Grenaa går på jagt efter familier fra Århus- og Randers-området: |
Stor og målrettet bosætningskampagne med TV-
og radiospots søsættes af Grenaa Kommune
Grenaa Kommune står overfor sin til dato største PR-kampagne i form af
bosætningskampagnen »Bo godt i Grenaa Kommune«. Det sker blandt andet via
TV-reklamespots på TV2/Østjylland hver aften en hel uge, samt i alt 100 radiospots om
Grenaa Kommune's fortræffeligheder på den lokale udgave af Radio Voice. Formålet er
selvsagt at få markedsført Grenaa, som et spændende sted at bosætte sig.
Markedsføringskampagnen går i sin første fase målrettet efter familier med børn, der
kan komme og se på alle værdierne i Grenaa og omegn. Grenaa slår nemlig dørene op til
et storstilet endags-arrangement lørdag den 14. september. Et arrangement, som starter
ved Kulturhuset Pavillonen i Grenaa.
- Der vil efterfølgende via buskørsel blive fremvist byggegrunde, præsenteret
bomuligheder samt vist spændende faciliteter i Grenaa og omegn for de inviterede
familier, så de med deres egne øjne kan se, hvad der kan tilbydes i en kommune, der
samtidig byder på eftertragtet tryghed og nærvær, som børnefamilierne har brug for,
siger Grenaa Kommunes ordførende direktør, Keld Overgaard Jensen, der har sæde i den
arbejdsgruppe, der står bag kampagnen. I gruppen finder man repræsentanter fra
Handelscenter Grenaa, Grenaa Erhvervsforum, de lokale ejendomsmæglere og Grenaa Kommune.
Og kampagnen gennemføres i samarbejde med reklame- og markedsføringsbureauet Absolut
Markering ved Karen Aabo.
En del af kampagnen er målrettet direkte på den gruppe af mennesker, der arbejder i
Grenaa hver dag, men som pendler til og fra byen fra steder såsom Århus, Odder,
Skanderborg, Hadsten, Randers og lignende. Derfor har Grenaa Kommune taget kontakt til en
række større Grenaa-virksomheder med henblik på, om de ville være behjælpelige med at
skaffe adresser på den type medarbejdere, så kommunen på den led kan sende en
personligt stilet invitation til netop denne gruppe. Henved 150 familier vil blive
kontaktet på den facon, oplyser Keld Overgaard Jensen, der kan fortælle, at der er cirka
2700 af den slags indpendlere i Grenaa Kommune. Heraf kommer mange naturligvis fra andre
Djurslands-kommuner, men det er ikke umiddelbart dem, som kampagnen fisker efter.
- Vi har naturligvis også udpendlere, men ikke i samme målestok. Netto er der således
et overskud på cirka 1.000, der pendler ind i stedet for ud, og det er stor manko, som vi
meget gerne vil rette op på. Og vi retter os specifikt mod de borgere, der arbejder i
Grenaa Kommune, men som bor i Århus og Randers eksempelvis. Vi agter at fortælle dem, at
Grenaa er et unikt sted at bo i, hvor deres børn trygt kan færdes på vejen og på de
mange stisystemer, der forbinder faciliteterne med hinanden. Vi har en fantastisk natur
omkring os, og så er det ikke så lidt billigere at bo her for en børnefamilie, fremfor
i Århus. Og de få kulturtilbud, som vi ikke selv kan tilbyde, ligger altså ikke mere
end tre kvarters kørsel i bil herfra. Det er naturligvis også vigtigt, at der er
jobmuligheder til ægtefællen. Virksomhederne, sygehuset og de mange
uddannelsesinstitutioner kan altid bruge nye medarbejdere, så der er gode muligheder for
job til begge parter, siger Keld Overgaard, der med disse salgsargumenter i hånden håber
at kunne trække en eller to busser fyldt med østjyder til Grenaa denne lørdag den 14.
september.
De vil blive budt velkommen af Gert Schou i Kulturhuset Pavillonen, hvorefter de lokale
ejendomsmæglere er klar med materiale over huse i Grenaa og omegn. Herefter går man i
samlet trop gennem bymidten til Grenaa Rådhus, hvor der vil blive budt på frokost. Efter
frokosten er der så arrangeret en bustur, hvor der vil blive fremvist aktuelle
byggegrunde, præsenteret bomuligheder samt vist spændende faciliteter i Grenaa og omegn.
Det hele rundes af på p-pladsen bag ved rådhuset, hvor der vil blive uddelt fribilletter
til Kattegatcentret til de deltagende familier.
Kampagnen følges op med tilretning er kommunens egen hjemmeside - i samarbejde med
Djurslands Erhvervsråd - så der kommer et kampagne-link op at køre på adressen www.bogodt.dk, der vil blive sendt
pressemeddelelser ud til 10 medier, ligesom der vil blive indrykket 4-farvede annoncer for
den 14. september i såvel Århus Stiftstidende, Randers Amtsavis som Århus Onsdag.
Altsammen med mulighed for at tilmelde sig. Ligeså omkring TV-spots'ene på
TV/Østjylland, hvor der efterfølgende vil sidde medarbejdere klar til at tage imod
tilmeldinger via et annonceret telefonnummer.
- Samtidig med, at kampagnen meget gerne må give bonus rent bosætningsmæssigt her og
nu, så er det jo også samtidig et led i den generelle og langsigtede markedsføring af
kommunen. Vi skal have skabt nogle positive vibrationer omkring vores kommune, og det kan
vi sagtens tillade os at gøre, for Grenaa Kommune er vitterligt et fantastisk sted. Det
er også det vi hører fra de tilflyttere, der er her i forvejen. Nu skal vi bare have
udvidet den kreds, og det satser vi stærkt på, at denne markedsføringskampagne kan
hjælpe os med, slutter Keld Overgaard Jensen, der har opstillet det succeskriterie, at
der meget gerne skulle dukke mindst en busfuld mennesker op den 14. september. Svarende
til en 50-60 personer.
[ Alle ugens artikler | Hoved oversigt | Grenaa Bladets hjemmeside ]
© Grenaa Bladet 2002