Dagens Nyheder på Nørre Djurs Net - 06-01-2003
Dagsorden for økonomiudvalgsmøde


Komlogo.gif (4544 bytes)

Nørre Djurs

Kommune

Økonomiudvalget

 

 

Dato:

7. januar 2003

Lokale:

Borgmesterens kontor

Tidspunkt:

14.00

Fraværende:

 

 

 

Indholdsfortegnelse

 

Økonomiudvalget den 7. januar 2003

 

 

 

Sag nr. Side

1. Revisionsberetning nr. 123

2. Ændring af bilag 18 til kasse- og regnskabsregulativet om forsikringsforhold

3. Kommunale byggegrunde

4. Samarbejdsaftale mellem Århus Amt og Nørre Djurs Kommune

5. Frit valg på ældreområdet

6. Kvalitetsstandarder for ydelser

7. Ændringer i danskundervisningsloven

8. Eventuelt

9. LUKKET MØDE - Ligningsplan - Selskabsbeskatning

10. LUKKET MØDE - Nedskrivning af bidragsrestance

11. LUKKET MØDE - Meddelelser fra formanden

12. LUKKET MØDE - Eventuelt

 

 

1. Revisionsberetning nr. 123

J.nr.:

00.01 K01

Init.:

hjl

0

of-123.doc

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Kommunernes Revision fremsender beretning nr. 123 vedrørende revisionsbesøg i perioden fra 8. august til 8. november 2002 (delberetning for regnskabsåret 2002).

 

Beretningen er opdelt i følgende afsnit:

 

Indledning (formål, udførelse og rapportering)

Sammenfatning

Redegørelse for den udførte revision

Revisionens bemærkninger

Formålet med revisionsbesøget har været at vurdere, om de etablerede forretningsgange inden for udvalgte områder er hensigtsmæssige og betryggende, samt at foretage uanmeldte beholdningseftersyn.

 

Der har været udført revisionshandlinger på følgende områder: Kasseeftersyn, decentrale bogføringssteder/afdelingskasser, statuskonti, inkassoområdet, lønninger og vederlag, Stenvad Mosebrugscenter, helheds- og sagsrevision sociale ydelser, regres sygedagpenge m.v, pengeforretninger, grundtakstfinansiering på det sociale område, IT-sikkerhedsrevision samt øvrige arbejder.

 

Det er revisionens opfattelse, at områderne er undergivet den fornødne interne kontrol og at der for de berørte områder foreligger et korrekt grundlag for den løbende økonomirapportering. I konklusionerne for delområderne er der tillige angivet en række anbefalinger til ændring af forretningsgange og strategier m.v.

 

Det er dog konstateret, at der vedrørende sagsrevision på integrations- og sygedagpengeområdet er mangler i sagsbehandlingen og den interne kontrol, hvilket har givet anledning til en revisionsmæssig bemærkning. Revisionen har også her anbefalet ændringer af forretningsgange m.v. for området.

Vicekommunaldirektøren indstiller, at beretningen tages til efterretning, og at forslag til besvarelse af den afgivne bemærkning godkendes.

2. Ændring af bilag 18 til kasse- og regnskabsregulativet om forsikringsforhold

J.nr.:

00.01 P24

Init.:

hjl

0

of-364.doc

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Der foreligger forslag til ændring af bilag 18 til kasse- og regnskabsregulativet.

 

Bilaget indeholder bestemmelser om forsikringsforhold. Bilaget regulerer bl.a. hvilke typer af forsikringer, som kommunen tegner, samt foreskriver procedurer i forbindelse med anmeldelse af forsikringsskader m.v.

 

Der er i forslaget foretaget en række præciseringer omkring de interne procedurer, ligesom der er medtaget redaktionelle rettelser og tilpasninger.

 

 

Økonomichefen indstiller, at forslag til ændring af bilag 18 godkendes.

 

 

Direktionen anbefaler indstillingen.

 

3. Kommunale byggegrunde

J.nr.:

13.06.04S29

Init.:

mc

0

ok-075

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

 

I Bønnerup Strand er der ikke flere kommunale byggegrunde til parcelhuse.

 

I henhold til lokalplan 27 er der mulighed for byggemodning af 8 parcelhusgrunde.

 

Der er udarbejdet kalkulation på byggemodningsomkostninger - vedlagt.

 

Der er modtaget forespørgsel om mulighed for opførelse af ustøttede andelsboliger på en del af arealet. Såfremt dette skal være muligt, vil det kræve udarbejdelse af ny lokalplan.

 

Det anbefales, at der træffes beslutning om, til hvilket formål arealet skal anvendes, herunder om byggemodning skal igangsættes.

 

4. Samarbejdsaftale mellem Århus Amt og Nørre Djurs Kommune

J.nr.:

16.08A06

Init.:

kmk

0

su-076

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Der er mellem Århus Amt og Nørre Djurs Kommune indgået en aftale på ældreområdet om samarbejde med Grenaa Centralsygehus.

 

Aftalen udløber med udgangen af 2002.

 

Der er foretaget evaluering af aftalen, og der er enighed om at aftalen fungerer fuldt tilfredsstillende. Fra Grenaa Sygehus er det meddelt Århus Amt at aftalen foreslås forlænget indtil 1. januar 2004.

 

Det indstilles ligeledes fra koordinerende områdeleder Birthe van den Bos, at ordningen fortsætter indtil 1. januar 2004.

 

"Ældreaftale Århus Amt/Grenaa Sygehus" er vedlagt sagen.

 

 

Beslutning i Socialudvalget den 19. december 2002

Fraværende: Ingen

 

Anbefales.

5. Frit valg på ældreområdet

J.nr.:

16.08P20

Init.:

kmk

0

su-077

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

 

Frit valg af leverandør af personlig og praktisk hjælp m.v. og kvalitetsstandarder på ældreområdet.

 

Den 1. januar 2003 træder bestemmelserne om frit valg af leverandør af personlig og praktisk hjælp m.v. i kraft jf. §§ 75c-75e i Lov nr. 399 af 6. juni 2002 samt tilhørende bekendtgørelse nr. 837 af 9. oktober 2002 og vejledning nr. 95 af 9. oktober 2002.

 

Det følger heraf, at kommunalbestyrelsen skal fastsætte og offentliggøre de kvalitets- og priskrav, der stilles til leverandører af personlig og praktisk hjælp m.v., samt offentliggøre oplysninger om de leverandører, der er godkendt af kommunalbestyrelsen, til at levere personlig og praktisk hjælp i kommunen. Kommunalbestyrelsen skal endvidere fastsætte og offentliggøre de kvalitetskrav, der stilles til leverandører af kommunale serviceydelser til beboere i plejehjem, plejeboliger mv.

 

Kommunalbestyrelsen har pligt til at indberette ovenstående kvalitets- og priskrav elektronisk til Socialministeriet for at opfylde lovgivningens krav om offentliggørelse af kvalitets- og priskrav af personlig og praktisk hjælp.

 

Indberetning og offentliggørelsen skal ske senest ved lovgivningens ikrafttrædelse den 1. januar 2003.

 

Det frie leverandørvalg indeholder fem afgrænsede opgaver:

· Beregning af timepris for ydelser under praktisk og personlig hjælp

· Opstilling af krav til leverandører

· Adskille den kommunale myndighed og udførerdelen

· Udarbejde kontrakter med leverandørerne

· Udarbejde informationsmateriale vedrørende det frie leverandørvalg

Forvaltningen har udarbejdet forslag om, at personlig pleje og praktisk hjælp på hverdage udbydes til samme pris og med krav om uddannet personale, og at kommunen inddeles i 2 distrikter, Vestervang distrikt og Nørrevang distrikt.

 

I forbindelse med madservice med mad leveret i hjemmet er Nørre Djurs Kommune 1 distrikt.

.

Kommunens beregnede priser:

· Praktisk bistand og personlig pleje på hverdage 247,59 kr.

· Personlig pleje i weekend og på søgnehelligdage 327,20 kr.

· Personlig pleje aften og nat 327,20 kr.

· Tilskud til et måltid leveret i hjemmet 43,37 kr.

· Tilskud til et måltid uden levering til hjemmet 27,09 kr.

Der tages forbehold overfor revisionens godkendelse af priserne.

 

Forvaltningen har udarbejdet forslag om krav til leverandører og har udarbejdet forslag til kontrakter med diverse bilag samt informationsmateriale vedrørende det frie leverandørvalg.

 

Forvaltningen forventer i løbet af 1. kvartal 2003 at komme med forslag om en organisering af ældreområdet, således der sikres en adskillelse af myndighedsopgaven og udførerdelen.

 

 

Forvaltningsdirektøren indstiller

 

· At kommunen inddeles i 2 distrikter vedrørende personlig pleje og praktisk bistand

· At kommunen består af 1 distrikt vedrørende madservice

· At priserne godkendes

· At krav til leverandører godkendes

· At forslag til kontakter godkendes

· At forvaltningen bemyndiges til at udfærdige de endelige kontrakter med bilag og det øvrige informationsmateriale

 

 

Beslutning i Socialudvalget den 19. december 2002

Fraværende: Ingen

 

Anbefales.

 

6. Kvalitetsstandarder for ydelser

J.nr.:

16.08P23

Init.:

kmk

0

su-078

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Med henvisning Socialministeriets bekendtgørelse nr. 328 af 22. april 1998 om kvalitetsstandarder for ydelser skal Kommunalbestyrelsen jf. § 1, stk. 1 mindst en gang årligt udarbejde en kvalitetsstandard for personlig pleje og praktisk hjælp efter §§ 71 og 72 i Lov om Social Service.

 

Kvalitetsstandarden skal indeholde en generel serviceinformation til borgerne om den hjælp, de kan forvente fra kommunen, samtidig skal kvalitetsstandarden indeholde en beskrivelse af det af Kommunalbestyrelsen besluttede serviceniveau, jf. bekendtgørelsens § 1, stk. 2.

 

Ydelsesbeskrivelse er udarbejdet på 6 områder

 

Standarderne er udtryk for det eksisterende serviceniveau med udgangspunkt i den af Kommunalbestyrelsen vedtagne ydelsesmodel for hjemmehjælp. Standarderne danner baggrund for de servicedeklarationer leverandørerne udarbejder for ydelserne.

 

Efter loven om Frit Valg kan der være forskellige leverandører til personlig pleje, praktisk bistand og madservice - det vil sige at der kan være både interne kommunale leverandører og private leverandører.

 

 

Forvaltningsdirektøren indstiller, at ydelsesbeskrivelserne af kvalitetsstandarderne godkendes.

 

Beslutning i Socialudvalget den 19. december 2002

Fraværende: Ingen

 

Anbefales.

 

7. Ændringer i danskundervisningsloven

J.nr.:

17.33.02

Init.:

kmk

0

su-079

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

 

Folketinget har den 11. december 2002 vedtaget nogle ændringer af loven der omhandler danskundervisning til voksne udlændinge.

 

Ændringerne indebærer, at bopælskommunen har mulighed for at vælge en anden udbyder end et sprogcenter i tre situationer:

 

  1. Når danskundervisningen tilbydes udlændinge som led i aktivering eller beskæftigelse på en privat eller offentlig virksomhed.
  2. Når danskundervisning tilbydes udlændinge som led i et uddannelsesforløb.
  3. Når danskundervisningen tilbydes udlændinge, som endnu ikke er fyldt 25 år, idet undervisningen fremover vil kunne udbydes af den kommunale ungdomsskole.

 

Samtidig sker der en lempelse i bestemmelserne omkring holdsætning, således at de meget detaljerede regler ophæves.

 

Ændringerne giver anledning til stillingtagen til, hvorvidt kommunens aftale med Sprogcenter Randers skal videreføres. Der er i aftalen 1 års opsigelsesvarsel inden 31. december med virkning fra 01 året efter.

 

I 2002 er der sket en stor fraflytning af flygtninge fra kommunen samtidig er antallet af nytilkomne flygtninge meget lavt.

 

Det betyder, at kun ganske få flygtninge vil være omfattet af muligheden for at kunne tilbydes danskundervisning af andre udbydere end et sprogcenter.

 

Ændringerne vedrørende holdsætning vil give bedre muligheder end hidtil for at indgå aftaler mellem sprogcentret og daghøjskolen om afvikling af undervisning i Stenvad.

 

 

Forvaltningsdirektøren anbefaler, at aftalen med sprogcentret opretholdes indtil videre.

 

 

Beslutning i Socialudvalget den 19. december 2002

Fraværende:

 

Anbefales, dog kun gældende for èt år.

 

 

 

8. Eventuelt

J.nr.:

Init.:

0

ok-069

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

 

 

Redigeret af Rex, redaktion 11.

[ Alle dagens artikler | Arkiv oversigt ]

© Nørre Djurs Net 2002