08-12-1997

Den nye amtsborgmester vil heller ikke vide af planerne om en ny østjysk storlufthavn

Grenaa Blad logo

Planerne om at etablere en ny østjysk storlufthavn tættere ved Århus i stedet for Tirstrup Lufthavn, har påny fået vind i sejlene ovenpå en rapport fra konsulentfirmaet ScanAvia, der underkender Tirstrups muligheder som en lufthavn med vækstmuligheder, og anslår, at en ny storlufthavn vil have langt større og bedre vækstbetingelser, og dermed fremtidsmuligheder, men den vil koste i nabolaget af 1,3 milliarder kroner. Fra flere sider forsøger forskellige politiske kræfter imidlertid at få kredsen af fortalere for projektet i form af en flok østjyske erhvervsledere med Mogens Boyter i spidsen og byrådsflertallene i kommunerne Randers, Århus, Hammel, Hørning og Skanderborg, til at stikke piben ind, og droppe planerne om en ny storlufthavn, og derefter bakke op om Tirstrup Lufthavn som regionens lufthavn.Flensted-Jensen siger nej tak til ny storlufthavnDen kommende amtsborgmester i Århus Amt, socialdemokraten Johannes Flensted-Jensen, vil fortsætte den linie, som forgængeren, Ib Frederiksen - med et stort amtsrådsflertal bag sig - har udstukket, nemlig at Tirstrup Lufthavn er en fortræffeligt fungerende lufthavn, og at der ikke findes vigtige, saglige eller endsige dokumenterede begrundelser for at mene noget som helst andet.Jan Petersen: Drop planerne!Det socialdemokratiske medlem af Folketinget, valgt i Grenaa-kredsen, Jan Petersen, er af samme holdning. Han bad i sidste uge de pågældende erhvervsfolk og kommuner om at droppe planerne om at etablere en ny storlufthavn med henvisning til det urealistiske i opgaven. Han mener, at man i stedet burde koncentrere sig om at opgradere Tirstrup Lufthavn - dels ved at sørge for en bedre vejforbindelse fra Århus til lufthavnen, og dels ved at skabe bedre faciliteter i lufthavnen. Han mener, at det bør være en opgave for Djurslands Udviklings Råd, der består af amtsborgmesteren og borgmestrene fra de otte Djurslands-kommuner, at iværksætte en undersøgelse, der vil påvise de håbløse perspektiver i et sådant projekt.650 mio. risiko-villige kroner skal der findesScan Avia-rapporten skønner altså, at en ny storlufthavn vil kunne bygges for 1,3 mia. kroner - heraf skal de 650 millioner skaffes som egenfinansiering, mens de øvrige 650 mio. skal lånes på det danske og/eller det internationale lånemarked. Anlægsarbejdet vil tage en 5-6 år, og det vil være forventeligt, at lufthavnen giver et positivt driftsresultat efter en to-tre år - under den forudsætning, at der etableres et fuldt udbygget udenrigsnet. Den nye borgmester i Århus, socialdemokraten Flemming Knudsen, bakker op om etableringen af en ny storlufthavn, omend han ikke er bleg for at erkende, at der er tale om et højrisikoprojekt med hensyn til forrentningen af en investering, som der her vil være tale om. Et udvalg skal indenfor de næste seks måneder afklare, om der overhovedet kan skaffes risikovillig kapital i størrelsesordenen 650 mio. kroner til projektet.Poul Stenbøg: For få mennesker omkring TirstrupLufthavnsdirektør i Tirstrup, Poul Stenbøg, udtalte på en transportkonference i Århus den 1. december, at det ikke er afstanden fra Århus til Tirstrup Lufthavn, der er problemet for lufthavnens fremtid, men derimod lufthavnens geografiske opland. Der bor ifølge Poul Stenbøg ganske enkelt for få mennesker indenfor en times kørsel af lufthavnen, hvorfor han mener den bør rykkes længere ind i landet.

Fortsættelse følger......

[ Alle ugens artikler | Hoved oversigt | Grenaa Bladets hjemmeside ]

© Grenaa Bladet 2000