| Læserbrev: Kvælertag på kollektivtrafikken |
Lars Bang fra Spentrup ved Randers er
folketingskandidat for Socialdemokraterne. Han er træt af, at regeringen sammen med Dansk
Folkeparti er i gang med at udhule den kollektive trafik i modstrid med tidligere års
aftaler på det område. Han skriver:
Poul Schlüter er én af de få politikere, som på en skarp og direkte facon fik
sagt noget centralt, som er blevet hængende. Jeg tænker ikke på Tamil-sagen og
Gulvtæppe-talen, hvor der som bekendt stik imod udtalelsen var fejet en hel
del ind under gulvtæppet. Nej, Schlüter sagde, at ideologi var noget bras. Det var
egentlig en stærk udtalelse, for den rummer en erkendelse af, at hvis man fuldstændig
énøjet sigter mod at styre efter en rendyrket ideologi, så går det galt. Egentlig kan
man sige, at Schlüter bare udtalte, hvad der er grundlæggende dansk, når vi læser den
politiske Danmarks-historie den handler nemlig om at have viljen og evnen til at
indgå kompromisser hen over midten.
Den nuværende borgerlige regering har valgt at satse på forandringen den har
valgt at satse på ideologien, men har den modet til at fortælle borgerne, hvad det er,
man har gang i?
Gennem mere end et halvt århundrede har der været bred politisk holdning om, at den
danske befolkning frit skal kunne bosætte sig, hvor de har lyst til. En bevidst udbygget
kollektiv trafik har været en helt afgørende forudsætning dels for bosættelsen i
landkommunerne, men også for mobiliteten på arbejdsmarkedet. Regeringen har på mindre
end et år ændret forudsætningerne for benyttelsen af den kollektive trafik markant.
I øjeblikket varsler trafikselskab efter trafikselskab over det ganske land betydelige
prisstigninger. Det bliver markant dyrere at køre med bus og tog. En væsentlig grund er,
at regeringen og Dansk Folkeparti har besluttet sig for at fjerne en pulje på 360 mill.
kr. til netop sikringen af den kollektive trafik. Trafikministerens udtalelser om
prisstigningerne var helt i overensstemmelse med den borgerlige grundideologi han
sagde: Jeg kan kun foreslå, at man nedsætter antallet af afgange eller lukker
ruter helt, men ellers vil jeg ikke blande mig i det spørgsmål, det må amterne tage sig
af.
Sorteper er altså sendt videre til amterne, som overalt har det svært med udviklingen i
medicinpriserne styringen af sygehusene og udviklingen i sundhedsvæsenet generelt.
Set med de ideologiske briller passer regeringens profil fint. Den kollektive trafik har
vel aldrig helt været en konservativ kæphest, og i Venstres frihedsfilosofi
vil argumenterne blot lyde, at man har givet befolkningen frihed til selv at vælge, om
den vil køre med bil, med bus eller for den sags skyld tage cyklen.
Socialdemokratisk trafikpolitik vil altid afspejle en fornuftig balance mellem
privatbilismen og den kollektive trafik. Vi taler gerne med om frihed, altså en reel
frihed til alle. Vi skal give befolkningen reel valgfrihed til den transportform, som
passer dem bedst, når de vælger bolig, arbejde og uddannelse. Og vi skal sikre
befolkningen den frihed, der ligger i overordnet at have valgt rigtigt, når
miljøbelastningen skal måles om 5, 10 eller 15 år.
Markante prisstigninger i den kollektive trafik vil betyde et fald i passagerantallet,
hvilket igen kan betyde færre ruter. At tage kvælertag på den kollektive trafik er et
bevidst politisk valg fra regeringens side, og det er da et modigt valg, må man
sige.
Skrevet af folketingskandidat for Socialdemokraterne, Lars Bang fra Spentrup, i
Randers Amtsavis onsdag d. 5. februar
Redigeret af Rex, redaktion 11.
[ Alle dagens artikler | Arkiv oversigt ]
© Nørre Djurs Net 2002