24-02-1997

Det er 25 år for sent at bygge en ny storlufthavn ved Århus!

Grenaa Blad logo

Socialdemokratiet i Grenaa:Socialdemokratiet i Grenaa har holdt generalforsamling, hvor mange politiske problemer blev berørt, ikke mindst bevarelse af Tirstrup Lufthavn. Formanden, Niels Erik Iversen, talte først om Socialdemokratiets almindelige stilling. Han sagde bl.a.: »Desværre bliver vi ikke belønnet efter fortjeneste i de enkelte gallupundersøgelser. Vores stemmeandel ligger ikke over 30 % p.t. Man skal selvfølgelig ikke lægge for meget i disse undersøgelser, men vi har som socialdemokrater et forklaringsproblem Dette er et paradoks: Netop på et tidspunkt, hvor vi i højere grad end nogensinde er i stand til at betale for vor velfærd. Det er håbet, at vi i fremtiden bliver bedre til at forklare de gode mål vi har nået.

På Djursland er arbejdsløsheden desværre for stor - for stor efter vores opfattelse. Pr. 1. januar 1995 var ledighedsprocenten i Grenaa kommune på 11,7% - 1. januar 1996 var den 10,3% - 1. januar 1997 var ledigheden på 9,8%. Situationerne har forbedret sig mærkbart i vort område, men hvis man kigger på ledigheden i Århus Amt, kan vi ikke følge med, men det er blevet bedre.

Vi afholder i kredsen en konference den 29. april på AMU - Center Djursland, hvor vi med socialdemokratiske byrådsmedlemmer, tillidsfolk m.fl. vil drøfte den fremtidige erhvervsstruktur m.m. på Djursland.

Der skal hurtigst muligt ske en styrkelse af infrastrukturen ved at der etableres motorvej til lufthavnen. En ny lufthavn tilsvarende Tirstrup lufthavn koster ca. 2.5 mia. kroner. En udbygning af motortrafikvejen til Tirstrup lufthavn koster ca. 12 mio. kroner pr. km. Så der kan bygges mange motorveje for de 2.5 mia. kroner.

Vi vil kæmpe for Tirstrup lufthavn - den betyder meget for området, sagde formanden Niels Erik Iversen.

25 år for sentBorgmester Arne Jessen sagde i en skriftlig beretning:

»Et af de store diskussionsemner i 1996 har igen været infrastrukturen. I forbindelse med nedlæggelse af flyvestation Tirstrup blev debatten om etablering af en privat lufthavn længere vest på igen taget op. Tirstrup Lufthavn - den private del - ejes og drives af Århus, Randers, Ebeltoft og Grenaa kommuner og det vil den formentlig blive ved med. En evt. lufthavn ved motorvejen mellem Århus og Randers vil, hvis det kan realiseres, koste omkring 2 mia. kr. og vil tidligst kunne stå færdig om 8-10 år. - Man er 25 år for sent på den.

Infrastukturdebatten drejer sig også om vore overordnede veje. Der tales og skrives om at en stor del af administrationen af det overordnede vejsystem skal overgå til amterne. Noget endeligt er ikke vedtaget, men uanset hvad der sker vil vore - og det vil sige Djurslands kommunerne - ønsker være, at henholdsvis Århusvej og Randersvej bliver hængslet fornuftigt på motorvejen mellem Århus og Randers, så vi i både syd og nord får et godt vejforløb udover Djursland. Et andet ønske i den forbindelse er, at der etableres omfartsveje ved Auning, Tirstrup og Trustrup. Efterhånden som disse ting bliver lavet vil trafikkanter af alle slags blive tilgodeset med bedre forhold på deres vej til og fra lufthavnen og færgehavne. -Til og fra hele Djursland», sagde han.

Grenaa-Hundested»Når vi nu er ved færgehavne skal også den problematik nævnes. Siden sejladsen på Grenaa-Hundested blev indstillet, har der været ført forhandlinger med flere, der har vist interesse for at starte noget op, men skiftende udmeldinger fra regering og folketing om, at man nu kun skal betale symbolsk for at komme over deres prestigeprojekt mellem Fyn og Sjælland gør, at de p.t. ligger stille«, sagde borgmesteren og fortsatte: »Lion Ferrys ruter til Halmstad og Varberg kører fint og der har været tale om at udskifte den mindste af færgerne - Lion Prince - med en større«.

Havnen som vi nu har bevæget os ind på er i en god gænge. Der kommer stadig nye aktiviteter til og de »gamle« vokser sig større. Bl.a. fiskeriet har iflg. de offentliggjorte tal haft et meget fint år. Jernbanedriften, som jo også hører ind under infrastrukturen, har der også været talt og skrevet meget om. Der køres p.t. med et forsøg, hvor man dels bruger tog - dels busser. Dette forsøg ophører ved den nye DSB-køreplans ikrafttræden pr. 28. september i år. Ikke alene ophører dette eksperiment, men vi får også bedre og hurtigere forbindelser på nogle af afgangene. Trustrup bliver dermed igen tilgodeset.

Der er fortsat forhandlinger igang med DSB om evt. kommunal anvendelse af bygninger og arealer, som DSB ikke anvender efter at billetsalget er henlagt i Posthuset, hed det, i borgmesterens beretning.

[ Alle ugens artikler | Hoved oversigt | Grenaa Bladets hjemmeside ]

© Grenaa Bladet 2000