20-09-1999 |
|
DEBAT: Hvorfor starter vi ikke en ny færge på Grenaa-Hundested? |
![]() |
Næsten hver weekend besøger min familie og jeg Grenaa Havn - for lige at se, om der ikke er sket noget nyt omkring vores havn - et nyt skib, flere containere osv.
En af disse weekender besøgte vi igen havnen, og denne gang var der også sket noget. Grenaa-Hundested færgelejet var blevet fyldt op med en tidligere storebæltsfærge »Danmark«, som var opkøbt til ophugning i Grenaa.
Det er med vemod, at vi kører til det tidligere Grenaa-Hundested færgeleje, hvor »Danmark« ligger.
Hvor ville det være dejligt, hvis den fremover skulle sejle mellem Grenaa og Hundested.
Man kan næsten ikke lade være med at tænke: Hvorfor er det ikke den nye færge til Hundested?
Når man så senere erfarede, at motorerne startede i »Danmark« ved første forsøg, så er det endnu mere bittert.
Færgen er næsten klar til sejlads, men må ikke længere sejle.
Når man så samtidig dagligt gennem dagspressen hører, at Mols-Linien har nogle uafklarede problemer, så begynder der næsten at komme perspektiver i tankerne.
Hvorfor arbejder vi ikke hen imod, at der starter en ny færge på ruten mellem Grenaa og Hundested?
Arbejder man lidt med sagen, viser det sig, at man i øjeblikket kan købe færger, som for forholdsvis meget få penge kan komme ud at sejle.
Den tidligere storebæltsfærge »Sprogø« kan købes for 600.000 dollars, eller ca. 4 mio. danske kroner.
Det vil selvfølgelig være forbundet med nogle udgifter, at få den gjort klar til sejlads igen - der tænkes i den forbindelse særligt på sikkerheds- og miljøkrav - man givetvis vil blive stillet over for, men »Sprogø« skulle inden for en beskeden økonomisk ramme kunne komme til at sejle igen.
Herudover kommer markedsføringen af den nye Grenaa-Hundested færgerute m.v.
Hvor kan man skaffe disse penge?
Det er vigtigt for et evt. nyt færgeselskab, at befolkningen i Grenaa og Hundested er positive over for et nyt projekt.
Det vil måske være muligt at etablere selskabet på grundlag af bl.a. folkeaktier, og at lokale investorer vil bakke op omkring konceptet - kombineret med, at også eksterne investorer går ind i projektet.
Samtidig vil det være naturligt, at forskellige personer med ekspertviden inden for rederi-branchen - søges inddraget i projektet.
Der skal selvfølgelig tages stilling til - inden man overhovedet overvejer at gå ind i et sådant projekt, hvilken type færge er der brug for. Og hvad er behovet til en ny Grenaa-Hundested færge?
Satser man på en hurtigfærge, eller taler vi om en godsfærge - evt. kombineret med muligheden for at medtage personbiler i den udstrækning, der er plads.
Udgangspunktet vil udfra de erfaringer, man har på nuværende tidspunkt , falde på det sidste - en godsfærge kombineret med muligheden for at medtage personbiler og passagerer.
Selvfølgelig vil det være vigtigt at lave en analyse over dels behovet for kapacitet af tonnage og fragttypen m.v., og dels behovet for at fragte personbiler, inden man kommer for langt ind i arbejdet med at sikre en ny rute mellem Grenaa og Hundested.
Der er dog mange gode argumenter for at skabe en ny rute mellem Grenaa og Hundested. Jeg tillader mig her at nævne nogle eksempler:
Der er flere færger til salg på nuværende tidspunkt.
Færgerne kan købes og dermed gøres sejlklar inden for en rimelig økonomisk ramme.
Fremtidsplanerne for Mols-Linien kan udfra diverse presseomtaler virke uafklarede.
Når Øresunds-forbindelsen bliver etableret, er der kun ca. 80 km fra Hundested til Malmø.
Det er indtrykket, at borgerne i Grenaa Kommune vil generelt være meget positive over for tanken omkring etablering af ny færgerute mellem Grenaa og Hundested.
Udfra tidligere analyser af markedsandele m.v. står en reetablering af Grenaa-Hundested linjen i et positivt lys.
Der er alt i alt i øjeblikket en gunstig situation for etablering af en ny Grenaa-Hundested linje.
En ny Grenaa-Hundested færge vil give en erhvervsmæssig indsprøjtning til Grenaa området.
Der vil komme flere arbejdspladser til området.
Det kan selvfølgelig betyde, at en færge til Hundested giver færre biler til Mols-Linien, men det er desværre konsekvensen - i så fald.
De kunne jo måske overveje at flytte en Combi-færge til grenaa, men det, der for mig er det vigtigste i et evt. arbejde med at få en færge til at besejle ruten mellem Grenaa og Hundested - er borgerne i Grenaa og Hundested.
Bakker vi som borgere op omkring en ny færge, eller er det en »død sild«.
Det ville være dejligt, hvis man ville gå ind i en dialog omkring ovennævnte bemærkninger omkring en ny Grenaa-Hundested linje.
Niels Erik Iversen
Humlevej 19
8500 Grenaa
Socialdemokratisk byrådsmedlem i Grenaa Kommune
[ Alle ugens artikler | Hoved oversigt | Grenaa Bladets hjemmeside ]
© Grenaa Bladet 2000