05-04-1999 |
|
Generalforsamling i Mols-Linien A/S |
![]() |
Mols-Linien A/S afholder ordinær generalforsamling på Hotel Ebeltoft Strand torsdag den 15. april. Bestyrelsens beretning om selskabets virksomhed i det forløbne år vil selvsagt være centreret omkring den omstændighed, at Mols-Linien og Cat-Link begravede stridsøksen på Kattegat og fandt sammen i en fusionsaftale, der indebærer, at færgeaktiviteterne på Kattegat nu er blevet sammenlagt under ét navn - Mols-Linien A/S.
Årsregnskabet for 1998 vil endvidere blive fremlagt til godkendelse, men tallene heri hidrører selvsagt kun fra »det gamle Mols-Liniens« Ebeltoft-Odden-sejlads i det forgangne år, men i disse tal afspejles det da også ganske klart og tydeligt, at 1998 var et år med færge- og priskrig på Kattegat mellem Mols-Linien og Cat-Link som følge af åbningen af Storebæltsbroen for biltrafik. Mols-Liniens omsætning fra 97 til 98 er således faldet 100 millioner kroner til 430 millioner kroner. En del af dette omsætningstab skal dog også tilskrives den storkonflikt på det danske arbejdsmarked i april/maj måned 1998, der også lammede Mols-Liniens færgeaktiviteter på Ebeltoft-Odden. Årsresultatet blev på 15,2 millioner kroner i overskud - ikke mindst på baggrund af, at årets ændring i udskudt skat var på 0 kroner, således at før skat-resultatet og efter skat-resultatet var identiske. Mols-Linien mistede 511.194 passagerer (-21,1%), 136.278 personbiler (-16,9%) og 23.533 lastbiler (-8,6%).
I løbet af efteråret foregik der strategiske overvejelser mellem Mols-Linien og Scandlines, som ejede Cat-Link-rederiet, om et eventuelt samarbejde omkring den fremtidige færgestruktur på Kattegat set i lyset af den skarpe konkurrence fra broen. Forhandlingerne endte med et positivt resultat, som blev offentliggjort fredag den 11. december 1998. Tirsdag den 29. december afholdt Mols-Linien en ekstraordinær generalforsamling med cirka 300 deltagere, hvor aktionærerne godkendte den nye samarbejdsaftale med Scandlines, som efterfølgende er blevet medejer af Mols-Linien A/S med en aktieandel på 40%. Mols-Linien har dermed overtaget Cat-Link-rederiets færger og medarbejdere og den nye færgestruktur betyder, at færgehavnen på Sjællands Odde er det nye centrum på Sjællandssiden, idet hurtigfærgerne fra Århus skal sejle hertil fremover i stedet for til Kalundborg. Hurtig- og kombifærgerne på Ebeltoft-Odden fortsætter som hidtil. Det var oprindeligt planlagt, at godsfærgetrafikken mellem Århus og Kalundborg også skull
e indstilles, men Mols-Linien har på dette punkt bøjet sig for transporterhvervets ønsker om fortsat at få fragtet gods fra Århus til Kalundborg og vice versa. Der ledes i øjeblikket efter en anvendelig færge til denne rute, idet både Ask og Urd må forlade overfarten.
Fra Odden sejles der fra og med den 26. april til Ebeltoft og Århus med to hurtigfærger på hver rute.
Der skal på generalforsamlingen den 15. april også foretages valg til bestyrelsen, som foreslår genvalg af Ole Knudsen og Ole Søndergaard.
[ Alle ugens artikler | Hoved oversigt | Grenaa Bladets hjemmeside ]
© Grenaa Bladet 2000