20-12-1999

1999 et »annus horribilis« for Mols-Linien!

Grenaa Blad logo

Mols-Linien kommer nok ikke udenom at kalde 1999 for et »annus horribilis« - et ganske forfærdeligt år med andre ord. I sidste uge kom det frem, at året ser ud til at tilføje Kattegat-rederiet, der er en fusion mellem Mols-Linien og Scandlines Cat-Link-rederi, et minus på årsregnskabet på 120 millioner kroner! Fusionen mellem de to tidligere så arge konkurrenter på Kattegat, har med andre ord kostet særdeles dyrt i en giftig kombination med den meget populære Storebæltsforbindelse. Direktion og bestyrelse i Mols-Linien tog således helt fejl af udviklingen, da den i marts måned i år meddelte Københavns Fondsbørs, at regnskabet for 1999 kunne ende med såvel et beskedent overskud som et tilsvarende beskedent underskud. I sidste uge kom der imidlertid nogle tal på bordet, der ikke rigtigt kan siges at være dækkende for den fondsbørsmeddelelse. Det ordinære resultat før skat lander således på et minus på 120 millioner kroner,der efter skat forvandles til et minus på 82 millioner kroner. Forringelsen skyldes færre kunder på færgerne kombineret med større omkostninger end forventet i forbindelse med den gennemførte fusion. Rederiet regner også med en lavere omsætning fra personbilerne til næste år, da den ene af hurtigfærgerne på Århus-Odden skal væk. Mols-Linien forventer på den baggrund - ikke mindst set i lyset af rederiets nye rute-struktur på Kattegat fra og med årtusindskiftet - et overskud før skat på en 5-10 millioner kroner til næste år. Mols-Linien flytter som bekendt sine to kombi-færger fra Ebeltoft-Odden til Århus-Kalundborg (ikke mindst for at tækkes midt-, nord- og østjyske vognmænd, der har truet med bål, brand og Storebæltsbroen, hvis ikke Mols-Linien genindførte Århus-Kalundborg som primær godsrute over Kattegat). Hurtigfærgerne Mai og Mie Mols forbliver på Ebeltoft-Odden, mens den ene af de to hurtigfærger på Århus-Odden fjernes helt fra rutenettet. Derer blevet reetableret broklapper i henholdsvis Århus og Kalundborg havne ved at flytte kombi-færgernes broklapper i Ebeltoft og Odden til henholdsvis Århus og Kalungborg. På Sjællands-siden har man faktisk haft et Grenaa-firma på opgaven med at flytte og rigge broklappen til i Kalundborg, idet HSM Industri A/S ved Esben Møller, Bredstrupvej i Grenaa, har stået for denne opgave. Der var prøveanløb i begge havne i weekenden den 11.-12. december, hvor både broklapper og kombi-færge bestod prøven med glans.


Det forventede overskud i år 2000 fordeler med et underskud i 1. halvår på 25-30 millioner kroner og et overskud i 2. halvår på 30-40 millioner kroner. Når selskabets kapacitet er justeret til potentialet på markedet, forventes det, at overskuddet før skat gravdvist vil stige til cirka 100 millioner kroner i år 2004. Dog erkender rederiet at være sårbar overfor blot små afvigelser i betingelserne for at drive færgefart på Kattegat. Færre kunder i butikken end forventet eller ændringer i udviklingen af oliesprisen kan hurtigt trække tæppet væk under de økonomiske forudsigelser. Hvis hurtigfærgerne pålægges miljøafgifter - som miljø- og energiminister Svend Auken har truet med - så er Mols-Linien parat til at indstille sejladsen med dem.

 

[ Alle ugens artikler | Hoved oversigt | Grenaa Bladets hjemmeside ]

© Grenaa Bladet 2000