01-02-1999 |
|
Nu kommer »hængslerne«! |
![]() |
Djursland har endelig udsigt til indenfor en overskuelig årrække at blive knyttet til det nord-sydgående jyske motorvejsnet til gavn og glæde for erhvervsudviklingen i regionen. Det står klart efter amtsrådets nyligt afholdte prioriteringskonference, hvor det blev besluttet at fremskynde de to såkaldte motorvejs-hængsler, der skal forbinde adgangsvejen til Djursland med det jyske motorvejsnet. Amtet har overtaget de to hængsel-projekter fra staten, og begge ventes igangsat i år 2001 og skulle ligeledes begge stå klar til brug i år 2004. De to motorvejshængsler ventes at ville koste i nabolaget af en halv millard kroner, så det er ikke småpenge, der regnes med. Læg dertil de cirka 25 millioner kroner, som amtet agter at punge ud på en udvidelse af motortrafikvejen ved Rønde i samme periode, og der tegner sig et billede af et amtsråd, der har valgt at tage spenderbukserne på i forhold til en region, der i vide kredse betegnes som »Jyllands blindtarm« på grund af de ikke alt for erhvervsvenlige vejforbindelser ind og ud af regionen. Det vil der imidlertid blive rådet bod på med denne amstlige opprioritering af Djurslands vejforbindelser, og fra og med år 2004 vil det således udelukkende være djurslændingenes egen skyld, hvis erhvervsudviklingen i regionen herefter skulle gå hen og blive bagstræberisk.
Det nordlige hængsel, der skal bygges syd for Randers på strækningen Sdr. Borup-Assentoft, er det hængsel, der får den største grad af fremrykning, idet det i henhold til statens planer lå en 5-10 år ude i fremtiden, mens det sydlige hængsel, der hægter Grenaavejen ved Århus på motorvejen via strækningen Skødstrup-Søften, »kun« fremrykkes med en 3-4 år i forhold til statens planer. En VVM-undersøgelse (Vurdering af Virkning på Miljøet) af dette sydlige hængsel ventes afsluttet her til foråret, hvorefter den videre projektering kan igangsættes - hvis alt går vel. Sdr. Borup-Assentoft ventes at ville koste amtet 101 mio. kroner, mens Søften-Skødstrup bliver noget dyrere med en anslået anlægssum på lidt under 400 mio. kroner.
Amtet har som nævnt også fremrykket planerne for en udvidelse af motortrafikvejen ved Rønde, der er en særdeles sort plet på det trafikale Danmarkskort med indtil flere dødsulykker på samvittigheden. En ekstra vejbane over to strækninger på hver tre kilometer skulle gøre den mere sikker for trafikanterne at køre på. Det vil koste i nabolaget af 25 millioner kroner, og arbejdet kan ventes færdigt i år 2001 - altså samtidig med, at arbejdet med de to hængsler igangsættes. Amtet påtænker at låne 310 mio. kroner i bestræbelserne på at få realiseret de tre vejprojekter
[ Alle ugens artikler | Hoved oversigt | Grenaa Bladets hjemmeside ]
© Grenaa Bladet 2000