LB-consult indvier nyerenoveret stationsbygning d. 30. august, og: |
Ny stationsforplads og busterminal ved Grenaa
Station klar indenfor et års tid
Et »smertensbarn« i Grenaa Centrum gennem snart mange år, Grenaa Station og
stationspladsen i øvrigt, er nu ved at komme til ære og værdighed. Den 30. august
indvier det rådgivende ingeniørfirma LB-consult ved Lars Bager en såvel udvendigt som
indvendigt gennemrenoveret stationsbygning, som firmaet er flyttet ind i her i sommeren
2002. Samtidig står Grenaa Kommune foran igangsætningen af en større renovering af hele
stationsarealet, omfattende såvel et nyt busterminalområde mod øst - herunder
forlængelse af togperron - renovering af stationspladsen foran den gamle stationsbygning
samt et helt nyt parkeringstorv med opstammede træer mod Kannikegade og rundkørslen. Der
blev afholdt licitation over dette anlægsarbejde den 12. august, og arbejdet kan snarest
ventes igangsat. Hvis alt går efter planen vil anlægsprojektet være afsluttet inden
sommerferien 2003. Den samlede nettoudgift for Grenaa Kommune forventes at komme til at
blive på 6,1 millioner kroner. Sammen med diverse tilskud udefra - og LB-consults
udgifter på køb og renovering af stationsbygningen - bliver der samlet set tale om en
investering på et to-cifret millionbeløb til forskønnelse af Grenaa Station - og
nærmeste omegn.
Den gamle stationsbygning i Grenaa er bygget i forbindelse med etableringen af
jernbanestrækningen mellem Grenaa og Randers i 1874-76, og er således cirka 125 år
gammel. Bygningen har det sidste halve års tid gennemgået en større renovering såvel
ud- som indvendigt. Bygningen er ikke fredet, men dog bevaringsværdig, og det har fra
starten af været den nye ejers intention at bibeholde det gamle solide look, som præger
datidens stationsbygninger. LB-consult er rykket ind i nyrenoverede lokaler på 1. sal,
mens stueetage-lokalerne - der også har fået en ordentlig omgang - skal udlejes til
liberale erhverv.
Men det nye i sagen er altså, at Grenaa Kommune efter årelange forhandlinger med DSB nu
endelig kan igangsætte et anlægsprojekt, der kommer til at pynte gevaldigt på stedet.
Projektet er planlagt gennemført i 4 etaper. Første etape gælder anlæg af en
midlertidig busterminal på det nuværende græsareal mellem de to veje ned til stationen
samt anlæg af 3 permanente parkeringspladser i den østlige side af vejen ved Mommes
Stiftelse. Disse pladser anvendes midlertidigt til taxaholdepladser.
Anden etape bliver anlæg af ny busterminal med servicebygninger med videre. Heri indgår
de længe ventede toiletfaciliteter til de rejsende. Tredje etape bliver en omlægning af
stationspladsen foran den nyrenoverede stationsbygning, mens fjerde og sidste etape bliver
anlæg af det nye parkeringstorv.
De to første etaper forventes gennemført - og dermed busterminalen taget i andvendelse -
i indeværende år, mens de sidste to etaper er planlagt afsluttet inden sommerferien
2003.
De samlede anlægsudgifter ved projektet forventes at løbe op i 8,7 millioner kroner, men
nettoudgiften for kommunen ser ud til »kun« at blive på 6,1 mio. kroner, eftersom der
er indtægter for kommunen i størrelsesordenen 2,6 mio. kroner på projektet. De
forøgede driftsudgifter, som følger i kølvandet på dette anlægsprojekt, deles
nogenlunde ligeligt mellem Grenaa Kommune og DSB.
Den formelle og endelige godkendelse af dette anlægsprojekt for stationspladsen ventes
givet på byrådsmødet i Grenaa tirsdag i indeværende uge. Og der er tegn i sol og måne
på, at et samlet byråd vender tommelfingeren opad, eftersom både Teknisk Udvalg og
Økonomiudvalget har givet anlægsprojektet deres fulde velsignelse på udvalgsmøder
forinden.
[ Alle ugens artikler | Hoved oversigt | Grenaa Bladets hjemmeside ]
© Grenaa Bladet 2002