11-12-2001 |
|
Malplacerede indlæg |
![]() |
Djurslandsposten bragte i sidste uge et indlæg under rubrikken »Ugens ret«. Advokat Jørgen Grønborg og chefredaktøren for Århus Stiftstidende/Randers Amtsavis, cand. jur., Erik Frodelund, udbredte sig her med noget forbrugerinformation af juridisk karakter under overskriften »Klogt at se sig godt for i julehandelen«. Det handlede om forbrugernes rettigheder vedrørende bytteret, fortrydelsesret og tilgodebeviser. Ugen forinden skrev d’herrer, at man skulle holde sig fra at købe varige forbrugsgoder til jul - såsom CD-afspillere, stereoanlæg og kameraer med videre. Det er meget muligt, at den type rådgivning fra disse »forbrugernes vagthunde« er på sin plads i forhold til butikkerne i Randers og Århus, men i forhold til Grenaa, er det vildt malplaceret. Det er mit soleklare indtryk at butiksindehavere i Grenaa arbejder ud fra den livsnødvendige filosofi, at vi skal yde god kundeservice for overhovedet at have en chance for at eksistere. Der er ganske enkelt ikke noget alternativ! Vi lever i så relativt lille et lokalsamfund, at blot én utilfreds kunde, er én for meget. Det er meget muligt, at man har en helt anden strategi i en strøgbutik i Århus, hvor den utilfredse kunde og dennes familie, venner og bekendte måske ikke kommer igen. Men det er helt lige meget, for der kommer hele tiden nye kunder forbi. Sådan er det ikke i Grenaa. Her kender alle hinanden, og blot én dårlig oplevelse i en butik, rygtes med lynets hast. Det omsætningstab, som noget sådant afstedkommer, er der ingen butiksejere i Grenaa, der har råd til. Ikke mig bekendt ihvertfald. Derfor er god kundeservice - herunder vide rammer for bytteret og fortrydelsesret med videre - en selvfølgelighed i Grenaa, og den type forbrugerinformation som Djurslandsposten har præsenteret sine sagesløse læsere for - der mest af alt virker som et skoleridt i milimeter-jura - er totalt overflødigt. Men man kan ikke lade være med at blive imponeret over den grad af vovemod, som indlæggene er udtryk for. For der må da skulle et helt fantastisk mod til at bringe den slas i en annoncefinansieret ugeavis, hvor annoncesælgerne skal ud at tegne annoncer hos de butiksejere, som man lige har advaret forbrugerne så indtrængende imod at stole så meget som en milimeter på!!
Jeg føler mig fristet til at stille et modspørgsmål til de ansvarlige? Hvorfor mon der strømmer indlæg ind til Grenaa Bladets årlige konkurrence omkring »Årets Butik«. Kunne det være fordi kunderne generelt føler sig rigtig godt behandlet? Muligheden foreligger...
For min egen butik PhotoCare’s vedkommende har vi været så heldige at blive kåret til »Årets Butik«. Det skete sidste år, og vi var meget tæt på at genvinde titlen i år. Det er noget vi er utroligt glade for og stolte over, idet vi gør os alle mulige og umulige anstrengelser for at stille vores kunder tilfredse. Det gælder også forhold omkring simpel anstændighed. Et eksempel: Køber en kunde et videokamera midt i december måned til 7.000 kroner, så skal vedkommende ikke opleve, at en anden kunde køber nøjagtig det samme videokamera for 5.000 kroner den 5. januar. Skulle noget sådant alligevel ske, kan den pågældende kunde henvende sig og få udbetalt 2.000 kroner! Det vi sætter på udsalg - i februar måned vel at mærke - er ganske enkelt de varer der kiksede salgsmæssigt mod årets slutning. Der er ingen lovparagraffer, der siger, at vi skal agere på den måde overfor kunderne, men vi gør det altså alligevel. Så om igen Djurslandsposten - eller skulle vi snarere sige »Århusposten«.
Med venlig julehilsen
Peter Weje Nielsen, Indehaver af PhotoCare, Storegade 4 i Grenaa
[ Alle ugens artikler | Hoved oversigt | Grenaa Bladets hjemmeside ]
© Grenaa Bladet 2000