Grenaa Bladet - 20-08-02
Grenaa går på jagt efter familier fra Århus- og Randers-området:

Stor og målrettet bosætningskampagne med TV- og radiospots søsættes af Grenaa Kommune
Grenaa Kommune står overfor sin til dato største PR-kampagne i form af bosætningskampagnen »Bo godt i Grenaa Kommune«. Det sker blandt andet via TV-reklamespots på TV2/Østjylland hver aften en hel uge, samt i alt 100 radiospots om Grenaa Kommune's fortræffeligheder på den lokale udgave af Radio Voice. Formålet er selvsagt at få markedsført Grenaa, som et spændende sted at bosætte sig. Markedsføringskampagnen går i sin første fase målrettet efter familier med børn, der kan komme og se på alle værdierne i Grenaa og omegn. Grenaa slår nemlig dørene op til et storstilet endags-arrangement lørdag den 14. september. Et arrangement, som starter ved Kulturhuset Pavillonen i Grenaa.
- Der vil efterfølgende via buskørsel blive fremvist byggegrunde, præsenteret bomuligheder samt vist spændende faciliteter i Grenaa og omegn for de inviterede familier, så de med deres egne øjne kan se, hvad der kan tilbydes i en kommune, der samtidig byder på eftertragtet tryghed og nærvær, som børnefamilierne har brug for, siger Grenaa Kommunes ordførende direktør, Keld Overgaard Jensen, der har sæde i den arbejdsgruppe, der står bag kampagnen. I gruppen finder man repræsentanter fra Handelscenter Grenaa, Grenaa Erhvervsforum, de lokale ejendomsmæglere og Grenaa Kommune. Og kampagnen gennemføres i samarbejde med reklame- og markedsføringsbureauet Absolut Markering ved Karen Aabo.
En del af kampagnen er målrettet direkte på den gruppe af mennesker, der arbejder i Grenaa hver dag, men som pendler til og fra byen fra steder såsom Århus, Odder, Skanderborg, Hadsten, Randers og lignende. Derfor har Grenaa Kommune taget kontakt til en række større Grenaa-virksomheder med henblik på, om de ville være behjælpelige med at skaffe adresser på den type medarbejdere, så kommunen på den led kan sende en personligt stilet invitation til netop denne gruppe. Henved 150 familier vil blive kontaktet på den facon, oplyser Keld Overgaard Jensen, der kan fortælle, at der er cirka 2700 af den slags indpendlere i Grenaa Kommune. Heraf kommer mange naturligvis fra andre Djurslands-kommuner, men det er ikke umiddelbart dem, som kampagnen fisker efter.
- Vi har naturligvis også udpendlere, men ikke i samme målestok. Netto er der således et overskud på cirka 1.000, der pendler ind i stedet for ud, og det er stor manko, som vi meget gerne vil rette op på. Og vi retter os specifikt mod de borgere, der arbejder i Grenaa Kommune, men som bor i Århus og Randers eksempelvis. Vi agter at fortælle dem, at Grenaa er et unikt sted at bo i, hvor deres børn trygt kan færdes på vejen og på de mange stisystemer, der forbinder faciliteterne med hinanden. Vi har en fantastisk natur omkring os, og så er det ikke så lidt billigere at bo her for en børnefamilie, fremfor i Århus. Og de få kulturtilbud, som vi ikke selv kan tilbyde, ligger altså ikke mere end tre kvarters kørsel i bil herfra. Det er naturligvis også vigtigt, at der er jobmuligheder til ægtefællen. Virksomhederne, sygehuset og de mange uddannelsesinstitutioner kan altid bruge nye medarbejdere, så der er gode muligheder for job til begge parter, siger Keld Overgaard, der med disse salgsargumenter i hånden håber at kunne trække en eller to busser fyldt med østjyder til Grenaa denne lørdag den 14. september.
De vil blive budt velkommen af Gert Schou i Kulturhuset Pavillonen, hvorefter de lokale ejendomsmæglere er klar med materiale over huse i Grenaa og omegn. Herefter går man i samlet trop gennem bymidten til Grenaa Rådhus, hvor der vil blive budt på frokost. Efter frokosten er der så arrangeret en bustur, hvor der vil blive fremvist aktuelle byggegrunde, præsenteret bomuligheder samt vist spændende faciliteter i Grenaa og omegn. Det hele rundes af på p-pladsen bag ved rådhuset, hvor der vil blive uddelt fribilletter til Kattegatcentret til de deltagende familier.
Kampagnen følges op med tilretning er kommunens egen hjemmeside - i samarbejde med Djurslands Erhvervsråd - så der kommer et kampagne-link op at køre på adressen www.bogodt.dk, der vil blive sendt pressemeddelelser ud til 10 medier, ligesom der vil blive indrykket 4-farvede annoncer for den 14. september i såvel Århus Stiftstidende, Randers Amtsavis som Århus Onsdag. Altsammen med mulighed for at tilmelde sig. Ligeså omkring TV-spots'ene på TV/Østjylland, hvor der efterfølgende vil sidde medarbejdere klar til at tage imod tilmeldinger via et annonceret telefonnummer.
- Samtidig med, at kampagnen meget gerne må give bonus rent bosætningsmæssigt her og nu, så er det jo også samtidig et led i den generelle og langsigtede markedsføring af kommunen. Vi skal have skabt nogle positive vibrationer omkring vores kommune, og det kan vi sagtens tillade os at gøre, for Grenaa Kommune er vitterligt et fantastisk sted. Det er også det vi hører fra de tilflyttere, der er her i forvejen. Nu skal vi bare have udvidet den kreds, og det satser vi stærkt på, at denne markedsføringskampagne kan hjælpe os med, slutter Keld Overgaard Jensen, der har opstillet det succeskriterie, at der meget gerne skulle dukke mindst en busfuld mennesker op den 14. september. Svarende til en 50-60 personer.

[ Alle ugens artikler | Hoved oversigt | Grenaa Bladets hjemmeside ]

© Grenaa Bladet 2002