09-08-1999

Jyske Bank på Nytorv i Grenaa har ladet skrankerne falde og flyttet arkivskabene væk

Grenaa Blad logo

Sådan ser Jyske Banks nyindrettede lokaler så udJyske Bank's afdeling på Nytorv i Grenaa inviterede alle interesserede til åbent hus-arrangement fredag eftermiddag den 6. august. Anledningen var den omstændighed, at afdelingen igennem længere tid har været underlagt en større ombygning, der nu har resulteret i noget af et hamskifte, idet man tænker på bankmiljøer i traditionel forstand. I bogstaveligste forstand har man ladet skrankerne falde og flyttet arkivskabene væk i bestræbelserne på at skabe et mere indbydende og åbent miljø.

- Vi har forsøgt at skabe en bank, som i både stort og småt fungerer på kundens præmisser. Om det er lykkedes er helt op til den enkelte at vurdere, men hos Jyske Bank i Grenaa finder man under alle omstændigheder nu en bank, der er anderledes. Så meget tør jeg godt garantere, siger filialchef Gert Poulsen.


Som allerede nævnt holdt banken åbent hus i fredags, hvor Jyske Banks ordførende direktør Anders Dam - navnkundige Kaj Steenkjærs afløser - bød forsamlingen af gæster velkommen og endvidere fortalte om idéerne bag ombygningen. På åbent hus-dagen var der naturligvis også noget for børnene, der kunne hilse på bankens to sparedyr Oskar og Bodil, som delte slik og balloner ud, og hvor der endvidere var mulighed for en hoppetur i en hoppeborg oppustet til lejligheden ved Jyske Bank på Nytorv. Endvidere underholdt det lokale orkester »Smedebasserne« med spillemandsmusik hele eftermiddagen.


Mindre kontor - mere butik!

- Den dybere baggrund med ombygningen er ganske enkelt den, at det skal være let for den enkelte kunde at komme i kontakt med vedkommendes rådgiver. Derfor har vi fjernet skrankerne og flyttet arkivskabene væk. Som kunde i Jyske Bank i Grenaa kommer man således for eftertiden til at møde ens rådgiver på en helt ny måde, nemlig ved ét af de nye, runde borde, hvor vi nu sidder og arbejder sammen i små grupper i stedet for ved hver sit skrivebord. Her sidder kunden og rådgiveren side om side - og ikke som tidligere på hver sin side af bordet, siger Gert Poulsen.

- Tanken bag de nye rammer er således, at de skal skabe gode betingelser for personlig og individuel rådgivning. I de fleste banker er 80% af pladsen afsat til medarbejderne, mens kunderne må nøjes med 20%. I Jyske Bank er det omvendt. Kort sagt: Mindre kontor, mere butik, fortsætter Gert Poulsen, der sammen med det øvrige bankpersonale nu også kan tilbyde kunderne et lille café-miljø inde i selve banken.

- Her kan man få en hurtig snak med sin rådgiver eller bruge eventuel ventetid på en behagelig måde. Der vil altid være kaffe, te og juice parat. Til de lidt længere møder kan vi så sætte os ind i ét af de nye, hyggelige mødelokaler vi har fået indrettet i relation til ombygningen, slutter Gert Poulsen.


Børnehjørnet

Børnene er der også tænkt på i det nye koncept for Jyske Bank i Grenaa. Der er jo grænser for, hvor meget de små går op i fars og mors økonomi. Her kommer børnehjørnet ind i billedet med tilbud såsom tegnefilm og Lego-klodser.


Den store og omfattende ombygning startede helt tilbage i marts måned, og har blandt andet involveret flytning af en trappe til lejemål på 1. etage, et helt nyt gulv, sænket loft og et helt nyt kontormiljø i form af nyt inventar over hele linien. Kun én skranke har man beholdt - og det er kassen. Den har man trods alt ikke kunnet smide væk, omend den selvsagt også er splinterny og matcher til konceptet i øvrigt. Mødelokalerne er også blevet nyindrettet med nyt inventar og friske farver på væggene. Jyske Bank råder over henved 120 afdelinger på landsplan og det er planen, at alle 120 afdelinger skal bygges om og nyindrettes efter dette nye kundevenlige koncept. Jyske Bank i Grenaa har ligget langt oppe på listen, da den er den 20. afdeling, der får konceptet lavet.


Ny frokoststue er det også blevet til, og man må i det hele taget sige, at der er vendt op og ned på det hele - inklusive en ny facade. Gert Poulsen og hans personale er ovenud tilfredse med resultatet af anstrengelserne, og som han siger: »Der er ganske enkelt ikke flere ønsker tilbage!«.

- Vi kalder konceptet for »Jyske forskelle«. Det gælder for lokalerne, medarbejderne og holdningerne. Personalet er blevet trænet i korrekt adfærd overfor kunderne for at skabe optimale kunderfohold, og vi må sige, at det virker. Jyske Bank kører med flotte regnskaber for tiden, og vi har da også en fin markedsandel her i Grenaa, men vi ser da meget gerne, at endnu flere kunder finder vej til vores afdeling her på Nytorv. Signalet, vi ønsker at sende ud i den forbindelse er, at vi satser lokalt. Det er også sket i forhold til ombygningen, hvor vi stort set kun har benyttet lokale håndværkere, siger Gert Poulsen.

[ Alle ugens artikler | Hoved oversigt | Grenaa Bladets hjemmeside ]

© Grenaa Bladet 2000