Grenaa Bladet - 16-04-2002
Ny turistguide var på Djurslands-turné

Forside-Turistguide-Dj.jpg (18419 bytes)Torsdag den 11. april blev Djurslands nye turistguide præsenteret i forbindelse med et storstilet »roadshow« - med andre ord en præsentations-turné rundt på hele Djursland.
Turist Guide Djursland er en helt ny guide, der erstatter de tidligere »Inspiration/Information Djursland«, »Turistkort Djursland« og »Nordøst Djursland Tourist Guide«, og den udgives af Destination Djursland og Mercatus Reklamebureau A/S i samarbejde med Grenaa Bladet. Turist Guide Djursland er udviklet helt fra bunden, og sammensætningen af tekst, billeder, annoncer og detaljerede kort er en banebrydende måde at lave turistguide på i Danmark.
Turist Guide Djursland er blevet til i et konstruktivt samarbejde med både turisterhvervet, de lokale handelsstandsforeninger og turistforeningerne på Djursland. Af samme grund har man valgt at præsentere det færdige resultat lokalt på Djursland. Og det foregik på den måde, at man ganske enkelt tog på »roadshow« torsdag i sidste uge til lokalområderne i de 7 kommuner, som guiden dækker. Turen kom til at foregå på fire hjul på landevejen med følgeskab af Destination Djurslands rullende turistbureau.
Turnéen startede midt på formiddagen hos Djursland for Fuld Damp i Allingåbro, og fortsatte derfra til muséerne på Gl. Estrup, SuperBrugsen i Kolind, Bønnerup Strand, Torvet i Grenaa, Ebeltoft Rådhus for til sidst at slutte af ved SuperBest i Rønde ud på eftermiddagen.

turist-4-fv.jpg (20800 bytes)

Djursland én jagtmark
Djursland kan som Danmarks tredje største turistområde byde på mange oplevelser for turisterne.
- Her på Djursland finder turisterne både kysterne, den smukke natur, handelslivet i byerne og mange attraktioner for børn og voksne. Det medvirker til, at Djursland kan udgøre en forskel til mange andre områder i Danmark. Vi betragter Djursland som én jagtmark, da turisterne i dag er meget mobile og gerne tager rundt i større områder, når de holder ferie. Det har været vores omdrejningspunkt i udviklingen af guiden, fortæller Lars Chalmer Rasmussen fra Mercatus Reklamebureau.
Turist Guide Djursland skal servicere Djurslands turister, mens de gæster området.
- Under udviklingen af guiden har vi nøje overvejet, hvad der skal til for at lave den ideelle guide til turisterne på Djursland. Det skal først og fremmest være nemt at finde rundt. Turisten skal disponere sin ferie og have overblik over, hvor det for eksempel er muligt at handle, og hvor attraktionerne eller vores herlige naturområder er. Derfor har vi integreret detaljerede, specialtegnede kort i hele guiden, fortsætter Lars Chalmer Rasmussen.
Inde i selve guiden findes således en miniguide i form af et stor udtageligt Djurslandskort med register over blandt andet spisesteder, overnatningsmuligheder og attraktioner. Det sammenfoldede kort kan turisten bringe med sig i lommen i stedet for at tage hele guiden med.

Informative tekster
Turistdirektør i Destination Djursland, Lars Tribler, supplerer:
- Vi har lagt vægt på at beskrive områderne uden det sædvanlige skønmaleri. Det hjælper jo ikke turisterne at skrive, at alle byerne har mange specialbutikker. Vi fokuserer på områdernes særpræg! Udover det grundige arbejde med teksterne og annoncerne har vi gjort meget ud af, at der er krydsreferencer mellem kort og annoncer, så turisterne hurtigt kan finde rundt i guiden, siger Lars Tribler.
Udvikling og produktion af den nye guide er udelukkende finansieret af annoncer.
- Vi er glade for den store tilslutning, som vi har oplevet fra handels- og erhvervslivet på Djursland. De har været med til at realisere, at den nye turistguide kommer på gaden, slutter Lars Tribler.
Med henblik på efterfølgende forbedringer af guiden har udgiverne nu planer om at iværksætte en spørgeskemaundersøgelse blandt nogle af de turister, som bruger guiden.
- Vi er meget interesserede i at høre brugernes mening om produktet. Det er uhyre vigtigt, at turisterne får optimalt udbytte af guiden, pointerer kreativ direktør Jens Nikolajsen, Mercatus Reklamebureau.
Den nye turistguide distribueres på hele Djursland igennem de lokale turistbureauer og lokaldistribution. Den lokale distribution er centreret omkring 300 brochurestativer, som er placeret offentligt tilgængelige steder såsom supermarkeder, benzinstationer og attraktioner. Det står alle erhvervsdrivende frit for at uddele guiden, som er gratis. Lokale borgere er også meget velkomne til at hente guide på distributionsstederne.

[ Alle ugens artikler | Hoved oversigt | Grenaa Bladets hjemmeside ]

© Grenaa Bladet 2002