07-02-2000 |
|
Forhandlinger omkring en genåbning af Grenaa-Hundested ruten er udsat |
![]() |
En ny ejerprofil i det norske rederi Easy Line har medført, at sonderingerne omkring en genåbning af ruten - med en kombineret fragt- og passagerfærge - mellem rederiets direktør Tom Bringsværd og en embedsmandsgruppe fra Grenaa Kommune med erhvervsdirektør Villy Andersen i spidsen, er blevet udsat på ubestemt tid. I slutningen af januar måned skulle der have været et møde mellem parterne, men det blev aflyst netop med henvisning til den nye ejerkreds i Easy Line, der har opkøbt cirka halvdelen af rederiet, oplyser Villy Andersen.
- Det betyder så, at en ny bestyrelse skal på plads, inden man i Easy Line kan tage endelig stilling til den fremtidige satsning på rederiets aktiviteter i Danmark. Rederiet besejler jo i forvejen Gedser-Rostock, og det giver underskud p.t., så man kunne jo relativt nemt forestille sig, at den nye bestyrelse vil se nogle positive resultater på den overfart, før man giver grønt lys til at satse på endnu en dansk rute. Men status er ikke desto mindre, at man fortsat er interesseret i at kigge på mulighederne for en genåbning af Grenaa-Hundested ruten, og at et møde herom vil blive afholdt når tiden er moden. Det, der vil blive diskuteret, er ting som færgetype, tonnage og lignende. Vores opgave her i Grenaa bliver fra møde til møde, at gøre det lidt lettere for Tom Bringsværd og Easy Line at træffe den rigtige beslutning, siger Villy Andersen, og fortsætter.
- Bringsværd har jo kendt til strukturændringerne i selskabet i et stykke tid, og har derfor heller ikke meldt ud med en alt for ambitiøs tidshorisont for en realisering af projektet. Sandsynligvis vil Easy Line derfor tidligst kunne starte på overfarten i 2001. Under alle omstændigheder er der ikke grund til andet end at slå koldt vand i blodet, og så lade tingene modnes i det tempo, som Easy Line måtte finde det bekvemt. Andet kan vi ikke gøre lige nu, siger erhvervsdirektøren.
Easy Line tror på Grenaa-Hundested
Tom Bringsværd udtalte for nylig til Frederiksborg Amts Avis, at det for Easy Line ikke er afgørende om ruten bliver etableret i år eller næste år.
- Hvad vi alene forholder os til er rutens muligheder på længere sigt når trafikmønstret er faldet på plads efter Øresundsbroen er taget i brug. Denne bro vil gøre det endnu mere attraktivt med en færgeforbindelse mellem Hundested og Grenaa. En færgerute mellem disse to byer vil på længere sigt være den færgerute på Kattegat, der vil have de bedste betingelser for succes, fordi den som den nordligste rute vil udgøre det bedste alternativ til Storebæltsforbindelsen, har Bringsværd udtalt til det sjællandske dagblad.
Han tolker endvidere Molsliniens vanskeligheder p. t. som et bevis på, at en færgerute mellem Grenaa og Hundested har en fremtid. Han er således ifølge avisen spændt på at se virkningen af Molsliniens nye dispositioner, som går ud på, at kombifærgerne er blevet flyttet fra Ebeltoft-Odden til Århus-Kalundborg, hvor vognmændene ikke var tilfredse med en enkelt fragtfærge.
- Jeg tror ikke, at Molsliniens nye strategi vil kunne lykkes, og det skal jeg være den sidste til at beklage. Jo dårligere det går for Molslinien, jo bedre vil det gå for en færgerute mellem Grenaa og Hundested, fastslår Tom Bringsværd i Frederiksborg Amts Avis.
[ Alle ugens artikler | Hoved oversigt | Grenaa Bladets hjemmeside ]
© Grenaa Bladet 2000