Mols-Linien har fået styr på driften |
Tidligere års katastrofe-regnskaber ser ud til at være
et overstået kapitel for den lokale færgefart mellem Jylland og Sjælland - Mols-Linien.
Af rederiets årsberetning for 2001 fremgår det således, at årets resultat af den
ordinære drift før skat, blev et overskud på 2,5 mio. kroner - hvilket er en forbedring
af resultatet på 81,3 mio. kroner i forhold til 2000. Dog slæber rederiet rundt på
noget af en økonomisk møllesten om halsen i form af den oplagte hurtigfærge »Max
Mols«, som man hverken har kunnet sælge eller udchartre i løbet af 2001. De samlede
omkostninger for den oplagte hurtigfærge i 2001 har således udgjort 53 mio. kroner,
hvilket giver Mols-Linien et underskud efter skat på 35,2 mio. kroner for 2001. Disse tal
- og en lang række andre - vil blive præsenteret på rederiets generalforsamling, der
afvikles på Hotel Ebeltoft Strand onsdag den 24. april.
Eftersom den oplagte færge, som ligger underdrejet i Århus Havn, endnu ikke er afviklet,
har bestyrelsen besluttet at hensætte 30 mio. kroner til imødegåelse af af løbende
omkostninger på »Max Mols« i 2002 frem til et forventet salg/udchartring, hvilket
forventes at ske i løbet af indeværende år.
Turn-around i løbet af tre år
Men det rokker ikke ved den omstændighed, at Mols-Linien i perioden 1999-2002 har
gennemført noget af en økonomisk og organisatorisk turn-around. Fra et udgangspunkt med
et underskud på cirka 300 mio. kroner i starten i 1999, som er blevet vendt til et
overskud af den ordinære drift på 2,5 mio. kroner i 2001, og selskabet føler sig nu
rustet til væsentlig fremgang i indtjeningen i de kommende år. I 2001 oplevede man
således markante indtægtsforbederinger både på Ebeltoft-Odden, Århus-Odden og
Århus-Kalundborg. Sidstnævnte rute betjenes af to kombifærger til både lastbiler og
personbiler, mens de to andre betjenes af hurtigfærger, der udelukkende sejler med
personbiler. Alle tre ruter bidrog ligeligt til fremgangen i indtjeningen.
Mols-Linien tilpassede fartplanen ved kun at benytte én hurtigfærge på Ebeltoft-Odden i
lavsæsonen - hvilket vil sige i månederne fra januar til april og november-december. I
disse perioder med sejlads med kun 1 hurtigfærge realiserede rederiet alligevel 75-80% af
den trafik, som året før var blevet overført på 2 hurtigfærger. Samtidig blev
driftsomkostningerne til olie, bemanding og vedligeholdelse selvsagt væsentligt
formindsket. Og hvad er sparet, er som bekendt tjent.
100.000 personbiler med kombifærgerne
Fragt- og personbilskonceptet på Århus-Kalundborg fik i 2001 overskud, og beviste hermed
det indtjeningspotentiale, der angiveligt ligger på denne rute i fremtiden.
Kombifærgerne overførte således over 100.000 personbiler, hvilket var 50% flere end i
2000. Samtidig voksede overførslen af lastbiler med 8% i forhold til året før i et
meget konkurrencepræget marked. Også de lavere oliepriser har hjulpet på ruternes
indtjening i 2001.
Bestræbelserne på at få solgt den oplagte hurtigfærge, der i 2000 var engageret i en
vellykket timecharter i Canada, fortsætter ufortrødent, men indtil dette sker, arbejdes
der på at finde beskæftigelse til færgen. Der er således iværksat et omfattende
kontaktarbejde på verdensplan - via Maersk Broker og andre kanaler - for at beskæftige
færgen på økonomisk tilfredsstillende vilkår. Hidtilhar arbejdet som beskrevet været
uden positivt resultat. Dog var en løsning i sensommeren 2001 snublende nær via et
engagement på den amerikanske østkyst. Færgen lå klar til afgang i Århus, men dette
engagement blev sat i bero efter terrorhandlingerne i USA den 11. september. Samme
terrorhandlinger har yderligere bevirket en generel træghed på verdensmarkedet
efterfølgende. Mols-Linien har dog ikke opgivet at slippe af med færgen, og arbejder
desuden også med den idé, at man også kunne finde beskæftigelse til den i eget regi.
For eksempel ved at sætte den i drift på en anden rute. På den led barslede man for
nylig med at indsætte den som en konkurrent til Bornholmstrafikken, men noget konkret
omkring færgens skæbne i den nærmeste fremtid, foreligger der ikke p. t.
Tilfredsstillende årsregnskab
Alt i alt kalder Mols-Linien årsregnskabet for 2001 - under skyldig hensyntagen til
udgifterne til den oplagte færge og konjunktur-afmatningen i efteråret - for
tilfredsstillende.
Rederiets omsætning steg med 41,4 mio. kroner til ialt 596,6 mio. kroner. Altså en
fremgang, der er hentet på trods af den reducerede fartplan på Ebeltoft-Odden.
Årets resultat - et underskud på 35 mio. kroner efter skat - foreslåes dækket ved
overførsel fra selskabets reserver.
Mols-Linien fik i 2001 styr på den ordinære drift, som gav et overskud før skat på 2,5
mio. kroner. En oplagt hurtigfærge belaster imidlertid selskabets økonomi så voldsomt,
at man har måttet aflevere et årsresultat for 2001 på minus 35 mio. kroner efter skat.
Her ses én af rederiets to kombi-færger, der sejler mellem Århus og Kalundborg.
[ Alle ugens artikler | Hoved oversigt | Grenaa Bladets hjemmeside ]
© Grenaa Bladet 2002