07-08-01 |
|
Offentligt møde på Kattegatcentret den 22. august: |
![]() |
Endnu en havneudvidelse er på vej!
Sidste år ved denne tid kunne Grenaa Havn festligholde endnu en havneudvidelse i henhold til det at tilbyde havnens kunder mere plads indenfor dækmolerne, men står det til Grenaa Havn A/S så stopper festen ikke her. Havnen ønsker at udvide sig yderligere over de næste år, og på den baggrund har man bedt Århus Amt om at forberede udarbejdelsen af et regionplantillæg, som giver mulighed for at udvide havnen i Grenaa. Udvidelsen vil i givet fald blandt andet komme til at omfatte etablering af cirka 650 meter kajstrækning og indvinding af cirka 25 ha landareal ved Grenaa Nordhavn, der også var genstand for den seneste havneudvidelse. Udbygningen planlægges således anlagt på søterritoriet nord for og i forbindelse med den allerede eksisterende havn.
Amtet har netop udsendt brochuren »Idéoplæg - Udvidelse af Grenaa Havn« som oplæg til det videre planlægningsarbejde. Idéoplægget beskriver selve projektet, hvilke undersøgelser der skal indgå i VVM-arbejdet - udvidelsen er nemlig omfattet af VVM-bestemmelserne, der omhandler en konkret Vurdering af Virkning på Miljøet som følge af anlægsarbejdet - og borgernes muligheder for at komme med forslag til det videre arbejde. Som et led i den offentlige debat inviterer Århus Amt til et offentligt møde onsdag den 22. august på Kattegatcentret i Grenaa. På mødet vil der blandt andet blive orienteret om projektet, og der vil være mulighed for at stille spørgsmål og komme med synspunkter.
VVM-redegørelse det første skridt
Ved anlæggelse af større landanlæg til havneformål - i forbindelse med havne der kan besejles og anløbes af skibe på over 1.350 tons - kræver lovgivningen, at der udarbejdes en VVM-redegørelse, der påviser, beskriver og vurderer anlæggets direkte og indirekte virkninger på miljøet. Idéoplægget igangsætter det efterfølgende VVM-arbejde. Oplægget, som er offentliggjort til og med den 1. oktober 2001, redegør for baggrunden for planerne om en fortsat udvidelse af havnen i Grenaa. Derudover beskrives de undersøgelser, der skal indgå i arbejdet samt forløbet i planlægningsprocessen, hvor alle interesserede har mulighed for at give deres meninger til kende.
Om selve plangrundlaget siger idéoplægget følgende:
»Det fremgår af Århus Amts regionplan, at der i kommuneplanen for Grenaa Kommune skal sikres mulighed for at udvide Grenaa Havn. Udvidelsesmulighederne skal fremme en udnyttelse af havnens transportpotentiale - herunder færgeforbindelserne. Grenaa Byråd har i Kommuneplanen 1998-2010 for Grenaa Kommune fulgt op på regionplanens intentioner for havnen. Havnens fortsatte ekspansion og udbygning er en vigtig del af kommunens erhvervs- og beskæftigelsesmæssige målsætning. Det fremgår af kommuneplanen, at trafikhavnen skal styrkes, og at en havneudvidelse i den nordlige del af havnen er under overvejelse«.
Som opfølgning på VVM-redegørelsen skal Århus Amt udarbejde og vedtage et regionplantillæg, som fastlægger de endelige rammer for gennemførelsen af havneudvidelsen, ligesom Grenaa Kommune samtidig vil skulle udarbejde lokalplaner, der fastlægger de mere detaljerede bebyggelses- og anvendelsesmuligheder for havneudvidelsen.
Udvidelse vil ske etapevis
Udbygningen af havnen vil ske etapevis, hvor første etape omfatter etablering af cirka 1.050 meter kystværn mod nord og dækmole til sikring af kajanlæggene. De efterfølgende etaper vil ske som på hinanden følgende landindvindinger, der resulterer i yderligere 650 meter kajstrækning og indvinding af 25 ha landareal. Strategien bag udvidelsen er den, at der på havnen skal kunne placeres virksomheder, der transporterer, fordeler og opbevarer gods. For eksempel transit-terminal, tankanlæg og depotfunktioner. Derudover skal havnen gøres attraktiv for virksomheder, som producerer og sælger gods, der enten er meget transporttung eller pladskrævende - som eksempelvis vindmøller. Endelig skal der være plads til de nødvendige maritime servicefunktioner såsom skibsmæglere og reparationsvirksomheder med mere.
En del af havneudvidelsen indeholder også en udflytning af færgeterminalen. Herved bliver de store parkeringsarealer på færgehavnen frigivet til anden anvendelse, som dog endnu ikke er fastlagt.
3sp. btekst
Et idéoplæg til endnu en udvidelse af Grenaa Havn er netop blevet offentliggjort forud for et offentligt møde på Kattegatcentret i Grenaa den 22. august. På dette luftfoto ser man havnen som den ser ud i dag, men går alt efter planen, så er den nordlige del af havnen om føje år udvidet med 650 meter kajstrækning og cirka 25 ha landareal.
Grenaa Havn vil være landets 5. største havn
Af idéoplægget fra Århus Amt om en ny mulig havneudvidelse fremgår det, at Grenaa Havn er udpeget som ét af Djurslands store udviklingspotentialer. Havnen har som hovedvision og -målsætning i de kommende år at fokusere på at udvikle industri- og trafikhavnen, og af erhvervs- og beskæftigelsesmæssige grunde at gøre havnen til den 5. største i Danmark. I øjeblikket ligger havnen i den tunge ende af Top 10. Havnen fungerer i dag som en kombinationshavn med tre havneafsnit. Der betjenes færgetrafik til Sverige og Anholt, en fiskerihavn for cirka 75 fiskeskibe samt en meget aktiv indudstri- og trafikhavn. Sidstnævnte del af havnen udgør i dag 50% af den samlede godsomsætning, mens færgetrafikken udgør 40%. For 10 år siden var fordelingen 20-80, hvilket skal ses i lyset af, at den samlede godsmængde er uændret. Det er netop denne udvikling, som havnen mener nødvendiggør udvidelsen af nordhavnen. Man satser således med udvidelsen på at fastholde en fortsat vækst i havnens omsætning og dermed forbedre og optimere erhvervsaktiviteterne og -udviklingen i Grenaa Kommune samt på Djursland generelt.
[ Alle ugens artikler | Hoved oversigt | Grenaa Bladets hjemmeside ]
© Grenaa Bladet 2000