23-01-2001

Ryanair vil lokke passagererfra Billund til Aarhus/Tirstrup

Grenaa Blad logo

Ryanair, der med stor succes har fløjet på ruten Tirstrup-London siden november 1999, har bebudet, at de meget gerne vil hugge nogle flere kunder fra Billund Lufthavn - og dermed Maersk Air, der har 20 ugentlige afgange til London. Midlet er billige flysæDet irske lavpris-flyselskab Ryanair, der har fløjet på ruten Tirstrup-London fra Aarhus/Tirstrup Lufthavn siden november 1999, er nu gået på jagt efter Billund Lufthavns kernekunder, fremgår det af en artikel i Dagbladet Børsen den 11. januar. Startskuddet hertil var en veltilrettelagt PR-manøvre, der sammen med præsentationen af selskabets vinterkampagne-priser på Tirstrup-London, tjente det formål, at gøre så mange syddanske flypassagerer opmærksomme på, at hvis de var interesseret i Jyllands absolut billigste flysæder til London, så var det ikke Billund Lufthavn de skulle køre til, men derimod Aarhus/Tirstrup.

367 kroner alt inklusive tur/retur i alle fly frem til den 1. marts 2001, lyder tilbuddet, der skal trække passagerer fra Billund til Tirstrup. Til Børsen udtaler Ryanairs salgs- og marketingsdirektør Tom Jeans, at selskabet med kampagnen blot vil gøre opmærksom på, at de billigste flysæder til London flyver ud af Aarhus/Tirstrup og ikke Billund. Han var i forbindelse med PR-kampagnen et smut i det midtjyske medbringende et skilt med påskriften: »Ønsker du den billigste flybillet til London? Du er på vej til den forkerte lufthavn!«.

Billund har 20 ugentlige afgange til London med Maersk Air, så Ryanair kan ganske givet se et vist potentiale i at hugge en del af denne kage ved at lokke med disse ekstremt billige flybilletter til London fra Tirstrup.

Nyt europæisk knudepunkt
I midten af februar måned beslutter Ryanair i øvrigt, hvor på det europæiske fastland et nyt Ryanair-knudepunkt skal placeres. Bruxcelles, Paris og Haan-lufthavnen nær Frankfurt er favoritter. Noget der formentlig også kan give Billund Lufthavn og dennes hovedoperatør Marsk Air grå hår i hovedet over de kommende par år, hvor trafikprognoserne for lufthavnen i forvejen ikke tegner alt for lovende. Og det i en tid, hvor Billund satser en lille milliard på en større udbygningsplan.

Og når det regner på præsten, så drypper det som bekendt ikke sjældent på degnen. Mulighederne for, at Aarhus/Tirstrup Lufthavn får en rute til det nye europæiske Ryanair-knudepunkt - hvad enten det bliver Bruxcelles, Paris eller Frankfurt - er ifølge Tim Jeans ganske gode.

- Det er en oplagt mulighed med en rute fra Tirstrup ned til Midteuropa, selv om det ikke kommer til at ske i år. Det nye knudepunkt starter med fire fly stationeret, men en rute til Tirstrup er i vore tanker, udtaler Tim Jeans til Børsen.

Siden Ryanair startede sin Tirstrup-London rute den 4. november 1999 har lufthavnen midt på Djursland oplevet et helt lille passager-boom, der mere end opvejer tabet af passagerer på indenrigsruterne som følge af den skærpede konkurrence fra hurtigfærger og Storebæltsforbindelsen de senere år. Det første hele kalenderår - 2000 - sørgede Ryanair således alene for 145.000 af lufthavnens samlede antal passagerer. Et tal, som Ryanair forventer vil stige med 20% i 2001 - og tilsvarende for de næstfølgende år for den sags skyld.

I Aarhus/Tirstrup Lufthavn sidder direktør Ole Paaske naturligvis og glæder sig over, at det går godt for hans arbejdsplads, men da han hellere vil have en fugl i hånden end ti på taget, så er han endnu ikke begyndt at glæde sig til en ny Ryanair-rute, før mere konkrete planer bliver præsenteret for ham. Noget der meget vel godt kan gå hen at tage en 3-5 år, vurderer han overfor Børsen.

[ Alle ugens artikler | Hoved oversigt | Grenaa Bladets hjemmeside ]

© Grenaa Bladet 2000