20-03-2000

1999 var både godt og skidt for BG Bank på Djursland

Grenaa Blad logo

Året 1999 har på nogle områder været godt for BG Bank/Kapital Holding på Djursland, mens det på andre områder har været knap så godt, fremgik det af årsberetningerne på aktionærmødet i Kulturhuset Pavillonen i Grenaa onsdag den 15. marts. Filialdirektør Jens Ole Damgaard forklarede herunder i den lokale beretning, at 1999 på erhvervsområdet havde været et meget tilfredsstillende år med en fremgang på udlånssiden på hele 22,7%, mens BG Bank til gengæld havde mærket den skærpede konkurrence på hele privatkundeområdet.


- Bankens mål for 1999 var vækst, rentabilitet og kundetilfredshed. Har vi så fuldt ud levet op til det på Djursland? Både ja og nej - og det vil jeg naturligvis gerne uddybe. Her i BG Bank har vi også mærket den skærpede konkurrence på hele privatkundeområdet. Der har været en beskeden tilbagegang på udlån på 5,4%, mens indlån er faldet med 0,6%. Det brede produktsalg er dog gået rimeligt. Det i Danmark historisk lave renteniveau har samtidig været startskuddet til, at kunder har valgt at nedspare på banklån i stedet for at opspare. Fremgangen på udlån på erhvervsområdet skal ses som et klart resultat af, at vort opsøgende arbejde igennem flere år virkelig er slået igennem, sagde Jens Ole Damgaard, og fortsatte:


- På grund af den kraftigt øgede priskonkurrence har vi - gennem det volumentab jeg netop har været inde på - naturligvis ikke været i stand til at øge vores indtjening på ind- og udlån, der således er faldet med 11,8%, sagde han.


En større satsning overfor privatkunderne er allerede sat i søen, kunne han fortælle:

- Der er i løbet af 1999 gennemført en række forandringer, som hver for sig skal sikre, at vi i endnu højere grad imødekommer vore kunders ønsker til en moderne bank. Overskriften for disse forandringer er, at det skal være nemmere at få adgang til banken - og mere bekvemt at få de ønskede bankforretninger gennemført. Hertil kommer, at medarbejderne i filialen skal have mere tid og ro til at rådgive deres kunder. Vi er kommet langt med at skabe større tilgængelighed. Lad mig specielt fremhæve, at vi i 1999 fik oprettet bankens Callcenter, som er placeret i København og Horsens. Alle telfonopkald til landets filialer bliver omstillet til Callcentret - og det fungerer fint i dag og det går hurtigere med at få svar på langt de fleste forspørgsler. Kunderne kan naturligvis blive viderestillet til den personlige rådgiver i filialen - eller der arrangeres et møde med rådgiveren i filialen med det samme, sagde Jens Ole Damgaard.


I 1999 blev der også gennemført en kundetilfredshedsundersøgelse blandt BG Banks privatkunder. 33.000 gjorde sig den ulejlighed at returnere det udfyldte skema.


- Det var ikke uventet, at besvarelserne viste, at den generelle kundetilfredshed var faldet lidt. Den var sidste år på samme niveau som i 1997, så vi har altså tabt den fremgang i tilfredsheden vi målte i 1998. Det skyldtes først og fremmest kritik at ventetid og kassebetjening ved overgang til vort nye banksystem. I vores eget område var kundetilfredsheden 91% mod 95% i 1998. Det er naturligvis et klart signal, som vi også har taget til os. Vi vil nu sætte fokus på fem indsatsområder, der kan fremme tilfredsheden, sagde Jens Ole Damgaard, der endvidere kunne fortælle de fremmødte aktionærer, at Grenaa-filialen i løbet af efteråret 2000 skal bygges om og indrettes med nye farver og inventar.


- Vi vil få mere plads og gode arbejdspladser med bedre mulighed for uforstyrret at holde kundemøder. Samtidig må man ikke undervurdere effekten af nye lyse og venlige arbejdspladser, som den enkelte medarbejder vil opnå, sagde han.


Bankdirektør Bruno Kristensen aflagde landsberetningen på aktionærmødet, og han kunne fortælle, at BG Bank/Kapital Holdings overskud efter skat i 1999 udgjorde 1.877 millioner kroner - svarende af en forrentning af egenkapitalen på 7,9%.


- Dette resultat bygger på en generelt god og fornuftig forretningsudvikling i koncernen - men vi anser det dog ikke for at være tilfredsstillende, sagde han blandt andet.


BG Banks filialdirektør i Grenaa, Jens Ole Damgaard, aflagde lokalberetningen, da BG Bank /Kapital Holding onsdag den 15. marts afviklede aktionærmøde i Kulturhuset Pavillonen i Grenaa.

[ Alle ugens artikler | Hoved oversigt | Grenaa Bladets hjemmeside ]

© Grenaa Bladet 2000