16-10-2001

Stena Line satser 70 millioner kr. på Grenaa-Varberg-linien!

Grenaa Blad logo

Det svenske rederi Stena Line har besluttet at ombygge »Stena Nautica«, der besejler Grenaa-Varberg-linien, for 70 millioner svenske kroner. Efter endt ombygning øges færgens fragtkapacitet med over 60%, samtidig med, at passagerforholdene ombord fornyes og forbedres.
- Ombygningen af »Stena Nautica« er en langsigtet satsning på overfarten for at forbedre servicen overfor vore fragtkunder og passagerer, siger Stena Line’s liniechef, Fredrik Lantz i en pressemeddelelse den 8. oktober.
Ombygningen af »Stena Nautica« kommer som følge af en øget efterspørgsel på godstransport og mere sæsonbetonet rejseri med passagerer.
- Vore kunder har efterspurgt en øget kapacitet, og efter ombygningen kommer vi til at kunne tage op til 60 lastbiler ombord. Samtidig kommer passagererne også til at mærke forbedringer ombord - blandt andet gennem forbedringer i forhold til adspredelse af børnene, en ny biograf, en ny butik og café, siger Fredrik Lantz.
Havnene i Grenaa og Varberg bakker også op omkring Stena Line’s satsning, idet man også herfra er klar til at investere tocifrede millionbeløb til nødvendige ombygninger ved »Stena Nautica’s« færgelejer. Her skal der blandt andet laves helt nye færgeramper for at færgen kan laste og losse på to af hinanden uafhængige dæk. Det indebærer at laste- og losse-tiden - trods den forøgede kapacitet - ikke forlænges i forhold til den tid man bruger på det nu.

Udvikling af infrastrukturen vigtigt element
Udviklingen af infrastrukturen på Djursland spiller også en væsentlig rolle i Stena Line’s satsning på Grenaa-Varberg-ruten.
- Samtidig med, at Grenaa Havn laver store investeringer på havnen, leverer Århus Amt også betydelige investeringer i forhold til at udvikle infrastrukturen og vejnettet på Djursland - blandt andet gennem forbedringer på motortrafikvejen, samt de planlagte »hængsler« på motorvejsnettet i både nord- og sydgående retning. Dette er af største betydning for at trafikken mellem Grenaa og Varberg fortsat vil kunne vokse, siger Fredrik Lantz, og fortsætter:
- Grenaa-Varberg har et stort væktspotentiale, og alene i år er fragtvolumen øget med 22% på overfarten. Vi har derfor en stærk tiltro til overfartens muligheder for at udvikle sig yderligere, og det er i det lys, at man skal se vores satsning på Grenaa-Varberg. Og efter ombygningen kommer »Stena Nautica« i endnu højere grad til at imødegå kundernes behov, slutter Fredrik Lantz.

10-årig besejlings-kontrakt indgået med Grenaa Havn
Samme dag kom der også en pressemeddelelse fra Grenaa Havn A/S, hvori havnen oplyser, at Stena Line Scandinavia AB har indgået en 10-årig besejlingskontrakt med Grenaa Havn i kølvandet på beslutningen om at ombygge »Stena Nautica« for 70 millioner svenske kroner.
Kontrakten indebærer at Stena Line flytter til det tidligere Grenaa-Hundested-færgeleje, og at Grenaa Havn skal investere cirka 17,5 millioner kroner i en ny opkørselsrampe og tilpasninger af færgelejet. Aftalen med Stena Line er af væsentlig betydning for Grenaa Havn A/S, der for tiden arbejder med langsigtede planer for havnens udvikling.
Adm. direktør David York Christensen siger, at 10-års aftalen med Stena Line om færgetrafikken til Sverige giver Grenaa Havn A/S ro til at gennemføre de fremlagte planer om udvidelse af havnen, hvor Stena Line’s færgetrafik er en vigtig brik.
- Ruten er samtidig vigtig for transportørerne og virksomhederne i hele det midtjyske område. Fragtvolumen er steget med 22% i år og med ombygningen af »Stena Nautica« får kunderne nu næsten en fordobling af kapaciteten, der er sikret mange år frem, siger David York Christensen.
Havnens bestyrelsesformand, Poul Bach (K), glæder sig for sin del over, at Stena Line kvitterer for amtets og Djurslands store investeringer i forbedring af vejnettet.
- Stena Line’s beslutning viser, at beslutningerne om motorvejshængsler og overhalingsbaner på motortrafikvejen er rigtige. Vores arbejde i blandt andet Green Link Scandinavia, som er et transportkorridorsamarbejde mellem Grenaa og Varberg, bliver nu endnu vigtigere i bestræbelserne på at sikre Stena Line optimale vilkår, slutter Poul Bach.

Stena Line Scandinavia AB har besluttet at ombygge Grenaa-Varberg-færgen »Stena Nautica« for 70 millioner kroner svenske kroner. Herved øges færgens fragtkapacitet med over 60%.

[ Alle ugens artikler | Hoved oversigt | Grenaa Bladets hjemmeside ]

© Grenaa Bladet 2000