Hvis er gadejorden? |
Dette spørgsmål bragte vi forleden på bane,
efter at Amtsavisen/Stiften med få dages mellemrum først beskrev Rimsø Ejerlavs
synspunkt om byens ejerskab og senere teknisk chef på kommunen, der i et læserbrev
gjorde rede for det modsatte synspunkt. Avisen har ikke herefter fulgt op og efterlader
dermed læserne uden svar, men i dag har NetNyt-redaktionen fulgt lidt op på sagen.
Læs mere hér!
I en tidligere artikel har vi fortalt om, hvordan
byjorden igennem mange hundrede år var fælleseje for lodsejerne i landsbyen. Vi fortalte
endvidere om, hvordan det i den nyeste tid var gået i glemmebogen de fleste steder, om
gadejorden, som det hedder nu, er ejet af den ene eller den anden. Det er blevet
almindeligt, at kommunen stort set råder over gadejorden, og i den forbindelse har man
foretaget sig med gadejorden, hvad der nu var mest praktisk i den givne situation. Det har
i øvrigt været almindeligt også fra gammel tid, at lodsejere tæt på et stykke
gadejord kunne vinde hævd på det ved at bruge det over en vis årrække. Denne ret
eksisterer stadigvæk, og den gør sig gældende uanset hvem, der formelt set ejer jorden.
I Rimsø har man indtil engang i halvfemserne haft en oldermand, og ellers er Voldby nu
det eneste sted i Nørre Djurs, hvor man stadig er organiseret i et landsbylav. I den
mellemliggende tid fra oldermandens afgang og til for et halvt år siden har der ikke
været et lav i Rimsø, og i den periode har kommunen anlagt fortov i byen. I den
forbindelse viste det sig praktisk at give nabolodsejeren til et stykke byjord lov til at
udvide sin indkørsel med 3 m af gadejorden.
Da der for nogle måneder siden blev lavet en ny forening, Rimsø Ejerlav, gjorde man det
bl.a. for at kortlægge gadejorden og for at lade sig inspirere af fordums skikke til at
lave et sammenhold omkring jorden. Man valgte at organisere sig med 5 oldermænd, som
vælges på den årlige generalforsamling. Under forarbejdet til foreningen fandt man ud
af det, vi beskrev ovenfor med kommunens handlemåde m.h.t. gadejorden. Det har fået de 5
oldermænd til at slå til lyd for, at gadejorden er landsbyens fælleseje, og det var
dét synspunkt, man kunne læse i Amtsavisen.
Fra kommunal side gik teknisk chef, John A. Christiansen, til pressen med et svar, som vi
også bragte hér på NetNyt. Heri beklager han meget, at kommunen har glemt en juridisk
detalje, der betyder, at den faktisk ikke har skøde på jorden. Om teknisk forvaltning
vil bruge penge på at få berigtiget ejerskabet, bliver først afgjort på et møde i
Teknisk Udvalg om en uge.
Først til den tid vil John Christiansen overhovedet kommentere sagen, selvom vi gerne
ville have haft hans kommentar efter det svarbrev fra de 5 oldermænd, der nu er kommet.
Du kan læse oldermændnes svarbrev hér:
Debat indlæg til Randers Amtsavis
Det er med forstemt undren vi læser debat indlægget
fra chefen for Nørre Djurs Kommunes tekniske afdeling, under overskriften
"Gadejorden i Rimsø tilhører ikke byen" i RA d. 4.2.2003.
I vores øjne giver teknisk chef ikke blot udtryk for en forsimplet og misvisende
opfattelse af forholdene vedr. fællesejet jord, men beklageligvis gør han det også imod
bedre vidende.
Den aktuelle sag drejer sig om Rimsø bys gadejord, som omtalt i RA d. 22. og 25.10.2002,
hvor Nr. Djurs Kommune forsøger at bortgive byjord til hhv. en privat mand og til det
lokale menighedsråd.
Kommunens forberedelser til matrikelændringerne fandt sted i år 2000 og 2001, men kom
først til bymændenes kendskab i midten af 2002. Ejerlavet for Rimsø, etableret som en
moderne forening d. 22.11. 2002, har gentagne gange i løbet af efteråret og vinteren
2002/3 gjort indsigelse mod Kommunens dispositioner og gjort krav om tilbage levering af
jorden af flg. grunde:
1. Matrikelændringerne er unødvendige idet
de hverken skal tilgodese offentlige formål eller hævdvundne rettigheder. Det er
dokumenteret at Oldermands embedet i Rimsø har forvaltet områderne i mere end hundrede
år.
2. Ændringerne vil være skadelige idet nogle
af byens kulturhistoriske mindesmærker befinder sig på de pågældende matrikler
(Kongeegen, mindesten og omgivelserne).
Fældningen og beskæringen af gamle træer på en af matriklerne har allerede vakt
betydelig harme, især blandt ældre borgere i Rimsø.
3. Kommunens forsøg på at bortgive fællesejet byjord uden bymændenes
samtykke er i strid med loven idet "særskilt
overdragelse af retten til gadejord er i almindelighed udelukket" (Dansk
Tingsret, 3.udg.: 156) "ingen retsgyldig disposition kan foretages uden samtlige
lodsejeres samtykke" (ibid.: 157) samt at "der findes ikke nogen
almindelig hjemmel til at betragte kommunen som succederet i fællesskabets rettigheder"
(ibid.: 158).
Mens sagen således har en konkret betydning for borgerne i Rimsø, giver kommunes
fremgangsmåde grund til at fremhæve sagens principielle karakter for forholdet mellem
kommuner og borgere, mht. førstnævntes værge-funktion for fællesejet jord:
Kommunen er forpligtet til at berigtige ejendomsforholdet for fællesejet jord, herunder
gadejord, bl.a. omtalt da landets kommuner i 1991 fik besked fra Kort &
Matrikelstyrelsen om at finde frem til ejerne af umatrikuleret jord i forbindelse med en
landsdækkende opgørelse.
Indtil ejerne er fundet, skal kommunerne sørge for at der ikke sker ulovlig overtagelse
og misligholdelse af jorden.
I tvivls tilfælde (f.eks. hvor flere gør krav på samme areal) afgøres sagen ved en
ejendoms dom.
I år 2000 fik kommunerne af Styrelsen endvidere besked på at alle jordlodder skal have
deres individuelle matrikel nummer og være tilmeldt Ejendomsskattekontoret.
I Rimsø tilfældet ligger Kommunens oprindelige fejl i, at efter matrikuleringen af
gadejord i 1991 er de pågældende lodder ikke blevet anført som bymændenes ejendom, på
trods af at lignende gadejord er blevet registreret i Oldermandens navn. Fejlen ville have
været uden betydning, jf. Dansk Tingsret, hvis ikke Kommunen havde forsøgt at
gennemtvinge matrikelændringerne uden høring og uden at respektere bymændenes
ejendomsret til arealerne.
På trods af indsigelserne fra Ejerlavet har Kommunen og Landinspektøren fortsat
forsøgene på likvidere fællesskabets rettigheder til gadejorden med brug af en
fremgangsmåde, der af teknisk chef i Nørre Djurs Kommune betegnet som "helt normal
praksis", jf. RA d. 4.2.2003.
Hvis en sådan tilsidesættelse af loven og reglerne for god forvaltning er fremherskende
i en kommune, vil der være grund til at undersøge legitimiteten af de interesser der
gør sig gældende, herunder muligheden af pressionsforsøg fra privat side, samt
landinspektørers økonomiske interesser i ny tinglysning.
I Rimsø Ejerlav vil vi ikke afvise at kommunen oprindeligt har handlet ud fra 'god tro',
men at administrativ bekvemmelighed ("hoppe over hvor gærdet er lavest", jf.
personlig kommunikation med teknisk chef) har skævvredet sagsbehandlingen.
Udvalget for Teknik og Miljø, der skal afgøre spørgsmålet om byjorden i Rimsø på
mødet d. 20.2.2003, kan derfor forvente en vis opmærksomhed ud over den lokale, for
hvordan fælles jord rettigheder forvaltes i dagens Danmark.
Den principielle lære af sagen mener vi ligger i erkendelsen af faren ved den klassiske
bureaukratiske kategorifejl, der får beslutningstagere til at opfatte fælles ejet jord
som 'herreløs ejendom'.
I ind - og udland har fejlen ofte været grundlag for at forlange at fælles ejet jord
enten overtages af en offentlig forvaltning eller af private. Mens nationalisering og
privatisering af fælles jord, henover hovedet på de berørte befolkninger, har
katastrofale konsekvenser i fattige lande, har den type indgreb sjældent begrundelse i
virkelighedens verden, hvor der stort set ikke findes 'herreløs ejendom'. I en dansk
sammenhæng vil privatisering af fælles ejet jord uden ejernes samtykke være
både et lovbrud og en krænkelse af borgernes rettigheder.
Derfor deler vi den tekniske chefs ønske om "en afslutning på sagen og en
fortsættelse af et positivt samarbejde til gavn for både Rimsø og kommunen".
Med venlig hilsen fra Oldermændene i Rimsø:
Henrik Udsen, Martin Loft, Lasse Høyer, Lise Bomholt og Verner Holsegård.
Vi ringede til landinspektør Jørgen Staunskjær fra Grenå for at høre hans kommentar
til sagen. Han ønsker ikke direkte at udtale sig om ejerskabet i den konkrete sag, men
han havde dog undret sig en del over at læse i avisen, at man i Rimsø har organiseret
sig med 5 oldermænd. Det har bestemt aldrig været almindeligt de fleste steder
har man kunnet klare sig med én, udtaler han til NetNyt.
For at kaste yderligere lys over det historiske bag bylavene, har Jørgen Staunskjær
slået op under Oldermand i Dansk Kulturhistorisk Opslagsværk fra 1991, hvor der står
følgende:
Hvervet som oldermand gik normalt på skift mellem gårdene og gjaldt for et år ad
gangen.
Oldermandens fornemste opgave var indadtil at indkkalde til bystævne, lede møder og
føre tilsyn med landsbyens fælles anliggender og udadtil at fungere som landsbyens
talsmand.
I princippet var bylavets kompetence vidtfavnende, og i 1500- og 1600-tallet landsbyernes
vider juridisk som ligestillet rigslovene. I praksis var bylavets kompetence dog
indskrænket til regulering tvistigheder i forbindelse med udøvelse af
dyrkningsfællesskabet, hvortil må lægges opretholdelsen af god orden og skik i bylavet.
Opløsningen af landsbyfællesskabet som følge af udskiftningen i slutningen af
1700-tallet fjernede tillige grundlaget for landsbyfællesskabet.
Bylavet administrerede herefter blot landsbyens fælles gadejord og sørgede for, at
bytyren gik på omgang blandt landsbyens bønder, m.v., mens oldermanden reduceredes til
leder af et årligt gilde.
Endnu i 1800-tallet var oldermanden dog pålagt en række offentlige pligter i forbindelse
med fattigvæsenet, ligesom han fungerede som snefoged og brandfoged.
Vi håber, vi med denne artikel har bidraget lidt til at klare begreberne.
Skrevet af Rex
Redigeret af Rex, redaktion 11.
[ Alle dagens artikler | Arkiv oversigt ]
© Nørre Djurs Net 2002