19-07-1999 |
|
Fremgang for Djurslands overnatningssteder |
![]() |
Der er mange turister på Djursland for øjeblikket. En rundspørge til forskellige overnatningssteder giver et klart svar: Vi har fremgang. Enkelte steder nævnes også luksusproblemet: Man har måttet sige nej og henvise gæsterne til andre steder på Djursland. Mange udenlandske turister - især nordmænd og et stigende antal svenskere - viser, at Destination Djurslands overordnede markedsføring giver resultater.
Solen og varmen har betydet stigende antal forudbestillinger på campingpladserne. Leif Jensen, Dalgård Camping, Skovgårde, Nordkystvejen, Allingåbro:
- Vi er en campingplads, der ligger lige ned til vandet. Det betyder mange gæster, når vejret er godt og folk vil til stranden. Når det er dårligt vejr, tager de til byen. Så enkelt er det faktisk.
I den regnfulde forsæson havde vi ikke overvældende mange gæster, men nu kommer det fine vejr med sol og varme, og så kommer der mange. Det kan vi også se af forudbestillingerne, som er stigende, og nu hvor den danske feriesæson for alvor starter, kommer der masser af danske campister. Ellers har der i de sidste uger været flest udenlandske gæster fra Norge, Sverige, Holland og Tyskland.
Poul Petersen, DanCenter Djursland, Ebeltoft, som er en af de store sommerhusudlejere:
- I denne uge (28) har vi siger og skriver et sommerhus, som ikke er booket op på forhånd. Vi ligger faktisk lidt bedre end gennemsnittet på Djursland. Ser vi på årets første måneder, har vi godt nok en nedgang på 10-12 procent, men det er i forhold til 1998, hvor fremgangen var på 18-20 procent.
Vi mangler faktisk gode, almindelige sommerhuse på Djursland. Det ideelle hus er med seks sovepladser og gerne med havudsigt, som lejes ud til den almindelige turist. Blandt dem regner vi de norske gæster, som der er mange af. Og de kan jo ikke nå at besøge alle vore attraktioner, strandene, det gamle købmandsmiljø i Ebeltoft og havnen i Grenaa på en uge, når vejret er godt. Derfor kommer de igen.
Vi skal bare hele tiden sørge for, at de får noget fælles professionelt brochuremateriale, der er så godt, at de ikke smider det væk. Jeg har respekt for Distination Djurslands indsats på det område.
Direktør Karin Nielsen, Danland i Ebeltoft, Øer Maritime Ferieby
- Vi har solgt meget, meget godt i år - faktisk så godt, at vi af og til har haft luksusproblemet ikke at have plads nok. Jeg har hørt, at nogle af hotellerne ved den jyske vestkyst piber lidt over mangelen på gæster, men det gør vi altså ikke.
Der er utroligt mange nordmænd hos os, hvad der også var sidste år, så det er fint. Iøvrigt tror jeg, at vi nyder godt af, at turisternes feriemønster har ændret sig de senere år. Færre og færre ønsker at bo det samme sted en uge eller 14 dage, men vil gerne tage rundt og få oplevelser. Og hos os kan folk jo flytte ind på alle ugens dage.
Kromand Hilding Hvid, Gjerrild Kro
- Sidste år havde jeg en fremgang på 43 procent, når det gælder værelsesudlejningen, og allerede nu tør jeg godt spå, at vi også får fremgang i år. Men hvad skal det blive andet med Danmarks bedste salgsorganisation og placeret midt i Danmarks bedste område. Vi har jo det helt rigtige produkt til turisterne. Vi har mange norske gæster, og både sidste år og i år har der været fremgang i antallet af svenske turister.
Vores store fremgang sidste år skyldes bl.a. det dårlige vejr, og jeg kan hurtigt registrere forskellen i vejret: Bliver det dårligt, sker der mest i restauranten på Gjerrild Kro, men er der sol og varme som for øjeblikket, trækkes de fleste til vores restaurant Den Blå Kutter i Bønnerup.
[ Alle ugens artikler | Hoved oversigt | Grenaa Bladets hjemmeside ]
© Grenaa Bladet 2000