Grenaa Bladet - 12-03-2002
Green Link Scandinavia vil skabe et helt ny kraftcenter mellem Århus og Borås

Hvad er Kattegatdiagonalen? spørger den dansk-svenske transportkorridor Green Link Scandinavia i en pressemeddelelse, som er underskrevet af den svenske Green Link-direktør, Anders Ottensten, og den danske ditto, Jens Ole Damgaard, der holder til på Grenaa Havnekontor. Og direktør-parret besvarer selv spørgsmålet i pressemeddelelsen, som er udsendt i sidste uge forud for et pressemøde om emnet på fredag den 15. marts i Varberg Havn - ombord på den nyombyggede Grenaa-Varberg-færge »Stena Nautica«:
- Rundt om i Europa ser vi hvordan nye samarbejdsformer vokser frem. Nationale grænser er ikke længere til hinder for kulturel og økonomisk integration og udveksling. »Kattegatdiagonalen«, på strækningen mellem Århus og Borås, kan udvikle sig til en sådan funktionel region. Dette område har mere end 600.000 indbyggere, som er knyttet sammen gennem dansk-svensk samhørighed og fælles handelsvej. Med denne traditions-faktor som afsæt sigter vi nu mod en ny tid med grænseløse muligheder for udvikling. Regionen har allerede i dag et dynamisk erhvervsliv med et utal af blomstrende foretagender. Et øget samarbejde hvad angår uddannelse, kultur og handel vil skabe forudsætninger for en endnu større udviklingskraft. Den aktuelle regionale diskussion må uvægerligt dreje sig om, at vækst-trekanten i nord-sydgående retning Oslo-Göteborg-Malmø/København må og skal suppleres med et stærkt tværgående alternativ. Vores vision er at knytte Århus - Danmarks næststørste by - sammen med Sveriges centrum for logistik, Borås, udtaler de to Green Link-direktører som baggrund for pressemødet på fredag.
Seancen indledes midt på formiddagen med nogle mini-oplæg ved amtsborgmester Johannes Flensted Jensen, Århus Amt, landshøvding Karin Starrin, Hallands Län, Kattegatchef for Stena Line Frederik Lantz og Kai Berntsson fra Hallands kommuneforening.
Johannes Flensted Jensen vil for sin del fortælle om de aktuelle infrastruktursatsninger i det østjyske, mens Frederik Lantz vil fortælle, at Stena Line agter at satse på denne Kattegatdiagonal i fremtiden. Ikke mindst demonstreret ved rederiets store ombygningssatsning til 55 millioner danske kroner af »Stena Nautica«, så den nu kan sejle med lastbiler på to dæk.

[ Alle ugens artikler | Hoved oversigt | Grenaa Bladets hjemmeside ]

© Grenaa Bladet 2002