Nørre Djurs
Kommune

 Økonomiudvalget

Dato:

25. februar 2003

Lokale:

Borgmesterens kontor

Tidspunkt:

14.00

Fraværende:

 

 

Indholdsfortegnelse

 Økonomiudvalget den 25. februar 2003

 

Sag nr.                                                                                                 

 

1. ......... Punkt fra Benny Hammer og Malte Larsen.............................................................

2. ......... Forslag til rygepolitik..............................................................................................

3. ......... Forslag til Lokalplan nr. 73 for et boligområde i Fjellerup........................................

4. ......... Projekt 002.033: Matr. nr. 10 BI Glesborg. Skovparceller - Lokalplan nr. 68.........

5. ......... Voldby Plejehjem - Regnskab 2001 og revisionsberetning......................................

6. ......... Ældreplanen...........................................................................................................

7. ......... Styrkelse af indsatsen på sygedagpengeområdet.....................................................

8. ......... Eventuelt................................................................................................................

9. ......... LUKKET MØDE - Orientering vedrørende ligningsindsatsen.................................

10. ....... LUKKET MØDE - Meddelelser fra formanden.....................................................

11. ....... LUKKET MØDE - Eventuelt................................................................................

 

 

 


 


 


1.   Punkt fra Benny Hammer og Malte Larsen

 

J.nr.:

00.16.02P22

Init.:

sb

 0

ok-086

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

 

Viceborgmester Benny Hammer (C) og kommunalbestyrelsesmedlem Malte Larsen (N) har fremsendt følgende punkt til dagsordenen:

 

“I forlængelse af tendensanalysen vil vi gerne fremskynde planlægningen af den fremtidige bosætning i kommunen.

 

Vi forestiller os, at vi konkret udpeger områder i Bønnerup, Fjellerup, Ginnerup og Gjerrild. De tre steder taler vi om attraktive grunde med udsigt over hav. I Ginnerup, attraktive udsigtsgrunde evt. udlagt som storparceller.

 

Vi mener, at sagen er for vigtigt og presserende til, at den kan afvente revisionen af kommuneplanen.”

 

Bemærkning fra direktionen:

 

Direktionen er i øjeblikket i gang med at forberede kommunalbestyrelsesseminar torsdag den 6. marts 2003 fra kl. 12.00 - 17.30.

 

På dette seminar vil direktionen præsentere 15 temaer, som hver især repræsenterer et udviklingsområde, som vi vil bede kommunalbestyrelsen om at forholde sig til. Opgaven for kommunalbestyrelsen vil først og fremmest bestå i at fastlægge målsætninger og prioritere temaerne. Dernæst bliver det direktionens opgave at fastlægge handlings- og tidsplan for de udviklingsopgaver, kommunalbestyrelsen prioriterer.

 

Et af temaerne bliver “Bosætning. Befolkning, byer og boliger”. Dette tema vil indeholde de elementer, som Benny Hammer og Malte Larsen ønsker behandlet.

 

Set i lyset af at kommunalbestyrelsen allerede torsdag, den 6. marts 2003 skal behandle emnet, er det direktionens opfattelse, at økonomiudvalget bør afvente behandlingen i kommunalbestyrelsen, så dette tema kan blive prioriteret på lige vilkår med de øvrige 14 temaer.


 

 

 

 

 

 

 

 


2.  Forslag til rygepolitik

 

J.nr.:

87.20P22

Init.:

sb

 0

ok-084

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

 

Administrationens (rådhusets) MED-udvalg anbefaler en ny rygepolitik for rådhuset, som vil afløse den eksisterende rygepolitik, der er vedtaget af samarbejdsudvalget den 7. maj 1997. Forslag til rygepolitik er vedlagt sagen.

 

Det nye forslag har været i ”høring” på rådhuset fra den 2. december 2002 frem til den 3. februar 2003. I høringsperioden har MED-udvalget modtaget en bemærkning fra en medarbejder, som anbefaler, at ledelsen på rådhuset arbejder for at højne tolerancen medarbejderne imellem. Baggrunden for anbefalingen er medarbejderens ønske om, at ikke-rygere i højere grad accepterer, at der er medarbejdere, der har valgt at ryge på arbejdspladsen. 

 

Da rygepolitikken også er gældende i rådhusets mødelokaler, gangarealer og frokoststue, har reglerne også betydning for de aktiviteter, der foregår efter rådhusets åbningstid, herunder kommunalbestyrelsensmøder, udvalgsmøder m.v. Bl.a. derfor har MED-udvalget valgt, at fremlægge rygepolitikken til beslutning i kommunalbestyrelsen.

 

Vicekommunaldirektøren indstiller MED-udvalgets forslag til rygepolitik til godkendelse i kommunalbestyrelsen via anbefaling i Økonomiudvalget.

 


 

 

 

 

 

 


3.   Forslag til Lokalplan nr. 73 for et boligområde i Fjellerup

 

J.nr.:

01.02.05-73P16

Init.:

dal/tdr

 0

utm-078

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

 

Dette lokalplanforslag omhandler et allerede lokalplanlagt område beliggende i Strandparken i den nordlige del af Fjellerup by.

 

Efter aftale med Ejendomsmæglerfirmaet John Frandsen A/S, Holmsø Huset Totalentreprise A/S og med direktionens positive indstilling, har Teknisk Afdeling udarbejdet et forslag til lokalplan, hvor der gives mulighed for at opføre 10 ustøttede andelsboliger i tæt-lav byggeri. Området ligger inden for det område der i henhold til Lokalplan nr. 8 må anvendes til opførelse af åben-lav bebyggelse.

 

Lokalplanforslaget for området giver mulighed for at opføre 10 andelsboliger, som dobbelthuse i tæt-lav byggeri i stedet for de planlagte 8 parcelhuse. Lokalplanforslaget ændrer samtidig bestemmelserne for områdets anvendelse, den skitserede udstykningsplan og sikrer en hensigtsmæssig sammenhæng mellem det bebyggede område mod nord og det ubebyggede areal mod syd. Dette ved en udlægning af et stisystem, der forbinder områderne.

 

Lokalplanforslagets areal vejbetjenes fra Strandparken øst for området, hvorfra der udlægges en mindre privat fællesvej til et fælles parkeringsareal.

 

Bilag: Forslag til Lokalplan nr. 73.

 

Teknisk chef anbefaler, at lokalplanforslaget vedtages offentliggjort og fremlagt i 8 uger.

 

Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 20. februar 2003

Fraværende: Ingen

 

Indstillingen anbefales, dog fjernes afsnit 17. Grundvand side 8 i forslaget.


 

 

 

 

 

 


4.      Projekt 002.033: Matr. nr. 10 BI Glesborg. Skovparceller - Lokalplan nr. 68

 

J.nr.:

13.06.01S05

Init.:

jac

 0

utm-075

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

Arealerhvervelse med henblik på udstykning af 11 skovparceller ved Glesborg.

 

På baggrund af ovennævnte ansøges der om anlægsbevilling samt rådighedsbeløb i 2003 på 585.000 kr til projekt 002.033.

 

Anlægsbevillingen foreslås finansieret ved nedsættelse af rådighedsbeløb på projekt 002.001 Boligformål, diverse.

 

Teknisk chef indstiller, at der gives bevillinger som ansøgt.

 

Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 20. februar 2003

Fraværende: Ingen

 

Indstillingen anbefales.


 

 

 

 

 

 

 


5.   Voldby Plejehjem - Regnskab 2001 og revisionsberetning

 

J.nr.:

01.01.K01

Init.:

vv

 0

su-088

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

Der foreligger beretning nr. 1 fra Kommunernes Revision vedrørende revision af regnskabet for 2001 for den selvejende institution Voldby Plejehjem.

 

Årsregnskabet for 2001 vedrørende Voldby Plejehjem er ligeledes fremsendt, forsynet med revisionspåtegning.

 

Den udførte revision har ikke givet anledning til bemærkninger.

 

Forvaltningsdirektøren indstiller, at regnskabet og revisionsberetningen tages til efterretning.

 

Beslutning i Socialudvalget den 20. februar 2003

Fraværende: Ingen

 


Anbefales.


 

 

 

 

 

 


6.   Ældreplanen

Frit leverandørvalg på ældreområdet - myndighedsopgaverne

 

 

J.nr.:

16.08

Init.:

kmk

 0

su-089

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

I loven om frit leverandørvalg står der, at kommunen skal adskille myndighedsopgaven fra den kommunale udførerdel. Loven går ikke nærmere ind i en beskrivelse af, hvordan denne adskillelse skal være, men overlader det til en konkret vurdering i den enkelte kommune.

 

Endvidere er det en konsekvens af lovændringen at myndighedsopgaverne er øget betydeligt. Her tænkes  på de øvrige funktioner og opgaver i visitationen, såsom kvalitetssikring fra kommunale såvel som private leverandører, modtagelse af klager, tilsyn, visitation til helbredstillæg og lægekørsel.

 

Arbejdsgruppen, der blev nedsat i forbindelse med overgang til frit valg og den fremtidige organisering af ældreplejen, har fokuseret på spørgsmålet om, hvordan en adskillelse af visitationen og udførerdelen kan indføres snarest muligt. Herudover har gruppen søgt at pege på nogle af de perspektiver, der er for videreudvikling af visitationen på længere sigt.

På baggrund af arbejdsgruppens arbejde har KL's konsulentafdeling udarbejdet en rapport, som er vedlagt i sagen.

 

Rapportens anbefalinger:

 

§         Adskillelsen af visitation og udførerdel sker pr. 1. maj 2003.

§         Visitationen placeres på rådhuset.

§         Visitator og personen til forebyggende hjemmebesøg placeres sammen.

§         Visitator indgår i et tæt samarbejde med den sagsbehandlende ergoterapeut.

§         I ydertimerne foretager personale i det kommunale udførerled en midlertidig visitation.

§         Dialogen mellem visitation og leverandør prioriteres højt.

§         I stillings- og funktionsbeskrivelsen for visitationen lægges der vægt på den personlige og faglige kompetence samt evnerne til økonomistyring, politisk tæft og team-samarbejde.

§         Visitationen og den kommunale udførerdel refererer til forvaltningsdirektøren for Fællesforvaltningen.

§         Der etableres back-up-funktion ved et tæt samarbejde med personen til forebyggende hjemmebesøg.

§         Visitationen skal anvende mobiltelefoner.

§         Telefontiden til visitationen begrænses til en fast telefontid.

§         Der tages tiltag til bedre økonomistyring i visitationen og udførerdelen som en del af kommunens øvrige tiltag på området.

 

Den økonomiske konsekvens ved gennemførelsen er en udvidelse af normeringen vedrørende visitationen på 7 ugentlige timer.

 

Det skal i den forbindelse bemærkes, at kommunen vedrørende budgetåret 2003 blev tildelt 324.000 kr. til revision af ældreområdet

 

Mérudgiften til normeringsforøgelsen vil i dette budgetår kunne finansieres over det afsatte beløb til ældreplanen. Indarbejdes i budgettet for budgetåret 2004.

 

Forvaltningsdirektøren indstiller

at rapporten godkendes i sin helhed og med sine anbefalinger

at der sker en normeringsudvidelse på visitationsområdet

 

Beslutning i Socialudvalget den 20. februar 2003

Fraværende: Ingen

 

Anbefales.

 


 

 

 

 

 

 


7.   Styrkelse af indsatsen på sygedagpengeområdet

 

J.nr.:

16.19

Init.:

lp/kmk

 0

su-092.doc

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

Med det formål at intensivere den tidlige opfølgning på sygedagpengeområdet samt styrke indsatsen omkring arbejdsfastholdelse indstilles det, at der oprettes en ny stilling i Arbejdsmarkedsafdelingen.

 

Der henvises til notat i sagen.

 

På baggrund af ovennævnte ansøges der om tillægsbevilling for 2003 på 225.000 kr. til funktion 6.51 (Grp. 22  Personale).

 

Bevillingen foreslås finansieret ved mindreudgift på funktion 5.71 (Grp. 01 Sygedagpenge efter 52 uger).

 

Beslutning i Socialudvalget den 20. februar 2003

Fraværende: Ingen

 

Anbefales.


 

 

 

 

 

 


8.   Eventuelt

 

J.nr.:

 

Init.:

mc

 0

ok-081

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling: