08-02-1999

MS Mario debuterede på Grenaa-Halmstad

Grenaa Blad logo

MS MarioTrailerfærgen MS Mario debuterede tirsdag i sidste uge på Grenaa-Halmstad-ruten, som dermed fik en hurtig afløser for Stena Lines »Stena Nautica«, som det svenske rederi har flyttet over på Grenaa-Varberg-overfarten ovenpå lukningen af Halmstad-ruten. Dog er der kun tale om godstransport for den nye »Halmstad-færges« vedkommende, så passager- og personbilstransport mellem Grenaa og Halmstad må siges at være et overstået kapitel.


Det er de to samarbejdspartnere, skibsagenturet Franck & Tobiesen og det norske rederi Stavangerske Linjefart, der står bag den nye godstransport-rute. I forvejen har de to parter kørt et tæt samarbejde siden 1993 omkring Norges-ruten/Stavangerske-Møreruterne med Grenaa Havn og Norgesterminalen i Nordhavnen som udgangspunkt for denne godstransport med moderne ro/ro og sideportskibe. Over 70 havne - herimellem Halmstad - betjenes med denne rutes skibe, der hvad Norges-sejladsen angår dækker strækningen fra Oslo i syd til Kirkenes i nord.


Det er via sejladsen med disse skibe mellem Halmstad og Grenaa, at de to samarbejdspartnere er blevet opmærksom på godspotentialet - specielt hvad ikke-færgerelateret gods angår. Det vil sige gods, som Stena Line typisk ikke har håndteret med »Stena Nautica«, men som trailerfærgen MS Mario er velegnet til at kunne tage sig af. »Mario« besejler overfarten med en enkelt dobbelttur i døgnet, og kan rumme 45 trailerenheder på to dæk. Der er plads til 12 chaufførledsagede enheder på færgen. Der sejles fra Grenaa Havn hver dag klokken 17.00, og seks timer senere skulle den gerne være i havn i Halmstad. Herfra sejles der tilbage til Grenaa med gods klokken 01.30, hvorefter den efter sejlplanen skulle kunne nå i havn i Grenaa til klokken 06.30. Herefter ligger den stille i Grenaa Nordhavn indtil afgangen klokken 17.00 om eftermiddagen. De første dage kunne denne sejlplan dog ikke overholdes helt. Chauffører, speditører og andre kunder måtte finde sig i nogen forsinkelse, men som Arne Nybroe fra Franck & Tobiesen siger: »Al begyndelse er svær«.

- Det er nyt for alle parter, så det er klart, at der opstår nogle ting undervejs, der ikke er helt optimale, men det vigtige er, at vi hele tiden evaluerer og retter til hen ad vejen, så tingene kører så godt som muligt. De første par dage var ikke optimale, men vi hæfter os ved, at chaufførerne trods forsinkelserne var positive i deres vurdering af forholdene ombord. De var godt tilfredse med overfarten, og det glæder os naturligvis, siger Arne Nybroe.


MS Mario er chartret i foreløbig fire måneder med sigte på at finde en lidt større færge, der kan tage op til 20 chaufførledsagede enheder.

- Ja denne her er lige lille nok, og det gjorde jo heller ikke noget, hvis det kunne lade sig gøre at få fat i en færge, der kunne klare to dobbeltture i døgnet i stedet for den ene, vi kan klare i øjeblikket, siger Arne Nybroe, der i så henseende også gerne så en senere afgang fra Grenaa Havn end klokken 17.00.

- Af hensyn til kundernes behov ville det være mere optimalt med en senere afgang end som så, men med den nuværende overfartstid på seks timer kan det ikke rigtig være anderledes, slutter han.


12 spanske søfolk sørger for sejladsen og godshåndteringen med MS Mario, men Stavangerske Linjefart har også en repræsentant ombord for at checke, at alt går rigtigt for sig.

[ Alle ugens artikler | Hoved oversigt | Grenaa Bladets hjemmeside ]

© Grenaa Bladet 2000