.01.01Ø09 |
Init.: |
kmk |
|
bk-049.doc |
|
Sagsfremstilling:
Der er foretaget normeringsberegning for skoleåret
2003/2004 for folkeskolens undervisningspersonale. Normeringssagen er forelagt
ved særskilt sag.
Normeringsberegningen viser, at der i kommende skoleår
skal anvendes 1,382 stillinger minde end i indeværende skoleår (inkl. den
besparelse på 2,5 lærerstilling, som blev indlagt ved budgetbehandlingen).
Nedgang i normeringen har virkning fra 1. august 2003.
På den baggrund søges der en negativ tillægsbevilling
på 160.000 kr. for 2003.
Den negative tillægsbevillingen søges til det
bevillingsnivau, der omfatter funktionen 3.01 Folkeskoler.
Forvaltningschefen indstiller ansøgningen godkendt og at mindreudgiften tillægges de
likvide midler.
Beslutning i Børne- og
Kulturudvalget den 19. juni 2003
Fraværende: Ingen
Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 29.
juli 2003
Fraværende: Ingen.
Anbefales.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den
7.
august 2003
Fraværende: Ingen.
Godkendt.
|
|
||||||
|
J.nr.: |
00.01 P22 |
Init.: |
sb |
|
ok-114.doc |
|
Sagsfremstilling:
I vedlagte bilag er dels beskrevet formålet med at
igangsætte værdiprocessen, og dels hvordan værdiprocessen er tænkt gennemført.
Endelig ses det i bilaget, at udvælgelsen af kommunens værdisæt er en proces,
som har stået på siden marts 2003 og har involveret en række af kommunens
medarbejdere.
Direktionen vil før mødet bearbejde de input, som er
fremkommet i processen og på den baggrund udarbejde en indstilling til
økonomiudvalget vedrørende valget af værdier. Indstilling vil blive gennemgået
på mødet.
Beslutning i Økonomiudvalget den 29.
juli 2003
Fraværende: Ingen.
Økonomiudvalget indstiller følgende værdier som
arbejdsgrundlag i Nørre Djurs Kommune: Åbenhed, Sund fornuft, Faglighed,
Udvikling og Frihed.
Åbenhed:
Vi ønsker at have en åben dialog med borgere
politikere og øvrige samarbejdspartnere og interessenter om kommunens
virksomhed. For at give mulighed for dette skal vores information være
proaktiv. Vi skal være synlige, imødekommende og være i stand til “at møde
borgerne i øjenhøjde”. Endvidere er vi åbne over for nye ideer og nye
samarbejdsrelationer.
Sund fornuft:
I en verden hvor dokumentation, regelstyring og
bureaukratiet vinder indtog, vil vi i Nørre Djurs Kommune holde fast i vores
sunde fornuft. På de områder hvor det er hensigtsmæssigt, og i det omfang
lovgivningen tillader det, vil vi undgå manualer og regelsæt og i stedet handle
ud fra intuition og situationsfornemmelse.
Faglighed:
Faglighed og kvalitet skal være et kendetegn for
aktiviteterne i kommunen. Vi vil konstant bestræbe os på at lave løsninger og
afgørelser, der både fagligt og moralsk er bæredygtige. Samtidig med at vi
holder for øje, at faglighed er vigtigt, vil vi i forhold til den konkrete
situation være opmærksomme på ikke at “skyde over målet”, hverken fagligt eller
ressourcemæssigt. Vi vil være rettidige i forhold til aftaler og tidsfrister.
Udvikling:
I Nørre Djurs Kommune er vi opmærksomme på hver enkelt
medarbejders kompetence, muligheder og potentiale for at skabe udvikling. De
opgaver, kommunen skal løse, forandrer sig i en sådan hastighed, at kommunen -
for at løse opgaverne bedst og billigst - konstant skal udvikle sine
serviceydelser, myndighedsvaretagelse og administration. Forandringsparathed er
derfor en nødvendig egenskab for kommunens medarbejdere.
Frihed:
Vi vil støtte og give rum til, at den enkelte medarbejder
kan udfolde sine kvaliteter. Samtidig vil vi understøtte og opmuntre til, at
medarbejderne både kan og vil tage ansvar for eget arbejdsområde. På afdelings-
og institutionsniveau vil vi ligeledes give frihed til at udbygge egne
kvaliteter og særpræg, når det sker med respekt for helheden.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den
7.
august 2003
Fraværende: Ingen.
Godkendt.
|
|
||||||
|
J.nr.: |
|
Init.: |
mc |
|
kmb-171.doc |
|
Sagsfremstilling:
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den
7.
august 2003
Fraværende: Ingen.
Ingen sager.