15-02-1999 |
|
Ny betjening af borgerne i Familie- og Kulturforvaltningen |
![]() |
Efter godt et års samarbejde med organisationsudvikling i Grenaa Kommunes Familie- og Kulturforvaltning, er der nu gennemført en ændret afdelingsstruktur og fremover vil borgerne få en anden betjening.
Baggrunden for ændringerne er flere forhold, men især at der var behov for en bedre samordnet og mere forebyggende indsats i forhold til børn og unge med vanskeligheder, samt at en nye sociale lovgivning stillede krav til ændringer i sagsbehandlingen og til højere grad af borgerinddragelse. Hertil kom at der skulle gennemføres en personalereduktion svarende til en besparelse på 1 mill. kroner på Rådhuset for at få kommunens budget til at nå sammen.
I et konstruktivt samarbejde mellem ledelse og personale blev udviklingsbehov og problemstillinger analyseret. Dette materiale indgik i arbejdet med tilrettelæggelse af den nye organisation, som blev endeligt godkendt af borgmesteren umiddelbart før sommerferien. Herefter fulgte en periode med den praktiske gennemførelse med ændret fordeling af arbejdsopgaver og kontorer, samt præcisering af de ændrede arbejdsformer, der skal være gældende fremover.
- Borgerne og samarbejdsparterne vil møde ændringerne i form af - i visse tilfælde - at skulle skifte sagsbehandler eller kontaktperson på Rådhuset. Herudover vil en del af arbejdet foregå i tværfaglige teams, hvor borgeren er en del af teamet og en væsentlig aktør i problemløsningen med de relevante fagfolk som medhjælpere. Tværfaglige teams i tilknytning til daginstitutioner, folkeskoler og ungdomsskolen vil kvalificere arbejdet i forhold til børn og unge med hurtigere og mere helhedspræget indsats, siger direktør Birgit Skov Jensen.
[ Alle ugens artikler | Hoved oversigt | Grenaa Bladets hjemmeside ]
© Grenaa Bladet 2000