12-07-2001

Trafikforliget et fremskridt for togene på Grenaa banen

Grenaa Blad logo

Mads Nikolajsen Trafikforeningens bestyrelseSom nævnt på trafikforeningens generalforsamling har jeg deltaget på foreningens vegne i en arbejdsgruppe for styrkelse af Grenaa-banen, sammen med lokale politikere og Grenaa Kommunes ordførende direkte, Kjeld Overgaard. Vi mødtes på initiativ af byrådsmedlem Niels Erik Iversen, kort efter foreningens ikke særligt opmuntrende debatmøde med repræsentanter for DSB tidligt sidste år. I arbejdsgruppen har vi udvekslet ideer til, hvordan Grenaa-banen kan styrkes, kontaktet trafikforligspartierne m.m., skriver Mads Nikolajsen.

Trafikforeningen ser det som sin opgave at formulere visioner og stille forslag til styrkelse af den kollektive trafik. I forhold til myndighederne er vi på en gang vagthund og samarbejdspartner. Når det handler om Grenaa-banen, kan vi konstatere, at kommunerne på Djursland efterhånden er blevet aktive for at styrke foretagendet, og vi har oplevet Midtdjurs og Grenaa Kommuner som medspillere. Jeg skal ikke kunne afgøre, om ændringen skyldes chokterapi (da forslag om lukning af banen kom frem i forrige finanslovsforhandlinger, men blev opgivet), om det skyldes trafikforeningens gode argumenter eller om helt andre faktorer gør sig gældende. Men siden trafikaftalen i folketinget afsatte midler til »Århus-området« har der været kommunale initiativer for at nu skal Djurslands togbetjening styrkes. Djurslands Udviklingsråd (DUR), som alle Djurslands kommuner er repræsenteret i, rejste kravet sidste år. Djurslands-borgmestrene udformede i forlængelse heraf et projekt for styrkelse af banen. Heri indgår forslag om at
tog fra/til Djursland skal være gennemkørende til/fra Århus på strækningen Hornslet-Århus Øst. DUR har siden, i forlængelse af disse initiativer, nedsat en arbejdsgruppe om jernbaneudviklingen, med deltagelse fra de fire kommuner, som banen går igennem. Trafikforeningen hilser også dette initiativ velkommen, og er parat til samarbejde.

Folketingets trafikforlig rummer millioner til forbedringer for Djurslands-banen fra 2004. Det er vigtigt, at kommunerne bliver klædt på til at fastholde disse investeringer, og til at gennemføre de investeringer, der endnu mangler.Vi vurderer i trafikforeningen fortsat, at Århus amt og Odder-banen er de samarbejdsparter, der bedst kan styrke Grenaa-banen. Mens Århus Kommune fortsat skal hjælpes: Til at se sig selv som del af en region, og ikke bare som en selvtilstrækkelig »storby«.

Men altså: trafikforliget er det første klare fremskridt for kollektiv trafik på Djursland i mange år. Og det bakkes nu bredt op på halvøen!

[ Alle ugens artikler | Hoved oversigt | Grenaa Bladets hjemmeside ]

© Grenaa Bladet 2000