I en landsdækkende elev-tilfredshedsundersøgelse ligger "Viden Djurs" - med Grenaa Handelsskole og Grenaa Tekniske Skole - helt i top, når eleverne skal bedømme deres skolemiljø, hvor dygtige lærere de har og hvor god undervisningen er.
 Halid Smajlovic (tv) er elevrådsformand på Grenaa Tekniske Skole og Rasmus Kristian Jensen er det på Grenaa Handelsskole. Begge roser deres skoler for de dygtige lærere, den gode undervisning og det gode skolemiljø. FOTO: Anette Nymark Rasmussen.
|
I en ny landsdækkende måling scorer Grenaa Handelsskole og Grenaa Tekniske Skole højt på elevernes tilfredshed med lærerne og undervisningen. Skolernes satsning på skolemiljø og nye læringsformer har dermed båret frugt og giver andre erhvervsskoler baghjul i undersøgelsen.
I under-søgelserne af erhvervs-uddannelserne kommer de to skolers lærere endda ind på en førsteplads.
Ud af mere end et halvt hundrede skoler, der alle har gennemført samme undersøgelse af elevernes tilfredshed, ligger Viden Djurs i top 10 på flere af sine uddannelser. Især på undervisningens kvalitet, tilrettelæggelse og på lærernes dygtighed ligger Viden Djurs højt. Det sociale miljø vurderer eleverne også til UG.
”Jeg ved ikke sÃ¥ meget om de andre skoler, der er med i undersøgelsen. Men det kommer da ikke bag pÃ¥ mig, at mine medstuderende er tilfredse med lærerne og undervisningen. Ganske enkelt, fordi lærerne er dygtige og leverer spændende undervisning og nogle rigtig gode projekter”, roser Halid Smajlovic, der er formand for elevrÃ¥det pÃ¥ Grenaa Tekniske Skole.
På erhvervsuddannelserne, som for Viden Djurs' vedkommende tæller HG og Detaildivisionen på Grenaa Handelsskole, og smed, automekaniker, elektriker, industrioperatører samt de digitale uddannelser webintegrator og Digital media på Grenaa Teknisk Skole, ligger elevernes mening om deres skole helt i top. Eleverne giver lærernes dygtighed en førsteplads efterfulgt at selve undervisningen på en femteplads. Det sociale miljø får en sjetteplads. 65 skoler med erhvervsuddannelser har deltaget i undersøgelsen.
Erhvervsgymnasierne godt med
”Vores lærere er dygtige og engagerede, det er der stor enighed om her pÃ¥ skolen. At vi ligger sÃ¥ meget bedre end skoler andre steder i landet, havde jeg ikke forestillet mig, men hvorfor ikke? Skolen viser os jo hele tiden, at vi er vigtige og at vores velbefindende ligger alle pÃ¥ sinde. Se bare, hvad der sker med vores skolemiljø”, siger Rasmus Jensen, som er elevrÃ¥dsformand pÃ¥ Grenaa Handelsskole. Han hentyder til den satsning, Viden Djurs i nu flere Ã¥r har gjort pÃ¥ skolemiljøomrÃ¥det for handelsgymnasiet og HG, som er de uddannelser, man udbyder her. Samme satsning som pÃ¥ Grenaa Tekniske Skole i øvrigt.
På Viden Djurs' gymnasieuddannelser HHX på handelsskolen og HTX på teknisk skole scorer lærernes dygtighed en flot niendeplads, selve undervisningen en ottendeplads og det sociale miljø en niendeplads. Det er flotte tal, men de giver ikke for uddannelsesstedet anledning til at hvile på laurbærbladene. Af skoler med gymnasiale uddannelser deltog 54 skoler fra hele landet.
Skolen indfrier de høje forventninger
Næste skridt bliver, at skolen præsenterer samtlige resultater for den store undersøgelse for de tre elevråd, der er. Det på handelsskolen, det på teknisk skole og det tredje på Campus Djursland, der huser de digitale uddannelser og er placeret på vandrerhjemmet, som ligger i tilknytning til Grenaa Idrætscenter. Efterfølgende skal elevrådene være med til at fastholde den gode stil og videreudvikle skolen til et endnu bedre sted at tage sin uddannelse.
Resultatet af undersøgelsen glæder selvsagt alle på Viden Djurs, som i sin strategi satser på gode skolemiljøer og læringsmiljøer og en stadig forbedring af dem. Eleverne har nemlig høje forventninger, som undersøgelsen viser, at skolen indfrier.
Hele undersøgelsen er tilgængelig på www.videndjurs.dk under fanen Kvalitet i uddannelserne. Linket til undersøgelsen på hjemmesiden er:
http://www.videndjurs.dk/Resultater-253.aspx
FAKTABOKS:
Skolemiljøer og læringsmiljøer i Viden Djurs' strategi
I erkendelse af, at skolemiljøet og læringsmiljøet spiller en afgørende rolle for de unges valg af uddannelsesinstitution, men også for at de unge rent faktisk gennemfører den valgte uddannelse, skal der udarbejdes et forbedringskatalog for dette område.
Udgangspunktet for dette tværgÃ¥ende arbejde skal være at Viden Djurs ønsker unikke uddannelsesenheder, hvor skolemiljøet og læringsmiljøet afspejler mÃ¥lgruppen for ”huset” og uddannelsen.
Kilde: Indsendt til Netavisen d. 11/2 af Haakon R. Petersen, informationsmedarbejder ved Viden Djurs.
/Bjarke & Rex.