Dagens Nyheder på Nørre-DjurS.net  15-01-03
Leder: (Ånds)svage forbindelser

I nøjagtigt samme anledning som ovenfor har Lokalavisen på lederplads i denne uge en særdeles skarp og velrettet kommentar til flytningsplanerne på Mols-Linien. Flemming Lindeløff Rasmussen skriver:

””Det åndssvage tog!”
Sådan lød forleden den bramfrie karakteristik af Grenåbanen fra Mols-Liniens direktør, Preben Wolff. Og det var ikke en – ellers ganske berettiget – kommentar til den seneste uges nye sikkerhedssvigt på banen. Nej, det var beklagelse over banens linieføring forbi Århus Havn, da rederiet forleden afslørede, at man nu flytter dagens første hurtigfærge-afgang fra Ebeltoft til Århus. Det sker med henvisning til stigende søgning til Århus-overfarten og dalende til Ebeltoft. Fremover skal der satses på Århus, fremgik det – da ikke mindst, hvis man kan få held til at fjerne ”det åndssvage tog”.
Selvom der ganske rigtigt – fra 2001 til 2002 – har været en nedgang på 6-8% i passagertallet på Ebeltoft-Odden og en fremgang på 4-5% på den tilsvarende Århus-overfart, så viser de faktiske tal, at der stadig er langt flere, der benytter afgangen fra Ebeltoft: 958.654 personer lod sig i 2002 befordre via Ebeltoft til Odden, ”kun” 721.777 tog fra Århus til Odden. Overførslen af personbiler viser samme forhold: 262.514 fra Århus, men 370.021 fra Ebeltoft. Det svarer til hele 33% flere passagerer og 41% flere personbiler på Ebeltoft-overfarten.
Dét må være udgangspunktet. Også selvom en enkelt morgenafgang er lidt tyndt besat. Desuden giver monopol-status serviceforpligtelser: Hvis programmet er en én-dagstur til København – hvad der f.eks. ikke er ukendt for Djurslands erhvervsliv – er den tidlige morgenafgang fra Ebeloft vital.
Mols-Liniens chef har ladet forstå, at hensynet til selskabets mange loyale nord- og midtjyske kunder, der stadig vælger overfarten fra Ebeltoft, er anledningen til, at der ikke i endnu højere grad satses på Århus nu og hér.
Mere end kunde-loyalitet er der dog tale om simpel tidsberegning: Køreturen nordfra til Århus er ganske vist af Vejdirektoratet beregnet til ca. 20 minutter kortere end til Ebeltoft. Men for det første svarer det ganske nøje til den længere sejltid fra Århus. For det andet er trafikforholdene i Århus` virkelige verden af en sådan beskaffenhed, at tidsforbruget på de sidste kilometer nemt kan vokse uforudsigeligt. Og det er som bekendt rigtig træls, når man skal nå en færge. Reelt er det sådan, at selv bilister fra den nordlige del af Århus Kommune kan vinde tid ved at benytte afgangen fra Ebeltoft.
Næh, må vi lige be` om, at ”den åndssvage færge” sejler som hidtil.”

Skrevet af journalist Flemming Lindeløff Rasmussen fra Lokalavisen i Lokalavisen Midtdjurs-Nørre Djurs d. 14. januar

Redigeret af Rex, redaktion 11.

[ Alle dagens artikler | Arkiv oversigt ]

© Nørre-DjurS.net 2003