Strynø-færgen fik ny motor i Grenaa |
Strynø-færgen var i sidste uge i Grenaa for at få ombyttet sin
motor. Det var Grenaa Motorfabrik der leverede varen, hvilket også gjorde sig gældende
sidst færgen fik en motor, hvilket var tilbage i 1976.
Strynø Færgefart, der besejler overfarten mellem
Langeland og Strynø, har været en smut forbi Grenaa Havn med deres lille færge. Færgen
har ligget i dok på havnens skibsværft med henblik på at få udskiftet en motor.
Leverandør på motorudskiftningen er Grenaa Motorfabrik, som sjovt nok også var den
leverandør, som sidst satte en motor i Strynø-færgen. Det var helt tilbage i 1976.
Rederiet har med andre ord været så tilfredse med Grenaa Motorfabrik, at man har været
trofast kunde lige siden. Motoren har man også været så tilfreds med, at man ville have
en akkurat magen til. Det var således en ren ombytningsmotor, der blev lagt ind i
Styrnø-færgen - en Grenaa Diesel 6F 24 med 330 HK og med en vægt på 8 tons.
Der er tale om en brugt motor, som har været totalt skilt og, for så at blive
gennemrenoveret og bygget op påny.
- Det er så omfattende og grundigt et arbejde, at garantien på den, er den samme, som
hvis den havde været helt ny, siger Ebbe Sørensen fra Grenaa Motorfabrik, og
fortsætter.
- Den gamle motor, som er blev rykket ud af færgen, kan derfor meget vel snart dukke op
som en genbrugsmotor i en anden båd ovenpå en totalrenovering. Der er nemlig tale om et
temmelig godt produkt, som vi har ret stor succes med. Salgsargumenterne er da også til
at tage og føle på, for disse genbrugsmotorer har stort set den samme levetid som en ny
motor, men vel at mærke til den halve pris, siger Ebbe Sørensen.
Den renoverede Grenaa Diesel-motor, som er blevet lagt ind i Strynø-færgen har kostet
knap en halv million kroner.
- Så det er noget vi gør i ret jævnligt, og vi synes da også, at det er lidt dejligt,
at en kunde helt tilbage fra 1976 stadig kommer til Grenaa for at blive serviceret her.
Det er vi da lidt stolte af, siger Ebbe Sørensen.
Grenaa Motorfabrik er i forvejen kendt for deres ekspertise med at bygge og renovere
færgemotorer. Således leverede firmaet de to hovedmotorer til Anholt-færgen i 1980, og
det samme gør sig faktisk gældende omkring den nye Anholt-færge, der snart skal afløse
den nuværende - som altså også sejler med motorer fra Grenaa Motorfabrik.
Strynø-færgen fik en motor magen til den, som den havde i forvejen,
hvilket vil sige en Grenaa Diesel 6F 24 med 330 HK og med en vægt på 8 tons.
[ Alle ugens artikler | Hoved oversigt | Grenaa Bladets hjemmeside ]
© Grenaa Bladet 2002