Kompetence og økonomi hånd i hånd |
Vi vil gerne blive ved med at spille op til
debat om, hvordan Danmark skal deles ind for fremtiden, da det jo i allerhøjeste grad
får betydning for vores eget område, at vi er oppe på dupperne og blander os i
debatten. Det er vigtigt med aktive borgere i mod- og medspil med politikerne
fremtiden er alt for vigtig til bare at overlade til dem.
I dag har vi fundet et langt indlæg i Jyllands Posten fra en politiker, nemlig
Venstre-manden Laurits Tørnæs, der er amtsborgmester i Ribe Amt. Heri giver han nogle
bud på sine holdninger til de store regioner og andre af fremtidens spørgsmål. Vi
håber, det kunne animere vore læsere til også at give deres meninger til kende. Laurits
Tørnæs skriver følgende:
I debatten om demokrati er det vigtigt at holde sig for øje, at den demokratiske
proces foregår under andre vilkår end for 50 år siden. Og amterne er i forvejen ikke
nogen folkelig sællert, og demokratiet i vore nuværende store kommuner forekommer ikke
at være ringere eller fjernere end i en lille landkommune. Derfor kan regioner til
afløsning af amterne være naturlig, skriver kronikøren
Nedsættelsen af strukturkommissionen har betydet, at der nu endelig er kommet gang i
debatten om den primærkommunale og amtskommunale struktur. Dybest set handler den debat
om en mere rationel udnyttelse af såvel de økonomiske som de personalemæssige
ressourcer i den offentlige sektor - set i forhold til hensynet til nærdemokrati og
engagement fra borgerside.
Der gives ikke nogen enkel eller helt entydig løsningsmodel, og netop derfor er der behov
for en bred debat, hvor alle forskellige hensyn og synspunkter vejes op mod hinanden.
Her i landet forvalter amter og kommuner omkring halvdelen af alle offentlige udgifter.
Det er langt mere end i de lande, vi normalt sammenligner os med. Det er derfor også
langt fra ligegyldigt, hvordan den kommunale struktur er skruet sammen. Strukturen må og
skal matche kravene om rationalitet, kvalitet og nærdemokrati. Det gør den nuværende
struktur ikke. Den trådte i kraft i 1970, og siden da har ikke mindst
informationsteknolgien, mobiliteten på arbejdsmarkedet og internationaliseringen gjort
vilkårene anderledes.
Hvis ressourcerne - altså skatteyderpengene - skal udnyttes bedre, så er der ingen tvivl
om, at en kommunalreform er påtrængende nødvendig. Af mange grunde. Her vil jeg blot
nævne to områder: Sygehusene og den sociale sektor. Begge steder er den nuværende
struktur langt fra hensigtsmæssig.
Ser vi først på en amtskommunal struktur, så vil ændringer her næppe resultere i den
store folkeopstand; alene af den grund, at næsten ingen mennesker identificerer sig med
deres amtslige tilhørsforhold. Borgerne er stort set ligeglade med, hvor amtsgården
ligger, blot sygehusene og andre amtslige institutioner drives ordentligt og effektivt.
Derfor kan der også nemmere for amterne end for primærkommunerne opstilles en model, der
sikrer bedre ressourceudnyttelse.
Inden for sygehusområdet, der er langt det vigtigste og dyreste enkeltområde for
amterne, viser flere undersøgelser, at et befolkningsunderlag på mellem 400.000 og
700.000 er nødvendigt for at kunne drive et sygehusvæsen bare nogenlunde fornuftigt.
Det er situationen i dag. En fremtidssikret struktur, hvor der er plads til både
lægefaglig og teknologisk udvikling må selvsagt kræve et endnu stærkere
befolkningsgrundlag.
Både af økonomiske grunde, men også for at sikre den nødvendige lægefaglige rutine
inden for de forskellige specialer, springer en opdeling i fire-fem sygehusregioner klart
i øjnene.
Regioner af denne størrelse vil også være hensigtsmæssige på andre regionale
arbejdsområder. Eksempelvis den fysiske planlægning; herunder afvejningen af, hvilke
arealer der skal bruges til erhvervsformål, byudvikling, veje, rekreative formål og så
videre. Regioner af en sådan størrelse kunne samtidig være stærke medspillere for en
dynamisk erhvervsudvikling - og herved være med til at fremme en mere ligelig
erhvervsudvikling end den, vi oplever i dagens skævvredne Danmark. Endelig - men ikke
mindst væsentligt - kan større selvstændigt bæredygtige regioner spille en aktiv rolle
i EU-sammenhæng. Det er der åbnet muligheder for i Maastricht-traktaten, men Danmark har
endnu ikke evnet at udnytte disse muligheder.
En reform af den amtskommunale struktur er således i næsten enhver sammenhæng stærkt
påkrævet, og det bør ikke volde de store vanskeligheder at føre den ud i
virkelighedens verden. Anderledes vanskeligt tror jeg det bliver at ændre den
primærkommunale struktur. Borgerne er traditionelt meget knyttet til deres kommune. Her
er nogle følelsesmæssige bånd i spil, som ikke uden videre lader sig overbevise af
rationelle argumenter. Det har vi i tidens løb set mange eksempler på, når der har
været afstemning om eventuelle kommunesammenlægninger.
Alligevel er der ingen tvivl om, at der også her er behov for en ændret struktur, som
blandt andet kan løse det dilemma, der er på socialområdet. Her er der i dag fælles
finansiering mellem amt og kommuner. Det er - i alle sammenhænge - et skidt princip, at
én offentlig myndighed kan beslutte, mens en anden offentlig myndighed bare påtvinges at
være medbetaler.
Beslutningskompetence og betalingsforpligtelse skal følges ad!
Det er ødelæggende for socialområdet, at det princip ikke gælder i dag.
Indtil for et år siden betalte amterne og kommunerne således hver 50 procent af
udgifterne på en lang række vidtgående sociale områder. Efter mange omstændelige
overvejelser er det nu ændret, således at kommunerne betaler en grundtakst på omkring
300.000 kroner - og amterne har så at betale, hvad det sociale tilbud koster herudover.
En om muligt endnu dårligere løsning end 50/50-ordningen!
En ny kommunalreform bør derfor sikre, at beslutning og betaling har én og samme
myndigheds underskrift: Enten skal primærkommunerne have en størrelse, så de selv kan
klare de sociale opgaver - også betalingen! Eller også bør hele opgaven - beslutning
såvel som betaling - lægges over i det amtskommunale niveau.
Jeg har nu peget på et par konkrete argumenter for en kommunalreform. Flere kunne
nævnes, og helt overordnet bør målet være, at den fremtidige kommunale og regionale
inddeling har som udgangspunkt, at den myndighed, der har beslutningskompetencen også er
den myndighed, der sørger for finansieringen. Kompetence og økonomisk ansvar skal
følges ad!
Vigtigst for debatten om den fremtidige struktur er dog, at de to store kommunale partier
- Venstre og Socialdemokratiet - erkender behovet for en reform og ikke forfalder til
partitaktiske manøvrer; men i stedet står sammen med det konstruktive mål at få en
strukturreform, der både kan rumme og bidrage til udviklingen i Danmark de næste mange
år. Det kræver både politisk mod, fremsynethed og vilje til at sluge et par kameler
undervejs.
Vil (nær)demokratiet da få et skud for boven, hvis 14 amter bliver til fire-fem regioner
og 276 kommuner til 100? Og vil en sådan reform især få konsekvenser i de
tyndtbefolkede egne - som for eksempel Ribe Amt?
Jeg tror det næppe. Amterne er i forvejen - som ovenfor nævnt - ikke nogen folkelig
sællert, og demokratiet i vore nuværende store kommuner forekommer ikke at være ringere
eller fjernere end i en lille landkommune.
Jeg betragter da også nærdemokratiet som en grundsten i det danske samfund, og jeg har
stor respekt for borgernes aktive deltagelse i debatten. Begrebet folkestyre må ikke
udvandes. Det nærer jeg heller ingen frygt for vil ske, hvis det bliver et større
regionalt råd, der skal vælges politikere til. Engagementet i samfundsudviklingen og
kravet om høj faglig kvalitet i de regionale ydelser vil næppe svækkes i større
regioner. Kravet til politikerne om at planlægge og disponere i helheder og langsigtet
tror jeg derimod vokser med regionernes størrelse. Der bliver ikke plads eller mulighed
for de "sognepolitiske" beslutninger, vi undertiden beskyldes for at træffe i
dag.
I debatten om demokrati er det vigtigt at holde sig for øje, at den demokratiske proces
foregår under andre vilkår end for 50 år siden. Den teknologiske udvikling har sat sine
fodspor - og bliver ved med det. Internettet er kommet for at blive. Medieverdenen er
ændret markant. Borgernes tilknytning til de politiske partier, til kulturelle og
folkelige organisationer har skiftet karakter - under indtryk ikke mindst af den
teknologiske udvikling.
Uanset fra hvilket hjørne borgerrøsten høres, er kravet til offentlige ydelser
entydigt: Kvalitet, effektivitet og smidig administration. Om det så er staten, regionen
eller kommunen, der leverer varen, er uden interesse.
Nærheds-kravet og sætningen om, at "vi vil ikke have udviklingen i vores
lokalområde dikteret fra et skrivebord i København" er ligeledes et af de
væsentligste parametre for, hvordan strukturen skal skrues sammen, så kommende
generationer får mest og bedst for færrest mulige skattekroner.
Grundlæggende har jeg samme holdning som for flere år siden, da jeg forsøgte at skubbe
en strukturdebat i gang, - nemlig den, at strukturen - og dermed størrelsen af de
kommunale enheder - skal matche de opgaver, der skal løses i disse enheder. En forkert
struktur/størrelse i forhold til opgaverne river tæppet væk under det kommunale
selvstyre og baner vejen for centralisering og monopolisering.
Regionalisering, opgave-, byrde- og kompetencefordeling kan næppe diskuteres uden at tage
kommune-vinklen med. Debatten her er da også allerede godt i gang.
Jeg synes, debatten om det fremtidige danske kommune- og regionalkort er kommet godt fra
start. Jeg håber nu, at vi får en god og bred folkelig debat.
På baggrund heraf og på baggrund af det resultat, strukturkommissionen lægger frem
sidst på året, har regering og folketing et godt udgangspunkt for at træffe de
nødvendige beslutninger - allerhelst i bred enighed. Og gerne med respekt for, at en
hurtig afklaring kan være fornuftig - men at store ændringer også tager tid.
Skrevet af amtsborgmester i Ribe Amt, Laurits Tørnæs, i Jyllands Posten d. 13. februar.
Redigeret af Rex, redaktion 11.
[ Alle dagens artikler | Arkiv oversigt ]
© Nørre Djurs Net 2002