04-09-2000 |
|
789 personer er hoppet på cykelkampagnen i Grenaa! |
![]() |
Den forestående, landsdækkende cykelkampagne, der handler om at lade bilen blive i garagen, og i stedet tage cyklen til og fra arbejde, er blevet en kæmpesucces i Grenaa Kommune. 789 personer - svarende til hele 67 hold - er hoppet på cykelkampagne-vognen, hvilket er en markant fremgang i forhold til sidste års 16-18 hold, og dertil en forhåndstilmelding, der har fået kampagnesekretariatet i København til at spærre øjnene op. I forhold til Grenaa's størrelse er tallet helt vildt set i relation til de forhåndstilmeldinger, der ellers er kommet ind fra andre dele af landet, siger Bodil Jensen fra Teknik og Udvikling på Grenaa Rådhus, der er blandt de lokale tovholdere i projektet.
Kampagnen hedder »Vi cykler på arbejde«, og er arrangeret af Dansk Cyklist Forbund og Dansk Firmaidrætsforbund. Lokalt er det sket i samarbejde med en arbejdsgruppe fra Grenaa Kommune bestående af Lars Chalmer Rasmussen fra Mercatus Reklamebureau i Grenaa, erhvervsdirektør Villy Andersen fra Grenaa Erhvervsråd samt Bodil Jensen fra Teknik og Udvikling på Grenaa Rådhus. Kampagnen har til formål at få flere til at cykle på arbejde - både for at gavne den enkeltes egen sundhed, miljøet og herunder trafikbelastningen. Konkurrencen løber over tre uger fra mandag den 4. september til den 24. september.
Rejser og cykler er på højkant
Der stilles deltagerne en række flotte præmier i udsigt i form af rejser, cykler og cykeludstyr.
- Det er blot én af de fordele, der er ved at deltage i kampagnen. Med i købet får man mation, bedre helbred og sparet transportpenge. Og ved at lade bilen stå, gør man desuden miljøet en kæmpetjeneste, har Grenaa Kommunes borgmester Gert Schou udtalt i forbindelse med kampagnen.
Muligheden for også lokalt at vinde en cykel - samt forskelligt cykeludstyr - skyldes sponsorering af Silvan i Grenaa, Viggo Jensen Cykler i Grenaa ved Steen Jensen og Centrum Cykler i Grenaa ved Richardt Jacobsen - samt Grenaa Kommune.
Disse præmier bliver altså udloddet lokalt i forbindelse med den landsdækkende cykelkampagne. Resultatet heraf vil blive offentliggjort i den lokale presse i oktober måned, umiddelbart efter at lodtrækningen til den landsdækkende del af kampagnen har fundet sted.
Enkel konkurrence
Konkurrencen er ligeså enkel som selve cyklingen. Deltagerne fra arbejdspladsen skal blot cykle mindst halvdelen af turene til og fra arbejde i de tre kampagneuger for at »bestå«. Så deltager man både i den landsdækkende og den lokale konkurrence. Den enkelte arbejdsplads har kunnet stille med ét eller flere hold til kampagnen - alt afhængigt af interessen. Eneste betingelse har været, at et hold skal bestå af mindst fire personer - og højst 16. Der har endvidere på hvert hold skullet findes en »holdkaptajn«, der skal holde styr på holdkammeraterne - og ikke mindst disses cykelpræstationer. Hver dag deltagerne på holdet cykler til og fra arbejde, registreres dette nemlig på et køreskema, som holdkaptajnen har fået tilsendt. Det er endvidere holdkaptajnens opgave at sørge for at holde moralen på holdet oppe, så der bliver cyklet til og fra arbejde, så mange gange som overhovedet muligt. Jo flere ture, der præsteres, jo større er vinderchancen.
[ Alle ugens artikler | Hoved oversigt | Grenaa Bladets hjemmeside ]
© Grenaa Bladet 2000