18-08-1997 |
|
Maksimal sikkerhed i ny Mazda 626 |
![]() |
En helt ny Mazda 626 får dansk debut hos forhandlerne i weekenden den 23.-24. august, hvor der er åbent hus.
Den nye Mazda 626 er en af tidens mest sikre biler med et helt nyt og komplet sikkerhedskoncept, hvor Mazda 626, som den første, kan tilbyde en helt ny type side air-bag, der også beskytter hovedet i tilfælde af påkørsel fra siden.
Men sikkerheden er yderligere forstærket i den nye Mazda 626, der også har antispin som standardudstyr, ligesom ABS-bremser, højdejusterbare nakkestøtter, automatiske selestrammere, elektronisk startspærre og et helt nyt anti-tyverisystem er dele af den helt nye Mazda 626.
Den nye Mazda 626 er 12 centimeter mindre end sin forgænger i udvendige mål, men indvendigt er bilen blevet større. Der er blevet mere plads til lange ben på bagsædet, og siddehøjden er også forbedret. Den kortere totallængde på den nye Mazda 626 betyder ikke et mindre bagagerum. Tværtimod.
Den nye Mazda 626 har et af tidens absolut største bagagerum, og både 4-dørs og 5-dørs modellen har fået øget bagagevolumen med ca. 50 liter. Både 4-d og 5-dørs udgaven af Mazda 626 har nu et bagagerum på hele 502 liter.Bedre motorerDen nye Mazda 626 fås som 4-dørs sedan og som 5-dørs CombiCoupé. Der er tre udstyrstrin at vælge imellem, og der er tre stærke motorer på programmet.
Alle motorer er en videreudvikling af kendte 626-motorer, hvor der især er lagt vægt på mindre benzinforbrug og mindre miljøbelastning.
Den mindste motor i den nye Mazda 626 er på 1,8 liter og yder 90 HK. Den nye 1,8 motor prioriterer evne til sejtræk frem for hestekræfter og yder nu sit bedste træk allerede ved 2500 omdrejninger. Mellemaccelerationerne er forbedret mærkbart, og generelt er der tale om bedre præstationer med den forbedrede 1,8 motor.
Også benzinøkonomien er forbedret. Med en meget avanceret motorstyring kan den nye Mazda 626 køre økonomisk ved hastigheder helt op til 170 km/t, og selv om det ikke er lovligt at køre så stærkt i Danmark, giver det en mærkbar bedre benzinøkonomi ved almindelig daglig kørsel.
Mazda kalder det nye system for Real Life økonomi, og systemet er også indført på den nye udgave af den 2-liters Mazda 626, der som tidligere yder 115 HK. Endelig præsenterer Mazda en ny topversion af 626. Topmodellen har 2-liters motor på 136 HK. Den fås kun som 5-dørs CombiCoupé, og udstyrslisten er komplet.Mere udstyrAllerede i grundudgaven med LX-udstyr, har den nye Mazda 626 et meget komplet udstyr. Udover 4 airbags, ABS, traction control, udvendig temperaturmåler, dobbeltlås (indbrudssikring) er højdejusterbart rat, højdejusterbart førersæde, højdejusterbare forlygter, 15-tommer hjul med 185/65 dæk, servostyring, centrallås og splitbagsæde dele af et meget omfattende standardudstyr. Priserne på den nye Mazda 626 er særdeles attraktive, selvom den nye store Mazda har tidens bedste sikkerhedsudstyr og masser af komfort.
Priserne starter ved 194.994 kr. for en 4-dørs Mazda 626 med 1,8 motor og LX-udstyr.
Den nye topversion med 136 HK og SLX udstyr koster 244.990 kr. Topmodellen findes som 5-dørs CombiCoupé.
[ Alle ugens artikler | Hoved oversigt | Grenaa Bladets hjemmeside ]
© Grenaa Bladet 2000