18-09-2000

Pia Gjellerup

Grenaa Blad logo

Zafer Tekeli, indehaveren af restaurant og pizzeria Mama Mia i GrenaaDen 15. november 2000 kårer erhvervsminister Pia Gjellerup »Årets Janteknuser« på den landsdækkende iværksætterdag. Grenaa Kommunes erhvervsdirektør Villy Andersen har på vegne af Grenaa Erhvervsråd indstillet et lokalt bud på titlen i skikkelse af indehaveren af restaurant og pizzeria Mama Mia på Søndenå Butikstorv i Grenaa, Zafer Tekeli, (billedet).


- Ved nøje granskning har vi også i Grenaa et jantelovsproblem, og især én iværksætter, der har overvundet forfatteren Aksel Sandemoses »10 bud« (Dem med, du skal ikke tro du er noget...). I den anledning indstiller vi til erhvervsministeren kandidaten for år 2000, Zafer Tekeli, udtaler erhvervsdirektøren.


Janteknuserprisen er blevet indstiftet af ministeren for at få flere danskere til at trodse Janteloven og inspirere til at starte egen virksomhed. Pia Gjellerup mener, at der skal være mere prestige i at starte for sig selv. og der skal udvikles nye modeller for, hvordan nye virksomheder kan sikres effektiv sparring og rådgivning fra mere erfarne kræfter. Sådan lyder målene for den kampagne erhvervsministeren satte i værk pr. den 29. august, og som kulminerer den 15. november med fire parallelle iværksætter-konferencer rundt omkring i landet. I den forbindelse kårer ministeren Årets Janteknuser, der modtager en pris på 100.000 kroner.


Erhvervsdirektøren udtaler følgende om Zafer Tekeli's kandidatur i den forbindelse:


- For mig er der ingen tvivl - prisen bør gå til en tyrkisk indvandrer, der i over et år kæmpede en brav kamp med os som sparring, for at realisere sin drøm: At opstarte egen virksomhed og komme ud af afhængigheden med overførselsindkomst. At udviklet forretningskoncept, udarbejde forretningsplan, finde rette lokaler, indrette og indlære samt få finansieret anlæg og drift - uden en krone på lommen - det er godt gået! Forløbet har stødt på modstand på grænsen til ydmygelse - han var jo indvandrer - gang på gang, på trods af et professionelt idégrundlag. Man kan få indtryk af, at »han skal sgu' blive på sin plads - sådan en opkomling«. En far i Tyrkiet ville ikke acceptere, at hans søn i Danmark ingen arbejde havde, og manglede penge til egen virksomhed, hvorfor han resolut solgte sin bil og sendte pengene til sønnen. Siden har lokale banker vist sin interesse, slutter Villy Andersen.


Kampagnen, der udspringer af en handlingsplan udarbejdet af Erhvervsministeriet Tænketank til fremme af iværksættekulturen i Danmark, løber over en tre-årig periode.

[ Alle ugens artikler | Hoved oversigt | Grenaa Bladets hjemmeside ]

© Grenaa Bladet 2000