EU-midler til ungdoms-projekt i Grenaa |
Et mentor-projekt for unge, der måske ikke lige
kører den slagne vej til uddannelse og karriere, har set dagens lys via Grenaa
Ungdomsskole. I samarbejde med Grenaa Kommune's socialforvaltning er det lykkedes at hente
over 2 millioner kroner fra EU's socialfonds-pulje over de næste par år.
»EU-Kontakten« er navnet på projektet, der sigter mod at reducere antallet af unge på
overførselsindkomst i Grenaa Kommune, for derved at gøre dem til »Herrer i eget hus«,
som der blandt andet står i projektbeskrivelsen.
Projektet retter sig mod unge i alderen 16-25 år, og er
ifølge to af initiativtagerne, projektmedarbejder Mads W. Rasmussen og projektleder Jens
Lassen - begge fra Grenaa Ungdomsskole - kommet rigtig godt i gang siden den spæde start
i september. Man har med andre ord fået en god kontakt med målgruppen.
Via socialrådgiverne/jobkonsulenterne på Grenaa Rådhus kan projektet blive »fodret«
med mulige emner, og det er blandt andet denne tværfaglighed, som er en nyskabelse i
forhold til tidligere tiders rådgivning og vejledning på området. Ved at rådhuset og
ungdomsskolen arbejder sammen opnår man alt andet lige en bedre mulig for at opfange de
unge, der »tuller rundt« uden stabil tilknytning til uddannelse eller beskæftigelse.
Man er også en del af målgruppen, hvis man blot overvejer at droppe ud af en uddannelse
og/eller hvis man blot går rundt og er alment i tvivl om ens fremtid.
Kontaktmøde
Som kursist i EU-Kontakten starter det hele med et kontaktmøde, hvor man skal lære
mentorerne at kende, og de for deres del skal danne sig et indtryk af den enkelte kursist.
Herefter følger så et introduktionskursus af varierende længde, hvor kursister og
mentorer lærer hinanden bedre at kende, samt i fællesskab opsætter nogle mål for den
nærmeste fremtid. Det, som EU-Kontakten helt konkret kan hjælpe med, er at give den
enkelte kursist et indblik i uddannelses-, praktik- og jobmuligheder. Mentorerne hjælper
den enkelte med at finde frem til ens faglige og personlige kompetencer til brug for CV og
jobansøgninger. Kursisten får personlig vejledning og støtte, og hjælp til at
fremtidsplanlægning og informationssøgning. Endelig kan projektet også hjælpe de unge
med at få styr på deres privatøkonomi.
- Det lyder selvfølgelig meget uddannelses- og erhvervsorienteret - og det skal det jo
også være - men vores rådgivning kan også meget vel handle om helt almindelige
dagligdags-ting, såsom kæresteproblemer og transport mellem hjem og arbejde eller
uddannelsessted. Vi tager også på erhvervsorienterede udflugter, der naturligvis også
har en social dimension. Vi har blandt andet besøgt Beder Gartnerskole, der nu hedder
Dansk Center for Jordbrug. Vi er med andre ord et tværfagligt team, der arbejder tæt
sammen i bestræbelserne på at få sat de unges liv på skinner. At få løst de
problemer, de måtte gå rundt og tumle med, siger projektleder Jens Lassen.
Kan komme ind direkte fra gaden
Projektet er handlingsorienteret og ubureaukratisk, der løbende kan samle interesserede
unge op. Man skal således ikke gå og vente på, at det næste hold starter op om tre
måneder, men kan gå direkte ind fra gaden og be' om en mentor (Grenaa Ungdomsskole
holder til på Søndre Skole på Åboulevarden i Grenaa).
I uge 48 kørte man intro-uge nummer to for et nyt hold kursister. Der var tale om et
tre-dagesforløb i og omkring Esbjerg, hvor man lærte hinanden at kende - blev rystet
sammen - og hvor der også var indbygget nogle uddannelses- og erhvervsorienterende ting
ind i forløbet.
Og det er netop omkring sådanne udflugter, at EU-midlerne kommer ind i billedet, for de
gør, at man har råd til at tage kursisterne med på den type udflugter, uden det koster
dem andet end aktiv og positiv deltagelse.
En stor grad af frivillighed
- Vi prøver at holde snor i dem - uden at sidde tungt på dem. Der er en utrolig stor
grad af frivillighed i projektet, og de unge kan således forlade det når som helst, og
uden at det får nogen konsekvenser for dem overhovedet. De bliver således ikke trukket i
bistandshjælp, hvis de springer fra. Det er vigtigt for os, at de går ind i projektet -
og er i projektet - fordi de har lyst til det, og fordi de kan se, at de giver dem nogle
helt andre og bedre muligheder for at komme videre med deres liv på en positiv måde, end
de havde før de blev en del af projektet. Det kræver nemlig aktiv medvirken fra
kursisterne, og den får man kun, hvis deltagelsen er frivillig, siger projektmedarbejder
Mads W. Rasmussen, der er den ene af EU-Kontaktens to mentorer, hvor Jens Lassen er den
anden. Kursisterne kan også frit skifte mentor fra Mads til Jens - og omvendt - hvis man
skulle føle, at det var nødvendigt.
- Vi prøver at støtte dem, så de alt andet lige ikke dropper ud igen. Vi vil også
gerne vise dem, at der findes uddannelser på den anden side af Ålsø-bakken og
Kirial-bakken, siger Jens Lassen.
Og det ser ud til, at det virker. De unge er hudløst ærlige, bruger deres mentorer meget
og kan ringe til dem døgnet rundt.
Hurtig udrykning
EU-Kontakten er også fleksibel på den måde, at der kan stå en mentor på en
arbejdsplads en halv time efter, at en mester og en praktikant har haft en konflikt.
- Det er vigtigt, at konflikter tages i opløbet. At de ikke vokser sig større end højst
nødvendigt. Her kan det være svært for én af kommunens jobkonsulenter at rykke ud med
en halv times varsel, men det kan vi, siger Mads W. Rasmussen.
En del af arbejdet med EU-Kontakten er imidlertid også af administrativ karakter, og det
skyldes, at der skal aflægges et enormt detaljeret regnskab og laves en dokumentation af
forbrugte midler overfor EU's socialfond. Og disse regnskaber skal arkiveres i 10 år. Det
er et krav fra EU's side, for at skabe en sikkerhed for, at pengene bliver brugt til
formålet.
Efter 2004 tilflyder der ikke automatisk projektet flere EU-midler, men i Grenaa
Ungdomsskole håber man naturligvis, at det kan køre videre af sig selv. At det bliver
selvkørende, ligesom andre ungdomsskoleprojekter er blevet det efter at være blevet
løbet i gang med nogle offentlige pulje-midler.
Der er i øvrigt også blevet lavet en EU-Kontakten- folder, der retter sig mod såvel
potentielle kursister som arbejdsgivere.
Mads. W. Rasmussen og Jens Lassen er medarbejdere i et helt nyt tværfagligt projekt i
Grenaa Ungdomsskole's regi, der handler om at gøre unge ledige til »Herrer i eget hus«
i forhold til job og uddannelse - og livet i det hele taget. Foto: Lene Madsen
EU-kontakten støttes af EU's socialfondsmidler, og pengene er blandt andet blevet brugt
til at lave en folder, hvis forside ser således ud.
[ Alle ugens artikler | Hoved oversigt | Grenaa Bladets hjemmeside ]
© Grenaa Bladet 2002