Så sejler Grenaa-Varberg-færgen igen! |
Stena Line tog i sidste uge hul på et nyt kapitel i færgefarten mellem Grenaa og Varberg. Ovenpå et flere måneder langt ombygningsprojekt, der involverede såvel færgelejerne i de to havnebyer som selve færgen, var man mandag i sidste uge endelig klart til at genopstarte sejladsen. Den ombyggede »Stena Nautica« skulle egentlig have genoptaget sejladsen den 20. februar, men arbejdet med at gøre færge og færgelejer klar, trak en smule ud, så der måtte et par udsættelser til før man mandag i sidste uge var klar.
Og der er vitterligt satset mange millioner kroner i moderniseringen af Stena Line’s færgeforbindelse mellem Grenaa og Varberg. I nabolaget af 60 millioner danske kroner er der blevet bruget på ombygningen af færgen, der nu kan tage lastbiler i to dæk. Det betyder, at der på hver overfart vil være plads til 60 lastvogne på færgen. Passagererne har derimod fået indskrænket deres plads til ét dæk, omend man her har etableret nyskabelser som ny café, butik, biograf og et særligt område til børnene. Passagerkapaciteten er efter ombygningen på 733 passagerer, hvilket skønnes at være tilstrækkeligt til overfarten. Og altså samtidig med, at man har øget fragtkapaciteten med det ekstra lastvognsdæk.
Grenaa Havn A/S har også investeret et pænt beløb i moderniseringen af overfarten. 17 millioner kroner har den nye opkørsels-rampe til det øverste lastvognsvogndæk, og en ombygning af det tidligere Grenaa-Hundested-færgeleje, kostet. Det sidste har været nødvendigt for at tilpasse dette færgeleje til »Stena Nautica«. Disse store anlægsarbejder på havnen er blevet udført af Skanska Danmark A/S - og en række under-entreprenører.
Den mest markante ændring er indiskutabelt den nye til- og frakørselsrampe, der sammenlagt er 160 meter lang. Den starter med en fast og kompakt rampe, hvorefter den i 4 meters højde fortsætter som en stålrampe, der er ført henover opmarchpladser og veje - og i en højde på 11 meter på det højeste punkt. Stålrampen er blevet bygget i Polen, og derpå sejlet til Grenaa Havn. I forbindelse med flytningen af færgelejet har Stena Line også fjernet sin gamle terminalbygning. I stedet er rederiet flyttet ind i den gamle Grenaa-Hundested-terminalbygning, som dermed gør come-back som færgebygning.
Åbent skib på lørdag d. 16/3
Stena Line har valgt at markere satsningen med et Åbent skib-arrangement på lørdag den 16. marts. Fra klokken 11.00 til 13.00 vil man vise skibet frem for inviterede gæster, mens der efterfølgende afholdes Åbent skib for alle interesserede frem til klokken 16.00. Der vil i den forbindelse være underholdning for børnene, diverse konkurrencer og mulighed for at vinde dejlige rejser.
Efter et par måneder i dok var Grenaa-Varberg-færgen mandag i sidste uge påny klar til at sejle i fast rutefart mellem Grenaa og Varberg. Et ombygningsprojekt til omkring 60 millioner danske kroner har gjort det muligt for den 137 meter lange færge at tage lastbiler på to dæk. På billedet ses både færgen og den nyetablerede rampe til det øverste lastvognsdæk. Foto: Lene Madsen.
Det gamle Grenaa-Hundested-færgeleje er kommet til ære og værdighed igen med flytningen af »Stena Nautica«. Dette billede er taget for foden af den nye 160 meter lange rampe op til færgens øverste lastvognsdæk. Foto: Lene Madsen.
[ Alle ugens artikler | Hoved oversigt | Grenaa Bladets hjemmeside ]
© Grenaa Bladet 2002